• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Jak vybudovat silnou značku zaměstnavatele

Pavel Houser
27. 12. 2018
| Tiskové zprávy

Každý rok se snažíme přinést na EVOLVE! Summit nové trendy, nápady a přístupy s cílem posunout náš obor zase o kousek vpřed.
Jedním z důvodů, proč se nějaké odvětví neposouvá dostatečně rychle kupředu, může být i to, že je tento obor příliš uzavřený ve své “bublině“ a není dostatečně vystaven novým nápadům. Často ty nápady, které daný obor posouvají vpřed nejrychleji, pocházejí z jiných oborů, kde již své kvality prokázaly a nyní jejich přínos objevujeme v HR a náboru. Právě proto na EVOLVE! Summit míváme třetinu řečníků z jiných oborů než z HR.

Nejinak tomu bylo i na letošním čtvrtém ročníku největší HR a recruiterské konference ve střední Evropě. I letos jsme pozvali několik kolegů z jiných oborů, aby se podělili o své nové podněty. Není v silách tohoto článku podělit se o poznatky všech těchto přednášek či workshopů, můžeme se ale ponořit do jedné přednášky a přiblížit si právě její postřehy. Pro dnešek jsme si vybrali přednášku od Jirky Boudala z BehavioLabs. Jirka je sociolog, zabývá se behaviorální ekonomií a na EVOLVE! Summit přinesl velmi zajímavý pohled na to, jak budovat silnou zaměstnavatelskou značku z pohledu behaviorálního ekonoma.

Pojďme si ale nejprve vysvětlit, co to behaviorální ekonomie je. Wikipedie ji definuje jako obor ekonomie, který se zabývá dopady sociálních, kognitivních a emocionálních faktorů na rozhodování jednotlivců. Jinými slovy behaviorální ekonomie zkoumá, jaké vlivy mohou ovlivnit naše rozhodování a jak velkou roli v rozhodování může hrát racionální úvaha oproti spontánnímu rozhodování, které je často ovlivněné naším podvědomím.

Věděli jste například, že 95 % našeho rozhodování se odehrává na základě nevědomých podnětů? U rozhodování kandidátů ohledně pracovních pozic je toto číslo dle Jirky Boudala údajně nižší, na druhou stranu stále výrazně převládá iracionálno oproti racionálnu.

Co tedy způsobuje to, že podvědomě se nám nějaké zaměstnavatelské značky líbí více a jiné zase méně? Čím je způsobeno to, že když se podíváme na logo nějaké firmy, automaticky se nám tento pohled spojuje s příjemnými pocity a jindy zase naopak?

Často se nám asociace tvoří naprosto podvědomě, aniž bychom si to uvědomovali. “Je možné, že jste někde v televizi zaslechli, že Google umožňuje svým zaměstnancům pátý den pracovat na čemkoli chtějí. Když potom uvidíte pracovní inzerát od stejné značky, automaticky se vám tato vzpomínka objeví a mozek si s ní hned asociuje pozitivní pocit flexibility,“ říká Jirka Boudal. Samotné logo firmy si tedy leckdy spojujeme s pozitivními či negativními myšlenkami a sociologové dokáží velmi jednoduše změřit, který pocit převládá. Zároveň vám dokáží poradit, jak jako firma můžete tyto pocity ovlivňovat a systematicky s nimi pracovat ve svůj prospěch.

Jelikož většině podobných projektů předchází výzkumy s reálnými lidmi, behaviorální ekonomie nabízí zobecněné principy, o které se Jirka Boudal na EVOLVE! Summit s účastníky podělil. Pojďme se podívat na některé z nich:

1. Efekt snadného zpracování

Když se našemu mozku daří věci zpracovat a pochopit snadno a rychle, míváme z těchto věcí pozitivní dojem a tento dojem se nám vrací vždy když jsme jim znovu vystaveni. Bohužel to ale stejně efektivně funguje i naopak.

