Válka Google versus Microsoft: hlavní zbraně akvizice a žaloby

google vs ms

Boje v dlouhodobém konfliktu o nadvládu v technologickém světě, jehož hlavními účastníky jsou dva američtí giganti Microsoft a Google, se vyostřují. V posledních měsících a letech jsme byli svědky řady dílčích událostí, bitev i taktizování, konec války je však v nedohledu. Na řadu tak nyní přicházejí zbraně těžkého kalibru, tedy především regulační orgány a soudy, kterých budou obě strany pravděpodobně využívat. První signály už tady jsou – na Google totiž svou pozornost zaměřila Evropská komise – a na svědomí to nemá nikdo jiný, než Microsoft.

Úspěch Googlu v oblasti internetového vyhledávání nelze spojovat s jeho firemní kulturou. Je postaven pouze na tom, že Google některé věci udělal před svými konkurenty, tedy že byl první. Nakolik za to může vděčit svému přístupu k zaměstnancům, nelze jednoznačně určit. Takhle nějak hovořil minulý týden na konferenci Search Marketing Expo výkonný ředitel společnosti Microsoft Steve Ballmer. Otevřeně tak útočil na zatím nepokořenou pozici Googlu v této oblasti.

Dva kohouti na jednom smetišti

Jen o pár dní dříve, koncem února, jsme byli svědka jiného útoku, tentokrát poněkud netypického. Microsoft totiž označil obchodní praktiky Google za potenciálně porušující pravidla konkurenčního boje a vyzval případně oběti těchto praktik, aby podali na Google stížnosti.

„S tím, jak síla Googlu v posledních letech roste, stále častěji slyšíme nářky větších či menších firem ohledně jeho jednání,“ napsal v příspěvku na firemním blogu Dave Heiner, právní zástupce společnost Microsoft. Dalším problémem je podle něj například neprůhlednost Googlu v některých aspektech poskytování služeb či snahy o monopolizaci trhu třeba v souvislosti se službou Google Books.

Jde o dílčí výpady a Google v tomto směru rozhodně nezůstává pozadu. Krátce poté, co Evropská komise (EK) vydala prohlášení o tom, že obdržela tři stížnosti na Google a zahajuje předběžné šetření celé záležitosti, smečovali zástupci Googlu. Prohlásili, že celá záležitost je pouze jedno velké spiknutí, v jehož pozadí stojí právě Microsoft. „Je to náš největší konkurent a to mnohé vysvětluje,“ komentovala Julia Holtzová, právní poradkyně společnosti Google.

„Je zřejmé, že naši konkurenti po celém světě vyhledávají nejrůznější stížnosti proti Googlu, do kterých by se mohli nějakým způsobem zahrnout nebo přidat,“ říká Adam Kovacevich, tiskový mluvčí Googlu. Podle něj je to nejsnadnější cesta, jak se dozvědět více o obchodních praktikách Googlu a využít tyto informace k podání rozsáhlejších antimonopolních žalob. Microsoft podobná obvinění, že stojí za žalobami malých internetových firem, odmítá. Stačí se ovšem podívat na některé souvislosti.

Podniká Microsoft systematický útok?

Je tomu pár měsíců, co Google na malou internetovou firmu myTriggers.com sídlící v Ohiu podal stěží registrovatelnou stížnost, v rámci níž požadoval 335 tisíc dolarů za nezaplacení poskytnutých reklamních služeb. Odpověď v podobě 24 stránkové žaloby, ve které je obviňován ze zneužívání monopolního postavení, však Gooogle mírně zaskočila. Úplnou pozornost však nutně musel upoutat Charles Rule, dlouholetý právní zástupce Microsoftu, který malou firmu zastupuje. Není přitom vůbec obvyklé, aby se obrovská právní firma Cadwalader, Wickersham & Taft LLP sídlící ve Washingtonu D.C. podílela na z jejího pohledu marginálního sporu u soudu v Ohiu.

Charles Rule zastupuje také další malou firmu TradeComet.com, která k americkému federálnímu soudu podala antimonopolní stížnost na Google. Jakákoliv podezření, že by oba případy měly napojení na Microsoft, odmítá s tím, že jde o snahu odvrátit pozornost od samotných obvinění, která sám považuje za závažná. „Není přece neobvyklé mít dva klienty, byť mají stejného protivníka,“ uvedl Rule.

