Zřizujeme firemní www prezentaci od základu, díl 3.

V třetím a zároveň posledním dílu o tvorbě webové firemní prezentace se budeme zabývat samotným obsahem internetové stránky. Obsah je to nejdůležitější, co na svém webu budete vystavovat na oči celému světu, a správná technologie vám zajistí jeho snadnou správu a vytváření. V předchozím dílu seriálu jsme se věnovali výběru domény, webdesignového studia a grafického návrhu. První díl byl zaměřen na první a základní kroky tvorby firemní www prezentace.

Návštěvníci na vašich www stránkách nehledají grafiku ani reklamní texty. Chtějí pravdivé, přesné a pokud možno stručné informace o tom, co je zajímá. S obsahem stojí a padá celá webová prezentace, proto je nutné věnovat obsahu a jeho správnosti nemalé úsilí.

Existují dva základní přístupy:

1) Vy, jakožto podnikatel, rozumíte svému podnikání a chcete si texty napsat sám. Výhodné to je z hlediska vědomostí ve vaší hlavě a také proto, že máte vše stoprocentně pod kontrolou. Zápory však převažují, protože text, který si zákazník napíše sám, nerespektuje pravidla psaní textu pro web, SEO optimalizaci a nemůže se vyrovnat profesionálnímu copywriterovi. Tím se dostáváme k druhému (profesionálnímu) přístupu.

2) Vy, jakožto podnikatel, dodáte potřebné informace a nastíníte vaši představu. Potom samotnou tvorbu textu přebere copywriter a sepíše profesionální články pro váš web. Nepatrně se tím sice zvýší cena za vytvoření webu, ale profesionálně působící web je dostatečnou protihodnotou.

Další důležitý krok je rozhodnutí, jak často budete potřebovat svůj web aktualizovat. Samozřejmě platí, že na www stránkách musejí být uvedeny aktuální informace – současná adresa, kontakt, ceník a podobně. Stále je bohužel dost firemních prezentací, kde jsou uvedeny telefony na již nepracující zaměstnance, dva roky starý ceník atd. Sami si dovedete představit, jakou vizitkou je takový web pro firmu.

Technologie – statické vs. dynamické stránky

Statické stránky jsou vhodnější pro malé firmy (živnostníky) s neměnnou nabídkou služeb nebo s pár výrobky, které není potřeba aktualizovat každý týden nebo měsíc. Jedná se také o levnější variantu, takže jsou přístupné většímu okruhu podnikatelů, kterým se nechce do www prezentace investovat víc jak 10 000 korun. Statické neznamená, že by stránky vypadaly nějak méněcenně, ale jejich obsah je napevno zapsán v kódu stránek, a proto ho může měnit jen člověk znalý HTML, CSS případně JAVA technologie. Tento úkon provádí webmaster za nějaký poplatek.

Potřebujete-li svůj obsah pravidelně aktualizovat, dynamické stránky jsou vaše volba. Z programátorského hlediska je mnohem těžší a časově náročnější naprogramovat systém pro klienta, kde by si zákazník sám mohl doplňovat obsah. Proto je taky celé řešení o dost dražší. Dynamické znamená, že celý systém je založený na databázi a nějakém skriptovacím jazyku.

Máte na výběr ze dvou řešení:

1) Redakční systém vytvořený na klíč, tzn. od základu naprogramovaná aplikace šitá přesně na míru požadavkům klienta. Hodí se pro velmi specifické účely a pro velké klienty, kteří mají na takovou investici prostředky. Zde se již bavíme o desítkách až stovkách tisíc.

2) Úprava již existujícího redakčního systému dle potřeb klienta. Tato forma je optimální pro většinu zákazníků požadujících dynamický web. Samozřejmě že i cena je nižší než v první variantě, a to maximálně pár desítek tisíc. Hodně závisí na míře uprav a nastavení.

Redakční systém složený ze dvou částí

Jak ne technicky zdatný podnikatel bude doplňovat položky na svůj web? Redakční systém se skládá ze dvou částí. Jedna je veřejně přístupná a nabízí vlastní obsah lidem na Internetu a druhá část s omezeným přístupem je jen pro vyvolené, kteří mají přihlašovací jméno a heslo. V zabezpečené části se píší texty, vkládají obrázky, odkazy a dokonce i vytváří nové položky do menu z jakéhokoliv počítače s přístupem na Internet. Kouzlo redakčního sytému je v tom, že všechny tyto úpravy jsou podobné psaní ve Wordu. Každý, kdo je tedy schopen se přihlásit na freemail a napsat někomu zprávu, dokáže i přidávat novinky na váš web.

Redakční systém je tedy dražší na prvotní náklady, ale bez dalších zbytečných pozdějších výdajů, navíc s možností měnit obsah kdykoliv a kdekoliv. U statických stránek je tomu přesně naopak. Levně je pořídíte, a jestli nebudete potřebovat často aktualizovat, odvedou vám dobrou službu. Pokud byste ale museli častěji měnit obsah, zbytečně by se prodražovaly a ještě byste přišli o výhodu okamžité aktualizace. Nehledě na fakt, že režijní náklady jsou také větší (e-mail webmasterovi, domluva, cena, fakturace) při každé jednotlivé aktualizaci.

Komunikace s klienty

Webovou prezentaci lze používat i ke komunikaci s vašimi zákazníky a nabídnout jim tak například technickou a zákaznickou podporu. Kromě klasického e-mailování je dobré použít fórum nebo návštěvní knihu, kde si budou moci návštěvníci přečíst o vašich výrobcích a službách a hlavně tam najdou názory dalších zákazníků, a to jim často může pomoci při rozhodování mezi vámi a konkurencí. Další možnost je veřejná komunikace s firmou, při které se zákazníci ptají a vy jim odpovídáte. Tím, že celá komunikace bude probíhat na webu, si zajistíte auru obchodníka, který se zajímá o své klienty. Také nebudete muset na určité dotazy opakovaně odpovídat, jak by se dělo při e-mailové komunikaci.

Tím jsme se dostali na konec našeho seriálu o firemních www prezentacích. Nyní již víte vše potřebné, abyste si našli správné webdesignové studio a při pořizování www stránek nedělali klasické chyby.

Přečtěte si také

Zřizujeme firemní www prezentaci od základu – díl 1.
Zřizujeme firemní www prezentaci od základu – díl 2.
Firemní web: nejen o navigaci a použitelnosti
Soutěž o nejlepší české firemní weby
Vybíráme redakční systém pro firemní web

Exit mobile version