První pravidlo je tedy jednoduché. Ať už tvoříte pracovní inzerát nebo pracujete na náborové kampani, komunikujte jednoznačně, srozumitelně, konzistentně, raději méně než více, používejte kromě textu i symboly a komunikujte opakovaně. Výrazně tím zvýšíte šanci na pozitivní vnímání své značky.

2. Efekt kontrastu

Lépe si pamatujeme věci, které vyčnívají. Vzpomínáte na reklamu Airbank, kde mladý sympatický bankéř kontrastuje s kolegou z jakési velké, neflexibilní banky? Tak to je přesně ono.
Pokud dáte svou nabídku do kontrastu oproti jiným na trhu nebo zbytku trhu celkově, lidé si dokáží lépe zapamatovat značku i pozitivní pocity, které jim to navozuje.

Jen pozor na to, že v případě tohoto efektu to funguje vždy jen napoprvé. Pokud byste se tudíž pokusili Airbank zkopírovat, mozek už si neudělá tak silná pozitivní spojení jako napoprvé.

To je právě i důvod, proč v pracovních inzerátech nefungují fráze jako “mladý dynamický kolektiv“ nebo “víc než jen práce“ atd. Možná fungovaly, když je někdo použil poprvé, ale jakmile je firmy začaly vzájemně přebírat, staly se z nich prázdné fráze, které již nevyvolávají pozitivní emoce, ale spíše naopak. Zkuste to říct trochu jinak, originálně např. “5. den dělám co chci“ nebo „celý den budete mít k dispozici plnou ledničku jídla“.

3. Efekt příběhu

Dle Jirky Boudala výzkumy dále prokázaly, že pokud informaci podáte prostřednictvím příběhu, příjemce ji nejenže lépe přijme, ale znovu tím navodíte pozitivní emoce. Co je zároveň velmi zajímavé, posluchač či divák ignoruje i zjevné nevýhody či negativa, která by měl racionálně vnímat. Pokud tedy použijete správnou formu, získáte výraznou výhodu.

Když se dnes podíváte na to, jak jako recruiteři píšeme pracovní inzeráty, nestává se příliš často, že byste z nich dokázali vyčíst reálné příběhy. Naleznete tam, co firma nabízí, co potřebuje, co budete dělat, ale příběh většinou žádný. Přitom se dá příběh odvyprávět u jakékoliv pozice a hlavně u popisu firmy samotné. Mrkněte třeba na www.cocuma.cz a inspirujte se, jak tvořit příběhy kolem pozic a firem.

4. Efekt dobrého pocitu

“Pozitivní emoce, kterou si jednou ve spojitosti s nějakou značkou vštípíte, se nedá vymazat, ani kdybyste se maximálně soustředili a mobilizovali veškerou racionalitu, kterou oplýváte. I kdyby nabídka byla racionálně velmi nevýhodná, pozitivní emoce, kterou jste si v minulosti u této značky vytvořili, bude mít vždy zásadní vliv na naše finální rozhodnutí a vnímání,“ tvrdí Jirka Boudal.

“Studie dokonce uvádějí, že pokud máme v mozku poškozené centrum emocí, nedokážeme se rozhodovat ani v těch nejbanálnějších situacích,“ řekl ve své přednášce Boudal.

Proto je naprosto klíčové, abyste v budování značky zpočátku nechybovali a vytvářeli hlavně pozitivní pocity.

5. Efekt sebevyjadřování

Přirozeností nás všech je to, že se snažíme obklopovat lidmi, se kterými nám je dobře. Snažíme se vyhledávat prostředí, do kterého dobře zapadneme a lidi, se kterými si budeme rozumět. Nejinak je to při hledání nového zaměstnavatele. Jak ale jako zaměstnavatelé dokážeme právě toto v představení své firmy na pracovním trhu prezentovat? Pozná uchazeč z naší kariérní stránky nebo z našeho pracovního inzerátu, jaký typ lidí u nás pracuje a zda k nám zapadnou?

