Správce podnikového IT, ukrytý ve své kanceláři za hromadou hardwaru, přijde o zaměstnání. Firmy musí přestat řešit technologie. Dodavatelé nepomáhají svým zákazníkům. Veřejná správa je v žalostném stavu. Tradiční přístup k informačním technologiím se mění a do hry ještě více vstupuje byznys. To jsou závěry zástupců významných českých firem na konferenci Business & Information FORUM 2007.
Ve středu 7. března se v prostorách Nové galerie Pražského hradu uskutečnil již třetí ročník tradiční konference Business & Information FORUM 2007. Na konferenci vystoupili zástupci dodavatelů, odběratelů a další pozvaní odborníci. Závěr je jednoznačný: tradiční pojetí IT se mění, technologie ustupují do pozadí a na první místo se dostává byznys.
Petr Koubský, šéfredaktor a vydavatel časopisu INSIDE, ve svém příspěvku mimo jiné poukázal na problém s použitelností uživatelského rozhraní softwarových produktů, které je zatím pro běžného uživatele příliš složité a nesrozumitelné. V této oblasti se podle něj skrývají významné zdroje příjmů. Pokud budou produkty jednoduché a zároveň dokonalé, vydělají na této výhodě všichni.
Nové možnosti ukazuje také obchodní model Google. Ten je založen na prodeji cílené reklamy uživatelům, přičemž samotnou webovou aplikaci mohou lidé používat zdarma. Zmínil rovněž hrozbu sledování uživatelů – například v souvislosti s volbami v Estonsku: teoreticky je možné z jiných zdrojů dat zjistit, kdo a jakým způsobem hlasoval.
Zapomeňte na technologie a řešte byznys
Výkonný ředitel české pobočky IBM Aleš Bartůněk vzkázal šéfům IT, aby zapomenuli na technologie a soustředili se na potřeby společnosti. „CIO by měl rozumět byznysu uvnitř firmy. Měl by se starat, aby lidé v IT rozuměli obchodním potřebám firmy,“ prohlásil Bartůněk. Úkolem manažerů informatiky je podle něj přijímat správná rozhodnutí, která firmě pomohou získat konkurenční výhody na trhu. Jako příklad uvedl projekt jednoho z nejmenovaných zákazníků IBM, při kterém se již v zadání firma příliš zabývala technologií, a to bylo důvodem neúspěchu.
Martin Chládek vystoupil na konferenci jako zástupce firmy Procter & Gamble, největšího výrobce spotřebního zboží. Informační technologie označil za DNA jejich firmy a zároveň vyjádřil své přesvědčení, že IT musí být součástí všech inovací. V minulosti technologie řešilo vlastní oddělení informačních technologií. Vedení však později rozhodlo o změně, a tak vznikla divize Global Business Services, jejímž úkolem je poskytovat technologie a pomáhat tím v rozvoji byznysu. Společnost nyní v daleko větší míře využívá znalostí svých odborných partnerů, hodně se spoléhá na outsourcing a díky převedení běžných postupů do počítačového prostředí se nové výrobky objeví dříve na trhu. Manažeři informatiky jsou navíc součástí obchodních týmů, takže velmi přesně znají jejich přání a potřeby.
Stavební úpravy pro novou ledničku
Příspěvek ředitele společnosti DATART Pavla Slámy konferenci oživil ukázkou toho, jak by to vypadalo, kdyby jeho firma prodávala ledničky stejně jako dodavatelé IT řešení. Pro každou ledničku by bylo nutné zvlášť upravit celou místnost. Zákazník také dostane řadu dosud obvyklých služeb za dvojnásobnou cenu, která převyšuje pořizovací hodnotu ledničky. Dodavatelům Sláma vytýká malou specializaci pro jednotlivá odvětví, častou migraci jejich zaměstnanců a neochotu změnit obchodní model spolupráce. Mnohem výhodnější by například byla možnost odměnit IT firmy podílem z příjmů, které společnost získá díky nasazení informačního systému. Zástupce DATARTu rovněž kritizoval snahu firem o neustálý rozvoj nových produktů. „Zdá se mi, že hledání nových možností je pro ty firmy důležitější, než řešení těch stávajících,“ domníval se ve svém vystoupení Sláma.
Bývalý ředitel Microsoftu, nyní v pozici místopředsedy představenstva a viceprezidenta pro informatiku a inovace Jiří Devát, sdílel s účastníky konference své zkušenosti s přeměnou IT v Českých aeroliniích. Pokud by měly informační technologie sloužit jako konkurenční výhoda, je potřeba dostat pod kontrolu stávající provoz, plánovat výsledný efekt investic ve spojení s konkrétním byznysem a více se zaměřit na přínos pro koncového uživatele. Jestliže není informatika ve firmě pod kontrolou, mohly by případné novinky vnést do společnosti zbytečný chaos. Devát v následné diskusi prohlásil, že se dodavatelé věnují svým zákazníkům jen v případech, kdy potřebují plnit své rozpočty a plány.
Ztratíte kvalitní zaměstnance
Na konferenci Business & Information FORUM 2007 vystoupil také předseda vlády ČR Mirek Topolánek, který ve svém projevu přítomným potvrdil, že veřejná správa je v žalostném stavu. Poukázal také na zbytečnou byrokracii, která znepříjemňuje život podnikatelům, a pomalý soudní systém. Podle něj by mělo dojít ke snížení stavu úředníků o tři procenta, dalšímu rozvoji eGovermentu a odstranění zbytečného papírování.
V závěrečné panelové diskusi citovala Dana Bérová ze společnosti Gartner doporučení pro dodavatele. Firmy by měly doslova obklíčit místní podniky a správně rozpoznat jejich potíže. Zároveň je potřeba ještě více motivovat kvalitní zaměstnance. Do dvou let by na tyto pracovníky údajně mohl nastat tlak a mohli by přejít ke konkurenci.
Business & Information FORUM 2007 naznačilo trendy v IT. Samotné technologie se dostávají do pozadí, manažeři informačních technologií musejí začít více myslet na podporu byznysu a dodavatelé by měli změnit svůj přístup k zákazníkům. Firmy, které se budou tímto trendem řídit, ušetří nemalé částky ve svých rozpočtech a zároveň získají významnou konkurenční výhodu na trhu.