Rostoucí počet zaměstnanců chce pracovat v centru města

27. březen 2018 22:43 0 komentářů

Atraktivita pracovního prostředí a vzdálenost bydliště od místa výkonu práce patří ke stále důležitějším aspektům při zvažování pracovní nabídky.

Nejnovější průzkum společností JLL a Skanska realizovaný pod patronací asociace ABSL, která na českém trhu sdružuje poskytovatele sdílených podnikových služeb, dává zaznít názoru zaměstnanců na umístění, uspořádání a vybavení jejich kanceláří. Zároveň potvrzuje skutečnost, že kultivované pracovní prostředí pomáhá společnostem v boji o zaměstnance.

Atraktivita pracovního prostředí a vzdálenost bydliště od místa výkonu práce patří ke stále důležitějším aspektům při zvažování pracovní nabídky. Zaměstnanci upřednostňují společnosti, které nabízejí atraktivní kanceláře v příjemných a dobře dostupných lokalitách; téměř polovina respondentů dokonce ocení, když je sídlo firmy přímo v centru města. Centrálně umístěné kanceláře totiž zaměstnancům umožňují využívat celou škálu v okolí situovaných služeb a obvykle nevyžadují dlouhé dojíždění. Dle průzkumu jsou zaměstnanci ochotní dojíždět do práce maximálně 20-40 minut. S ideálním umístěním kanceláří dnes naštěstí můžou pomoci moderní technologie: „S využitím nástrojů geografických informačních systémů (GIS) dokážeme firmám pomoci najít optimální umístění pro jejich kanceláře. Na základě klientem poskytnutých adres zaměstnanců v GPS formátu můžeme vytipovat budovy, které jsou pro jeho zaměstnance co do dostupnosti nejvýhodnější,“ vysvětluje Petr Kareš, ředitel JLL.

„Poloha kanceláří, stejně jako jejich vybavení, může být často rozhodující v boji o zaměstnance, který aktuálně panuje napříč českým pracovním trhem, segment podnikových služeb nevyjímaje,“ říká Jonathan Appleton, ředitel ABSL, a dodává: „Náš sektor se ročně rozroste asi o 10 000 zaměstnanců, centra musí konkurovat zaměstnavatelům z populárních oborů, jako je IT, finance či obchod, a proto je pro ně názor zaměstnanců při vytváření pracoviště velmi důležitý. Jsem rád, že česká centra podnikových služeb se mohou chlubit skutečně prémiovým pracovním prostředím i podmínkami, což dokazuje celá řada nezávislých oborových ocenění pro naše členy, například společnosti BlueLink, Kiwi.com či SAP Services.“

Po čem zaměstnanci touží? Chtějí restauraci a Wi-Fi.

I když by se mohlo zdát, že internetové připojení by již dnes mělo být naprostým standardem, stále se objevuje na seznamu preferencí zaměstnanců na prvních místech, podobně jako dostupnost kantýny anebo restaurace. Oproti předchozímu průzkumu realizovanému před dvěma lety se do první trojice zaměstnaneckých priorit probojovala i zahrada. „Souvisí to s trendem, který přináší nastupující generace. Mladí dnes v průběhu dne rádi mění místo, odkud pracují, a zahrada či terasa je především v letních dnech vítaná změna. Zahrada nebo terasa navíc nabízí možnosti využití i po práci, například na grilování nebo oslavy,“ komentuje Petr Kareš s tím, že v celé řadě společností si zaměstnanci vytváří i malé bylinkové anebo zeleninové zahrádky.

TOP priority zaměstnanců z pohledu vybavení kancelářské budovy:

Kantýna nebo restaurace – 88 %

Bezplatné a kvalitní připojení Wi-Fi – 86 %

Zahrada, střešní zahrada anebo terasa – 71 %

Minimarket – 58 %

Sprchy – 51 %

Tělocvična/Fitness centrum – 50 %

Parkovací stojany na kolo – 36 %

Dětský koutek s hlídáním – 28 %

Zaměstnanci v průzkumu zmiňovali i další služby, například půjčovnu kol, prádelnu anebo půjčovnu elektrických automobilů. „Vyšší požadavek na fitness nebo tělocvičnu v budově kanceláře nebo v její bezprostřední blízkosti odráží rostoucí zájem lidí o zdravý životní styl. Část zaměstnanců dnes ráda na cvičení využije obědovou pauzu, s čímž souvisí i častější požadavky na sprchy a šatny na pracovišti,“ vysvětluje Blanka Vačkova, vedoucí oddělení průzkumu trhu v JLL, a dodává: „Z tohoto důvodu asi nepřekvapí, že i když restauraci v blízkosti kancelářské budovy považuje za důležitou 88 % respondentů, jen 57 % zaměstnanců ji ke svému stravování využívá. Třetina zaměstnanců obědvá obvykle v kuchyňce v kanceláři, 8 % respondentů pak na terase.“

