Propad trhu spotřebitelského financování o 17 %

Unicorn

Společnost Home Credit, která se zabývá spotřebitelským financovánín na tuzemském trhu, půjčila v prvním čtvrtletí klientům na nákupy necelé dvě miliardy korun. To souhrnně činilo o 16 procent méně než ve stejném období v roce minulém. Společnost aktuální informace uvedla v tiskové zprávě. Celý trh spotřebitelského financování se propadl kvůli poklesu ekonomiky o 17 procent.

Odklad investic

„Obchodní výsledky v zásadě kopírují pokles české ekonomiky. Spotřebitelé mají obavy z propouštění, větší investice odkládají na lepší časy, proto je objem poskytnutých peněz nižší,“ řekl generální ředitel společnosti Home Credit Erich Čomor.

V hodnocení výsledků splátkového prodeje oznámil Home Credit meziroční pokles o 43 procent, u hotovostních půjček to pak byl propad o 29 procent. Češi v době ekonomické nejistoty nákup nových věcí odkládají na lepší časy a raději opravují ty starší. Na splátky si lidé mnohem více začali pořizovat nářadí pro kutily, zahradnické nástroje a stavebniny. Průměrná výše jednoho nákupu na splátky zůstala ve srovnání s prvním čtvrtletím loňského roku na úrovni 13 tisíc korun.

Kutilové se probudili i na Slovensku, kde je situace obdobná. Prodej na splátky s Home Credit se tam rovněž nejvíce zvýšil v segmentu nářadí a stavebnictví. Oproti Čechům ale naši východní sousedi mnohem více investují do úspory topení nákupem plynových kotlů, nahrazují staré podlahy novými laminátovými a obkládají koupelny.

V prvním čtvrtletí roku z hlediska objemu nejmarkantněji rostly kreditní karty. Zde zaznamenal Home Credit ve srovnání s lednem až březnem 2008 téměř 38procentní růst. Objem poskytnutých peněz na starších revolvingových kartách vzrostl o více než 5 procent.

Trend, kdy si klienti rozmyslí využití doslova každé koruny, se projevil i v zájmu klientů o pojištění k úvěrovým produktům. Zatímco před nástupem ekonomické recese je klienti žádali jen zřídka, v prvním čtvrtletí roku 2009 uzavřel nějaký druh pojištění zhruba každý třetí klient. Podíl klientů, kteří nesplatili dvě a více měsíčních splátek, se ve srovnání s loňským zářím zvýšil o několik desetin procenta.

Home Credit v roce 2008 zajistil financování nákupů svých klientů za 9,6 miliardy korun. Skupina je součástí mezinárodní finanční skupiny PPF.

Exit mobile version