Trh s mobilními telefony v Q3 rostl jen málo, boom smartphonů ale pokračuje

Prodeje mobilních telefonů ve třetím čtvrtletí letošního roku stouply o pouhých 13%, samotné smartphony pak pravděpodobně až o desítky procent.


Smartphonům se i v krizi daří.
Na snímku nový iPhone 4

Výrobcům mobilních telefonů se ani rok po silném propadu v roce 2009 příliš nedaří. Růst trhu se ve třetím čtvrtletí, které probíhá od července do konce září, z dosavadních 16% z Q1 a Q2 zpomalil na „pouhých“ 13% a do konce letošního roku pravděpodobně poklesne až na 10%. Důvodem je stále přetrvávající nejistota spojená s doznívající ekonomickou krizí. Vysoký růst pohybující se meziročně až v desítkách procent ale paradoxně zaznamenal trh se smartphony, který ostatně rostl i v průběhu krize.

Růst obliby smartphonů, tedy „chytrých“ mobilních telefonů, které kdysi byly výsadou manažerů, obchodníků a technických nadšenců, můžeme vysledovat až do roku 2007, kdy na trh vstoupil americký výrobce Apple se svým telefonem iPhone. Ten kromě v té době výrazně inovativního dotykového ovládání přinesl i úzké propojení telefonu s datovými sítěmi, což jeho uživatelům umožnilo používat telefon k do té doby ne příliš obvyklým úkonům. To smartphony učinilo oblíbenými i mezi běžnými spotřebiteli, tedy v oblasti, které dosud dominovaly „klasické“ mobilní telefony.

Samotný Apple ve třetím čtvrtletí letošního roku meziročně vyrostl o neuvěřitelných 91%, což z něj z hlediska absolutního počtu prodaných smartphonů učinilo celosvětovou čtyřku v této oblasti. Masivní nárůst prodejů je dán především dvěma událostmi, a to jen malou invencí vloni vydaného iPhone 3GS a naopak dramatickými změnami v nejnovějším iPhone 4. Toho se od jeho vydání v červnu letošního roku prodalo už zhruba 15 milionů kusů.

„Očekávám, že prodeje smartphonů i nadále rychle porostou, a to především díky silné konkurenci mezi jednotlivými výrobci, v této oblasti. Jako potencionální problém se ale ukazuje neschopnost jednotlivých výrobců zajistit bezproblémovou funkčnost celého výrobního procesu a plně uspokojit tak poptávku. To se na celkových prodejních číslech může podepsat, velmi pravděpodobně se ale bude jednat jen o velmi malý pokles“, vyjádřil se k informacím o vývoji trhu Neil Mawston, analytik společnosti Strategy Analytics, která studii vypracovala.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version