Velkoplošné kanceláře stále vedou, ale …

Pouhých 5 % respondentů dnes ještě pracuje v samostatných kancelářích. Takzvaný openspace tedy v moderních kancelářích zvítězil. Postupně se však transformuje, a to tak, že vedle standardních ploch s pracovními stoly zahrnuje i prostory určené k telefonování, relaxaci, schůzkám či spolupráci týmů. Takto pestré kanceláře nabízející širokou škálu alternativních prostor totiž lépe vyhovuje pracovním potřebám zaměstnanců z oboru podnikových služeb. Dle průzkumu zhruba 65 % pracovního času stráví činnostmi, které vyžadují koncentraci, 15 % času jim zabere jednání s kolegy z týmu, zhruba stejný čas (14 %) stráví spoluprací s kolegy, kteří sídlí v jiné lokalitě, a proto spolu musí komunikovat prostřednictvím technologií, a zbylý čas věnují operativě nejrůznějšího charakteru. Tento moderní typ openspacu dnes již využívá pětina zaměstnavatelů oboru a tendence je rostoucí.

„Konkrétní interiér je na každém nájemci, ale jakožto developer můžeme v mnoha ohledech pomoci. Například můžeme ovlivnit míru přirozeného osvětlení, tepelný komfort v budově, atraktivní společné prostory a prostředí kolem budovy,“ říká Alexandra Tomášková, Asset & Leasing Director Skanska Property s tím, že velkou roli začínají hrát i technologie: „Zaměstnanci moderních kanceláří se stále větší oblibou využívají aplikace, které integrují jednotlivé služby dostupné v budově a jejím okolí. Popularitu si získávají zejména u generace mileniálů, kteří v oboru podnikových služeb tvoří významné procento zaměstnanců. Proto tyto aplikace vyvíjíme pro každou nemovitost zvlášť.

O průzkumu

Průzkum vychází z odpovědí více než 2 500 respondentů, kteří působí v centrech sdílených podnikových služeb v České republice. Odpovědi byly zajišťovány prostřednictvím online dotazníku do konce roku 2017.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Když obrázek není tím, čím se zdá být

Pavel Houser , 10. listopad 2018 06:30

Problematika falešných zpráva je dnes módní záležitostí. Následující výzkum se zaměřuje na jeden spe...

Více







RSS 

Zprávičky

Novým generálním ředitelem Autocontu je bývalý šéf Oracle Sameš

ČTK , 15. listopad 2018 12:44

Autocont se zaměřuje na poskytování komplexních IT řešení a služeb pro firmy a státní správu....

Více 0 komentářů

Lagardeová: Centrální banky by měly vydávat digitální měny

ČTK , 15. listopad 2018 08:00

Některé centrální banky, včetně švédské, kanadské a čínské, již uvažují o emisích digitálních měn ve...

Více 0 komentářů

Rostly ceny smartphonů, počítačů i tiskáren

Pavel Houser , 14. listopad 2018 11:53

Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal podle statistik GfK v České republice ve 3. čtvrtletí ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Zisk Foxconnu ve čtvrtletí stoupl o 18 %

ČTK , 14. listopad 2018 10:22

Apple varoval, že jeho předvánoční tržby budou horší, dodavatelům součástek Applu také hrozí slabší ...

Více 0 komentářů

Macronova dohoda o zabezpečení kyberprostoru nemá podporu velmocí

ČTK , 14. listopad 2018 09:00

MIT: Bylo by lepší začít s užším projektem ve snaze zakázat kyberútoky na klíčovou infrastrukturu....

Více 0 komentářů

Vodafone se v pololetí kvůli odpisům a Indii propadl do ztráty

ČTK , 14. listopad 2018 08:00

Akcie firmy od začátku letošního roku klesly zhruba o 39 procent. ...

Více 0 komentářů

EY představila prototyp blockchainu pro privátní transakce v platformě Ethereum

Pavel Houser , 13. listopad 2018 10:41

Společnosti budou moci bezpečně provádět transakce díky sadě nástrojů a služeb EY Ops Chain Public E...

Více 0 komentářů