Rodinné firmy a digitální transformace

Rodinné firmy rostou nejrychleji za posledních deset let. Nejvyšší tržby zaznamenávají podniky s původním majitelem.

Rodinné podniky za poslední rok zaznamenaly nejvyšší nárůst tržeb od roku 2007. Více než 80 % firem přitom počítá s růstem svých příjmů i do budoucna, musí se však připravit na zásadní výzvy dalších let. Čelit budou muset například tlaku na časté inovace či technologickým změnám. Nejrychleji rostou rodinné podniky první generace, které mají jasně nastavené firemní hodnoty, vizi a propracovanou strategii. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti PwC, který se zabýval kondicí rodinných podniků ve světě.

Největší šanci na dosažení dvouciferného růstu mají otcové zakladatelé

Za minulý rok zaznamenalo růst tržeb 69 % rodinných podniků, což je pětiprocentní zvýšení oproti roku 2016. V příštích letech očekává vyšší příjmy až 84 % firem, přičemž 16 % počítá přímo s „agresivním a rychlým“ růstem. Nejvíce se daří rodinným podnikům první generace, celkem 42 % z nich v roce 2018 zaznamenalo dvouciferný růst tržeb. Z rodinných firem druhé generace dosáhlo dvouciferného růstu 32 % podniků a z páté generace pouhých 22 % podniků. „Rodinné firmy čtvrté a páté generace jsou velmi vzácné, úspěšně předat firmu z generace na generaci se totiž podaří jen ve třetině případů. Čtyři generace tak vydrží jen asi 4 % firem, pět generací pak jen 1 % rodinných podniků,“ říká Zenon Folwarczny, poradce společnosti PwC ČR, který se zabývá problematikou rodinných firem.

Přes optimistická očekávání ale majitelé rodinných podniků uvádějí, že pozitivní vývoj rodinného podnikání ohrožuje hned celá řada rizik. Obávají se zejména potřeby neustálých inovací (66 % firem), dále nedostatku kvalitních pracovních sil na trhu (60 %) a nepříznivého ekonomického prostředí (56 %). Naopak jen 22 % podniků se obává nástupu robotizace a umělé inteligence.

Strategické plánování je klíčem k prosperitě firem

Navzdory vysoké různorodosti rodinných podniků je možné identifikovat několik charakteristik spojujících rodinné firmy, jimž za poslední rok tržby vzrostly dvojciferným tempem. Oproti společnostem, které vykázaly v roce 2018 pouze jednociferný růst, mají obvykle propracovaný plán s odhadem příjmů a nákladů, pevně ukotvené firemní hodnoty a jasnou misi, častěji plánují zásadní kroky pro zlepšení svých digitálních schopností a chtějí získávat většinu tržeb z nových produktů a služeb. „Pevné hodnoty a lidský, osobní přístup považuje většina majitelů rodinných podniků za svou hlavní konkurenční výhodu oproti velkým korporacím. Silné vazby mezi firmou a zaměstnanci, zákazníky a dodavateli jim navíc významně pomáhají v době ekonomického poklesu,“ řekl partner PwC ČR Václav Prýmek.

Digitální transformaci nechte v rukou mileniálů

Rodinné firmy si začínají uvědomovat rozsah změn, které s sebou přinesou technologické změny, jako jsou například automatizace, robotizace, umělá inteligence a 3D tisk. Obavy z digitalizace u nich dokonce oproti roku 2016 vzrostly o 5 %. Více než polovina firem (57 %) plánuje v příštích dvou letech významným způsobem zlepšit své digitální schopnosti a 53 % majitelů se chystá do podnikání začlenit externí specialisty. „Firmy by ale v této otázce měly začít využívat skutečný potenciál mileniálů, kteří jsou technologicky velmi zdatní a patří k nejvzdělanější generaci v historii. Navíc některé rodinné firmy v budoucnu možná padnou právě do jejich rukou, proto je třeba s nimi pracovat již nyní,“ uzavírá Zenon Folwarczny.

Exit mobile version