16. května 2011 uvedla společnost Webtrends novou generaci své vlajkové lodi pro oblast webové analytiky – nástroje Webtrends Analytics. Pro Unicorn Systems, který je lokálním zastoupením Webtrends pro střední Evropu, je velkým potěšením představit novinky v ČR a na Slovensku. Stejně jako už několikrát v minulosti totiž můžeme čekat, že inovace specialistů z Webtrends ovlivní celý obor webové analytiky.
Webová analytika (web analytics) je obor zabývající se měřením výkonnosti internetových aplikací, a to zejména z pohledu marketingu a obchodu. Cílem je pochopit chování uživatelů a podle toho pak optimalizovat výkony aplikace. Rychlý rozvoj internetových služeb často mění pohled na účel webové analytiky a Webtrends Analytics 10 je reakcí právě na tyto změny. Přináší zcela nové uživatelské rozhraní, při jehož návrhu se uplatnilo několik zásad:
-
• Internet nejsou jen webové stránky. Pro firemní marketing jsou čím dál důležitější nové informační kanály jako Facebook, Twitter, mobilní aplikace a další.
• Každý informační kanál má vlastní nástroje a metriky (KPI), které hodnotí jeho výkonnost (např. u Facebooku jsou to počty fanoušků, příspěvků a „likes“). Marketingové oddělení je ve firmě ale jen jedno a chce mít všechny podklady na jednom místě, snadno srozumitelné a přehledné.
• Internet nabízí i řadu jiných měřítek pro měření úspěšnosti marketingu, než jsou statistiky webu (návštěvy, návštěvníci apod.). Například jde o různé služby měřící „míru informačního ruchu“ týkajícího se určitého tématu nebo služby napříč celým internetem. Příkladem může být měření zájmu o britskou královskou svatbu.
• Webová analytika nemá být obor sám pro sebe. Odběrateli dat nejsou specialisté na statistiku, ale specialisté na marketing, obchodní strategie apod. Informace je proto potřeba k cílovým odběratelům dostat co nekratší cestou a v co nejsrozumitelnější podobě – tak, aby se nemuseli zdržovat seznamováním s řadou složitých tabulek a grafů.
Webtrends Analytics 10 respektuje všechny tyto současné požadavky a trendy, které navíc kombinuje do moderního uživatelského rozhraní připraveného podle zásad „user experience“. Pro prezentaci dat je využívána vizuální řeč – infografika. Nemusíte tak bádat, co daný graf vlastně říká – můžete šetřit invenci na složitá obchodní rozhodnutí, Webtrends Vám nabídnou ty správné podklady a budou Vás provázet daty přesně tudy, kudy se budou ubírat Vaše myšlenky a nápady. Webtrends Analytics se neomezují jen na statistiky získané přímo z Vašeho webu – je možné využívat i data třetích stran, jako služeb PostRank, BitLy, iTunes a dalších.
Pro specialisty na webovou analytiku zůstává i nadále k dispozici samostatné uživatelské rozhraní, které je už řadu let známé jako nejsilnější nástroj pro detailní analýzu webových dat. S tímto nástrojem je jediným omezením při tvorbě reportů Vaše fantazie.
Funkcí a novinek je ve Webtrends Analytics 10 celá řada. Unicorn Systems proto připravuje k nové verzi Webtrends Analytics informační materiály a sérii seminářů, na kterých zájemce seznámíme s podrobnostmi.