Před Vánoci zaměstnanci tráví na počítači 92 minut denně mimopracovními aktivitami

Předvánoční nákupy a přípravy kolem Vánoc se rok od roku stále více přesouvají na internet. Potvrdilo to i slevové šílenství v souvislosti s „Černým pátkem“ a následujícími dny, které z pracovní doby zaměstnanců odkrajují stále větší množství času. Dokládají to analytická čísla společnosti truconneXion, která pomáhá firmám zjišťovat, jak zaměstnanci využívají výpočetní techniku.
„V porovnání se stejným obdobím roku 2014 si začátek letošní předvánoční sezóny v průměru vyžádal o 3 minuty více pracovního času denně věnovaného na soukromé účely. V letošním prosinci tak míra zneužívání pracovního času ve firmách a institucích v ČR vzrostla na 92 minut denně, což podle druhu profese znamená, že zaměstnanci v průměru stráví mimopracovními aktivitami více než třetinu svého aktivního času na pracovním počítači,“ uvádí Martin Hnízdil, AuditPro manažer společnosti truconneXion.

Češi před Vánoci na internetu nelelkují, ale nakupují

Prosinec je z hlediska firemního internetu odlišný měsíc. „Oproti jiným měsícům na síti ustupuje do pozadí vyhledávání zábavy a rozptýlení, zaměstnanci se aktivně zabývají přípravou vánočních a novoročních svátků. Statistice mimopracovních činností proto dlouhodobě dominuje nákup vánočních dárků,“ popisuje Martin Hnízdil hlavní důvod poklesu pracovní morálky ke konci roku.

Obliba shánění vánočních dárků po síti je částečně důsledkem rostoucího významu slevových kampaní, do nichž se zapojuje stále větší množství elektronických prodejců. Stále větší roli také hraje pečlivý výběr dárků a porovnávání jejich vlastností a cen na vyhledávačích zboží.

V popředí statistiky se dlouhodobě drží sociální sítě, které již nahradily dříve dominantní podíl soukromé pošty. Nejfrekventovanější privátní aktivity na internetu doplňuje plánování příprav a programu vánočních či novoročních svátků a zimní dovolené. Neustále také roste podíl kalendářů a fotoknih z vlastních fotografií, jejichž příprava spolkne více pracovního času, ale také různých péefek a přáníček distribuovaných přes sociální sítě a soukromé e-maily,“ vysvětluje Martin Hnízdil.

Potvrzuje se také trend permanentní nákupní kampaně z předchozích let, kdy nakupování po internetu ustane až těsně před Vánoci, aby opět intenzivně začalo hned po návratu ze svátků v souvislosti s nabídkou povánočních výprodejů, výměnou nevhodných dárků a navazujícími lednovými slevami.

Dárky po stromeček zaměstnanci stále více pořizují přes mobil

Jak prokazují zjištění společnosti truconneXion, čeští zaměstnanci nijak nezaostávají za trendem nakupování na mobilních zařízeních. Z porovnání počítačů a mobilních zařízení vycházejí chytré telefony a tablety jako mnohem dynamičtější médium pro online nakupování.

Podíl přístupů na weby elektronických obchodníků v předvánočním období se z prostředí mobilních telefonů meziročně zvýšil o 17 %, obdobně – o 12 % – vzrostl také čas, který zaměstnanci tráví na mobilech mimopracovními činnostmi. Naproti tomu obdobně vynaložený čas na počítačích za stejnou dobu klesl o 8 procent. „Z čísel, která máme k dispozici, se dá jasně vyvozovat, že Češi si velice rychle osvojili mobily a tablety a že je pro ně v celé řadě případů pohodlnější realizovat nákup z mobilního prostředí. Napomáhají tomu i uživatelsky přívětivé platební technologie,“ dodává Martin Hnízdil ze společnosti truconneXion.

Aktivity zaměstnanců na internetu sleduje 59 % firem v ČR

Typický snímek pracovního času sestavený společností truconneXion dokazuje, že větší míra zneužívání času pro soukromé účely je vykoupena delší pracovní dobou. „Řada zaměstnanců pracuje po skončení oficiální pracovní doby, v podvečerních a večerních hodinách, mnohdy z domova a na mobilních zařízeních a pracovní den se tak prodlužuje,“ vysvětluje Martin Hnízdil.

Snahou kompenzovat mimopracovní aktivity během pracovní doby se vyznačují spíše zaměstnanci firem, jež sledují a vyhodnocují čas strávený na internetu. „Na zaměstnance preventivně působí už ten fakt, že je jeho výkon sledován a vyhodnocován,“ poznamenává Martin Hnízdil z truconneXion, který rozhodně není příznivcem radikálních řešení typu naprostého odstřihnutí zaměstnanců od internetu.

Opačný extrém představují firmy, které nijak nemonitorují aktivitu zaměstnanců na firemních zařízeních a internetových stránkách. Podle průzkumu truconneXion mimopracovní aktivity v České republice nesleduje 41 procent firem.

„Hrozí jim, že v extrémních případech poklesne pracovní výkonnost až o 40 hodin na zaměstnance měsíčně pod normál. Tato „nadílka“ může nastat všude tam, kde nevyužívají softwarové nástroje pro monitorování efektivity zaměstnanců. „Jedince, který práci u počítače nebo na mobilním zařízení pouze předstírá, nebo naopak snaživě pracuje přesčas i z domova dnes už bez specializovaného softwaru nemáte šanci identifikovat, a už vůbec ne postihnout nebo ocenit,“ upozorňuje Martin Hnízdil. Jako optimální varianta se ukazuje průběžný monitoring aktivit na firemních počítačích, který poskytuje vedení firem dlouhodobý přehled o pracovní morálce zaměstnanců.

Exit mobile version