Poté co v roce 2021 zachvátila všechna průmyslová odvětví „Velká rezignace“, která následně způsobila celosvětový nedostatek zaměstnanců ve výši 92 milionů, vznikla poptávka po pracovnících s digitálními dovednostmi jako nikdy dřív.
Navzdory této poptávce globální index digitálních dovedností společnosti Salesforce z roku 2022 zjistil, že každodenní digitální dovednosti mezi pracovníky opravdu zaostávají. Celosvětově totiž téměř tři ze čtyř lidí tvrdí, že nemají dostatek prostředků k tomu, aby se naučili digitálním dovednostem potřebným k dosažení pracovního úspěchu.
Společnost Salesforce se proto hlouběji podívala na data Globálního indexu digitálních dovedností 2022 a odhalila šest profilů, které se vyskytují u všech zaměstnanců po celém světě. Tyto profily jsou rozdělené do tří kategorií a to: Future Learners, Face-Value Learners a Familiar Learners a jsou založeny na podobnostech v učení. Díky tomu tak poskytují pracovníkům i firmám poznatky o tom, jak se lidé učí a pomáhají efektivněji a rychleji zvyšovat kvalifikaci zaměstnanců.
Učení je pro každého jiné: Jak tedy zvyšovat kvalifikaci u jednotlivých zaměstnanců?
Dobrou zprávou je, že 82 % respondentů indexu digitálních dovedností plánuje svou kvalifikaci zvyšovat. Profily osob, které se chtějí učit, pomáhají jednotlivcům samostatně identifikovat jejich připravenost v oblasti digitálních dovedností a poskytují tak doporučené kroky ke zvýšení kvalifikace na základě jejich současné úrovně.
Podnikům tento systém přináší možnost poznat své zaměstnance a přehodnotit programy školení a rozvoje tak, aby našly odezvu. Pro obě strany je to pak společná snaha o překlenutí existující propasti v oblasti digitálních a vzdělávacích dovedností a to tím, že se účastníkům vzdělávání poskytne potřebná flexibilita.
Future Learners jsou nadějní a agilní
Právě tato skupina zaměstnanců, která se skládá z profilů etablovaných zájemců o dovednosti a proaktivní účastníky vzdělávání, se cítí být připravena přizpůsobit se změnám a doufá, že bude schopna držet krok s daným tempem. Tato skupina se nejlépe učí vizuálně, prostřednictvím praktických činností a je nejvíce nastavena na úspěch tím, že aktivně podniká kroky k rozvoji svých digitálních dovedností.
Přestože se Future Learners cítí sebevědomě a nejlépe připraveni k tomu, aby se jim v práci dařilo, chtějí tito zaměstnanci mít jako výzvu neustálé vzdělávání. 94 % uvádí, že by ve své firmě zůstali déle, kdyby společnost investovala do jejich rozvoje.
Poskytnutí prostředků potřebných k tomu, aby tito zaměstnanci dokázali udržet náskok před rychle se měnícími technologiemi a konkurenceschopnou pracovní silou, totiž pomůže budovat jejich kariéru. Mohly by tak vznikat nové obchodní příležitosti pro využití jejich digitálních dovedností a podpoření udržení talentů díky motivovaným zaměstnancům.
Face-Value Learners jsou připraveni na dnešní dovednosti
Face-Value Learners, tvoření profily Living in The Now a Unprepared „Prepared“, jsou pracovníci, kteří se považují za připravené na dnešní digitální dovednosti a nejlépe se cítí v současném pracovním prostředí. Na pracovišti tvoří většinu těchto osob ženy (55-58 %). Ve srovnání s ostatními typy osob se tito jedinci nejlépe učí prostřednictvím vizuálních a interaktivních aktivit a ze čtení a psaní poznámek v průběhu školení.
Například index digitálních dovedností společnosti Salesforce uvádí technologie spolupráce jako oblast, ve které se sami zdokonalují, ale pouze 25 % respondentů se v této skupině hodnotí jako „pokročilí“ v těchto dovednostech, konkrétně pro pracoviště. Dále se jen málo respondentů z generace Z v této skupině domnívá, že jsou „pokročilí“ v oblastech, jako je kódování (20 %), šifrování a kybernetická bezpečnost (18 %) a umělá inteligence (7 %), ale uznávají jejich důležitost.
Aby podniky pomohly odstranit nedostatek digitálních dovedností v této skupině, měly by investovat a motivovat tyto zaměstnance k účasti na vzdělávacích programech zaměřených na kritické digitální dovednosti na pracovišti, u nichž přiznávají, že jsou mírně pozadu.
Familiar Learners právě začínají svou cestu
Familiar Learners, které tvoří profily Everyday Skills Seekers a Timid Learners, se cítí připraveni přizpůsobit se změnám a rozvíjet digitální dovednosti potřebné dnes i v budoucnu.
Tato skupina pracuje na úrovni začátečníků v oblasti digitálních dovedností na pracovišti a aktivně nerozvíjí současné a budoucí dovednosti, jako je šifrování a kybernetická bezpečnost nebo elektronické obchodování a digitální dovednosti na pracovišti. Skupina Familiar Learners, zastoupená převážně ženami (61-64 %), je na počátku své cesty k digitální připravenosti na pracovišti, ale může si být nejistá, kde začít.
Vzhledem k váhavosti, s níž se potýkají lidé, kteří se sami řadí do této skupiny, bude pro tyto osoby přínosné najít si mentora a spojit se s osobami, které jim ochotně pomohou rozvinout dovednosti, aby uspěli.