Zpráva společností PayPal a Ipsos: Přeshraniční obchod v České republice podle odhadu vzroste v roce 2017 o téměř 9 %

Společnosti PayPal a Ipsos vydaly svou třetí zprávu o přeshraničním obchodu. Globální průzkum, který se mezi více než 28 000 spotřebitelů z 32 zemí zaměřil na jejich zvyklosti při domácím a přeshraničním online nakupování, zjistil nové požadavky Čechů nakupujících v zahraničí a ukázal nové trendy z hlediska globální e-komerce.
Odvětví elektronického obchodu neustále roste. Ipsos odhaduje meziroční růst celkového objemu online nakupování v České republice v roce 2017 na téměř 11 %.

Co motivuje Čechy k nakupování v zahraničí?

Čeští spotřebitelé při nakupování v zahraničí stále hledají výhodné nabídky. 95 % dotázaných, kteří nakupují v Číně, 60 % respondentů, kteří nakupují v Německu, a 59 % spotřebitelů, kteří nakupují ve Spojených státech amerických (USA), uvedlo lepší ceny jako důvod pro nakupování na zahraničních webech. Možnost pořídit zboží, které není v jejich zemi k sehnání, byla také uvedena jako důležitý důvod k nakupování v zahraničí (55 % dotázaných, kteří nakupují v Číně, 74 % respondentů, kteří nakupují v Německu, a 55 % spotřebitelů, kteří nakupují ve Spojených státech).

Co se týká faktorů, které zvyšují pravděpodobnost, že český spotřebitel nakoupí online na webu v jiné zemi, je nejčastěji uváděna zákaznická podpora v místním jazyku (41 % respondentů) a možnost sehnat zboží, které není k dostání v domácích obchodech (44 % odpovědí). Kromě toho ještě existuje několik dalších příležitostí, které silně ovlivňují oblibu online nakupování Čechů v zahraničí. Mezi nejdůležitější patří Vánoce (53 % respondentů, kteří nakupují v zahraničí, je uvádí jako příležitost, kdy v zahraničí nakupují více než obvykle) a sezónní výprodeje (31 % odpovědí).

Důvěryhodnost je klíčová pro české zákazníky nakupující v zahraničí

S rostoucí oblibou nakupování v zahraničí roste také důvěra Čechů k webům v zahraničí a klesá jejich důraz na zemi původu: 43 % českých online nakupujících souhlasí, že není důležité, zda se online obchod nachází v zahraničí, a 35 % odpovídá, že důvěřují zahraničním online obchodům stejně jako těm v zemi, ve které žijí. Zároveň ale zákazníci, kteří nakupují doma, i zákazníci nakupující v zahraničí sdílejí stejné obavy, které představující překážky k dalšímu rozvoji elektronického obchodování: pro 40 % online nakupujících jsou obavy, že zboží nebude odpovídat popisu, důvodem, proč nenakupují ve své zemi častěji online. 38 % nakupujících na webech v zahraničí uvádí stejný důvod, proč nenakupují častěji na zahraničních webech. 36 % online nakupujících říká, že příliš vysoké náklady na případné vrácení zboží jim brání v online nakupování ve vlastní zemi, a 36 % nakupujících na webech v zahraničí uvádí stejný důvod, proč nenakupují častěji na zahraničních webech.

„Vše je otázkou transparentnosti a důvěryhodnosti prodejce: faktory jako popis produktů a poštovné by měly být na webu obchodníka snadno k nalezení,“ říká Matt Komorowski, generální ředitel společnosti PayPal pro střední a východní Evropu. „Přeshraniční obchod může být pro prodejce důležitým zdrojem dalších příjmů. Společnost PayPal chce svým zákazníkům pomáhat při vyhledávání nových mezinárodních prodejních příležitostí, a proto aktivně nabízíme českým obchodníkům nástroje jako PayPal PassPort a PayPal Refunded Returns, které jim mohou přivést více zákazníků ze zahraničí.“

Jak přilákat zahraniční zákazníky

Prodej do zahraničí je pro české obchodníky významnou příležitostí k rozšiřování jejich podnikání, obzvláště z pohledu rostoucího potenciálu e-komerce. Poslední zpráva ovšem také poukazuje na některé další otázky:

Pohodlí zákazníků je jedním z globálních klíčových aspektů nakupování v zahraničí. Mezi faktory, které mohou zvyšovat pravděpodobnost nákupu na webu v zahraničí, patří: bezplatná doprava (odpověď 46 % všech online nakupujících dotázaných ve všech zemích), bezpečná platba (44 %), možnost zakoupit zboží nedostupné místně (40 %), ceny uváděné v místní měně (37 %) a nižší celková cena (35 %).

Poštovné je jedním z hlavních problémů, který brání v nakupování na zahraničních webech. Při dotazů na překážky v nakupování na zahraničních webech online nakupující nejčastěji volili náklady na dopravu (globálně 35 % respondentů uvádí, je to důvod, který jim brání v nakupování v jiné zemi), obavu z nedodání zboží (33 %), dlouhou dodací lhůtu (29 %) a obavu z dodání zboží, které neodpovídá popisu (29 %).

Bezpečnost je hlavním parametrem při volbě způsobu platby. Ve 24 z 32 zemí zařazených do průzkumu je PayPal nejčastěji uváděným způsobem platby za nákupy v zahraničí. Dalším zajímavým faktem je, že nejčastěji uváděným důvodem, proč by online nakupující zvolili PayPal namísto jiného způsobu platby za online nákup v zahraničí, je možnost získat zpět své peníze v případě, že prodejce zboží nedodá nebo se dodané zboží neshoduje s popisem.

Při prodeji do zahraničí je důležité znát klíčové informace o cílových trzích, jako jsou kalendářní data hlavních prodejních období a místních svátků. PayPal nabízí obchodníkům speciální webový portál PassPort, který obsahuje klíčové informace o největších světových trzích.

Kliknutím sem zobrazíte globální výsledky průzkumu společnosti PayPal pro rok 2016 mezi zákazníky nakupujícími v zahraničí.

Exit mobile version