Úspory hledají firmy v centrech sdílených služeb

2009

Jedním z rysů dnešní doby provázené ekonomickou recesí je tlak firem na úspory. Novým trendem velkých společností v období recese je, že častěji při hledání úspor přistupují k využívání center sdílených služeb. Ty většinou umožňují efektivnější zajišťování činností například v podnikové administrativě nebo účetnictví. Zjištění vyplývá z výstupů dvoudenní konference společnosti Deloitte konané pod názvem Reálné zisky v reálném čase.


Firmy hledají způsoby úspory nákladů

Na konferenci společnosti Deloitte se zástupci významných nadnárodních společností hodnotili současný stav a vyhlídky center sdílených služeb a outsourcingu v Evropě.

Rezervy v nákladech

Budgety firemních oddělení jsou nyní značně ořezané, což potvrdila i Dorthe Keilbergová, senior manažerka v oddělení Consultingu společnosti Deloitte. „Firmy v současnosti nemají mnoho jiných možností, než hledat rezervy ve svých nákladech. Stále více společností proto zvažuje vyčlenění podpůrných procesů do center sdílených služeb. Česká republika platí za vhodnou lokalitu pro založení takového centra od konce devadesátých let“.

Co je centrum sdílených služeb (SSC)? Jedná se o samostatnou právní jednotku, která poskytuje podpůrné služby zakládající organizaci i ostatním obchodním jednotkám v rámci společnosti. SSC tedy svou roli vykonává v podstatě na tržním principu, kdy si za poskytované služby účtuje poplatky na základě uzavřených dohod a smluvních ujednání.

První zkušenosti se zakládáním SSC center mají nadnárodní společnosti z druhé polovině osmdesátých let. Motivem pro jejich realizaci byla snaha o snížení nákladů – společnost vyčlenila transakční činnosti a přesunula je do lokality s levnější pracovní silou. V současnosti má koncept sdílených služeb mnohem širší rámec.

Na začátku centra sdílených služeb zahrnovala finanční a účetní procesy transakčního charakteru. V posledním období se stává trendem rozšiřování služeb do dalších, komplexnějších oblastí, jakými jsou například nákup, IT, personalistika či zákaznický servis.

Podle Dorthe Keilbergové představuje výhodu českých center vysoce kvalifikovaná pracovní síla, která disponuje schopnostmi domluvit se vícero světovými jazyky. To je vždy jedním ze zásadních kritérií při rozhodování o umístění centra.

Přečtěte si také

Evropské firmy k oživení ekonomiky volí efektivní úspory před propouštěním
Firmy nepromyšleně šetří na informační bezpečnosti

Exit mobile version