V Xeroxu chápeme ekonomickou recesi jako příležitost k růstu, říká Ivo Překlasa o akvizici za 6 miliard dolarů

xerox

Ti, kteří se v krizi zaměřili výhradně na snižování nákladů, mohou mít v době opětovného růstu ekonomiky problém udržet krok. Naším cílem je rovněž neustále zvyšovat podíl na trhu a přinášet inovace, tvrdí manžer.

V době, kdy ostatní nakupují spíše střídmě a opatrně, ohromí svět zpráva, že Xerox provedl akvizici za 6 miliard dolarů a navíc společnosti, která se nezabývá tím, co bývalo považováno za jeho core byznys (prodej hardware). Znamená to nějakou radikálnější změnu strategie společnosti?

V Xeroxu vnímáme globální ekonomickou recesi jako příležitost k růstu a upevnění pozice na trhu. Přestože krize ještě neskončila, makroekonomické ukazatele nám indikují, že z nejhoršího bychom měli být venku. Ti, kteří se zaměřili výhradně na snižování nákladů, mohou mít v době opětovného růstu ekonomiky problém udržet krok s konkurencí. Propojení Xeroxu a ACS nám tak zcela jistě pomůže při naplňování dlouhodobé firemní strategie a v době opětovného ekonomického růstu tak budeme moci být úspěšnější než konkurence.


Profil

Ivo Překlasa (51)

Do společnosti Xerox se Ivo Překlasa vrací po čtyřech letech, kdy řídil realitní kancelář Lexxus. Před svým odchodem pracoval v Xeroxu jako marketingový manažer lokální pobočky, později se jeho zodpovědnost rozšířila na region střední a východní Evropy. Nyní působí jako vedoucí marketingový manažer pro divize SAO & XGS a GMO. Ivo Překlasa vystudoval VŠE a získal titul MBA na University of New York v Praze. Mezi jeho koníčky patří četba, cyklistika a vysokohorská turistika.


Nesouvisí náhodou koupě ACS s podobnými tahy konkurence? Jinými slovy, nejde ve skutečnosti o reakci na akvizici Perot Systems společností Dell?

Xerox se vždy snažil klást důraz na poskytování kvalitních a komplexních služeb pro zákazníky a na rozšiřování portfolia služeb. Naším cílem je rovněž neustále zvyšovat podíl na trhu. Abychom mohli tyto cíle naplňovat, je třeba neustále hledat příležitosti pro rozvoj a zkvalitňování služeb. Akvizici ACS je tedy možné považovat za součást dlouhodobé a komplexní strategie Xeroxu. Spojení obou firem nám poskytuje velmi dobrou příležitost rozšířit oblast našeho působení o oblast outsourcingu obchodních procesů, který zjednodušuje aktivity založené na práci s dokumenty. Kombinací síly společnosti Xerox v oblasti správy dokumentů a zkušeností ACS v oblasti řízení obchodních procesů mohou naši zákazníci dosáhnout daleko vyšší efektivity.

Jak byste nejlépe popsal činnost, kterou se ACS zabývá?

Společnost Affiliated Computer Services (ACS) je největší světová firma v oblasti diverzifikovaného outsourcingu obchodních procesů. To znamená, že know-how ACS tkví především ve správě papírových pracovních procesů a poskytování specializovaného outsourcingu obchodních procesů a služeb informačních technologií v odvětvích, která sahají od telekomunikací, maloobchodu a finančních služeb až po zdravotnictví, vzdělávání a přepravu. Svá řešení poskytuje ACS komerčním subjektům, neziskovým organizacím i státní správě.

Díky čemu si podle vás ACS vybudovala tak jedinečnou pozici na trhu?

Myslím si, že jedním z hlavních faktorů byla velmi silná vize na počátku. Již v době svého vzniku v roce 1988 se firma chtěla stát nejlepší ve svém oboru. Toho by samozřejmě jen stěží dosáhla bez dobrého vedení a usilovné práce všech zaměstnanců. Pokud by však firma již od začátku nechtěla být nejlepší, ale jen průměrná, nebo zisková, jsem přesvědčen, že by nikdy takového postavení nedosáhla.

Nebojíte se obtíží, které přinese integrace tak velké společnosti do stávající struktury Xeroxu?

Akvizici ACS předcházela řada jednání. Rozhodnutí o akvizici pak padlo loni na podzim s tím, že k dokončení akvizice došlo před několika týdny. Mezitím jsme měli dostatek času na to, abychom nastavili procesy uvnitř obou společností tak, aby byl proces integrace co nejhladší. Je samozřejmé, že vzhledem k velikosti obou společností není možné nějaké drobné komplikace zcela vyloučit, pevně však věřím, že budou minimální.

Máte zprávy o tom, jak vnímají akvizici současní zaměstnanci společnosti ACS?

Prozatím jsem neměl možnost osobně se setkat s některým ze zaměstnanců ACS. Avšak podle informací, které mám k dispozici, vnímají zaměstnanci ACS akvizici Xeroxem veskrze pozitivně.

Nemáte strach z toho, jak lidé přijmou jinou firemní kulturu?

Firemní kultura ACS se výrazně neliší od firemní kultury Xeroxu. V obou společnostech se silně orientujeme na zákazníka a zároveň klademe velký důraz na inovace a usilovnou práci, abychom byli lídry trhu v oblasti svého působení. Naším propojením tak spíše vytváříme synergii, a to nejen navenek, ale i uvnitř společnosti.

Xerox se do dějin IT zapsal jako výrazný inovátor, nebýt jej, neznali bychom možná počítačovou myš, laserovou tiskárnu, nebo fotokopírku, plánujete vnést nějaké výrazné inovace i do trhu outsourcovaných IT služeb?

Jak jsem již zmínil, rozšiřování služeb a přinášení inovací jsou jedny z našich prioritních cílů. I v oblasti outsourcingu obchodních procesů budeme chtít tyto cíle naplňovat a přinášet nová řešení. V tuto chvíli je však příliš brzy na to, abychom mohli říci, v čem konkrétně budeme chtít v oblasti outsourcingu IT služeb přinášet inovace.

Přečtěte si také:

Google a Yahoo!: patenty Xeroxu jsou neplatné

Google a Yahoo čelí žalobě ze strany patentového gigantu Xerox

Exit mobile version