Podobných principů nabízí behaviorální ekonomie mnoho. O vhodnosti jejich využití v HR svědčí velké úspěchy prvních lokálních firem, které principy začaly využívat. V situaci, kdy je pracovních nabídek na trhu mnoho a naopak kandidátů málo, je třeba do budování značky zaměstnavatele pustit poznatky moderních výzkumů.

Autor: Michal Toman, Engage Advisory s.r.o.

Související příspěvky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří
Zprávičky

Google investuje 2,4 miliardy dolarů do technologie AI od start-upu Windsurf

12. 7. 2025
Zprávičky

Muskova xAI chce další peníze od investorů při ohodnocení na 200 miliard dolarů

12. 7. 2025
Tiskové zprávy

Společnost QNAP představuje myQNAPcloud One Beta

11. 7. 2025
Kryptoměny a jejich ekonomika
Zprávičky

Bitcoin pokračuje v růstu na další rekordy, překonal hranici 118 000 dolarů

11. 7. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Google investuje 2,4 miliardy dolarů do technologie AI od start-upu Windsurf

ČTK
12. 7. 2025

Společnost Google ze skupiny Alphabet zaplatí asi 2,4 miliardy USD (50,64 miliardy Kč) za

Muskova xAI chce další peníze od investorů při ohodnocení na 200 miliard dolarů

ČTK
12. 7. 2025

Americká společnost xAI miliardáře Elona Muska plánuje vybrat peníze od investorů v novém kole

Kryptoměny a jejich ekonomika

Bitcoin pokračuje v růstu na další rekordy, překonal hranici 118 000 dolarů

ČTK
11. 7. 2025

Cena bitcoinu dnes pokračuje v prudkém růstu. Kolem 8:30 SELČ se vyšplhala na další

Hackeři ukradli data 5,7 milionu zákazníků australských aerolinek Qantas

ČTK
11. 7. 2025

Hackeři v rámci rozsáhlého kybernetického útoku z minulého týdne ukradli data 5,7 milionu zákazníků

Meta lákala zaměstnance OpenAI na bonus ve výši 100 milionů dolarů

Muskova společnost xAI představila novou verzi chatbota Grok 4

ČTK
11. 7. 2025

Americká společnost xAI miliardáře Elona Muska představila nový model chatbota Grok 4. Ten má

Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení

Ministerstvo vnitra odhalilo kybernetický útok, údaje občanů neunikly

ČTK
10. 7. 2025

Ministerstvo vnitra odhalilo kybernetický útok na jeden ze systémů úřadu, oznámil dnes na tiskové

Český T-Mobile vyčleňuje vysílače do samostatné firmy

Na Slovensku skončila největší elektronická aukce mobilních frekvencí

ČTK
10. 7. 2025

Na Slovensku včera skončila největší elektronická aukce mobilních frekvencí v historii země. Vynesla rekordní

Vláda zakázala používat ve státní správě produkty čínské společnosti DeepSeek

ČTK
9. 7. 2025

Vláda zakázala používat ve státní správě jakékoli produkty čínské společnosti DeepSeek. Rozhodla tak na

Tiskové zprávy

Společnost QNAP představuje myQNAPcloud One Beta

Acer slaví několikanásobné ocenění cenou Red Dot Product Design Awards 2025

Acer for Business EMEA překonává růst trhu

Nejnovější modely Acer Chromebook Plus nyní s 12měsíčním balíčkem Google AI Pro včetně služby NotebookLM zdarma

ANECT mění vedení společnosti a posiluje management

Optimize by Acer: nejnovější evoluce v oblasti podnikových záručních podmínek

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Slovník

Affiliate marketing

FXO

Ambientní sítě

Nejpopulárnější články

Žádný obsah není dostupný

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.