Do hry vstupuje také německá firma Firma Ciao!, kterou vlastní Microsoft. Právě ta podala jednu ze tří stížností, kterými se v současné době zabývá EK. Za další stížností pak stojí francouzská firma Foundem, která je členem organizace Initiative for a Competitive Online Marketplace (ICOMP). Ta podle vlivného amerického časopisu The Economist mimo jiné v EK lobovala za to, aby stížnostmi na Google podrobněji zabývala.

Španělský sýrař proti Googlu

Asi nepřekvapuje, že členem, spolutvůrcem a hlavním sponzorem organizace ICOMP je Microsoft. Přestože by ICOMP měla především hájit zájmy firem, které jsou poškozovány dominancí Googlu, nevypadá to, že by se všichni členové touto otázkou příliš znepokojovali. Jedním z členů je například španělský výrobce sýrů Artequeso, jehož majitel podle svých slov ani nepoužívá počítač.

Podle listu The Wall Street Journal společnost Microsoft finančně podporuje také seskupení Open Book Alliance, která ostře vystupuje proti již zmíněné službě Google Books. Skupinu zformoval Gary Reback, který jednu dobu coby právník zastupoval firmu Netscape a pomáhal vyšetřovat Microsoft ve sporu s americkým ministerstvem spravedlnosti. Microsoft byl tehdy obviňován z toho, že svůj operační systém dodává s integrovaným internetovým prohlížečem. Reback má tedy bohaté zkušenosti, které může nyní použít proti Googlu.

A vypadá to, že také Microsoft, který se sám potýkal s jedním antimonopolním sporem za druhým, a to na americké i evropské půdě, chce dát nyní stejnou nepříjemnost pocítit také svému konkurentovi. Google totiž v oblasti internetové reklamy zaujímá na americkém trhu podíl téměř 75 procent, v některých evropských zemích jako Německo či Francie pak dokonce přes 90 procent. A to se představitelům Microsoftu pochopitelně nelíbí. Podle analytiků je tedy nejsnazší cestou, jak Google zpomalit, zatahování do právních sporů a nutit ho činit ústupky pod taktovkou regulačních orgánů.

„Rozdíl v tržím podílu je zkrátka velmi obrovský a je nepravděpodobné, že by se výrazně zmenšil, pokud Google neudělá nějakou zásadní chybu,“ říká Whit Andrews, analytik společnosti Garner. Podle něj by musel Microsoft vynaložit neúměrné prostředky, aby mohl rozdíl zmenšit. Mnohem jednodušší je tak podat antimonopolní stížnost, ať už sám nebo prostřednictvím menších firem. Ostatně stačí si vzpomenout, že za sporem s EK ohledně prohlížeče Internet Explorer stála v té době prakticky bezvýznamná firma Opera Software.

Google však není slabým hráčem a svou roli oponenta v podobných sporech dokáže pevně uchopit. Sám se totiž v loňském roce aktivně ve sporu s EK vystupoval proti Microsoftu a obhájil také svou miliardovou akvizici reklamní firmy DoubleClick z roku 2007, kterou zkoumala americká Federální komise pro obchod (FTC). Současně také probíhá šetření akvizice společnosti AdMob.

Google versus Microsoft

Oblast internetového vyhledávání a reklamy ovšem není jediná oblast, o kterou Microsoft a Google svádějí a pravděpodobně ještě dlouhou dobu budou svádět boj. Zatímco Google byl dříve především internetová a Microsoft softwarová firma, v posledních měsících se oblasti jejich působení stále více protínají. Google mimo jiné představil vlastní internetový prohlížeč Chorome, vlastní kancelářský balík Google Docs a brzy plánuje uvést také operační systém Chrome OS. Tedy oblasti, které donedávna pevně v rukou drže Microsoft.

„Myslím, že je to přirozený vývoj. Google nepochybně očekával, že se jeho boj proti Microsoftu dříve nebo později otočí proti němu. Je to jako vystřelování nukleárních raket ve víře, že druhá strana nedopoví stejným způsobem,“ komentuje vzájemné výpadky Rob Enderle, analytik společnosti Enderle Group.

Otázkou zůstává, do jaké míry bude rostoucím počtem žalob a antimonopolních stížností ovlivněno samotné podnikání Googlu a jaký to bude mít vliv na zákazníky. V tomto směru bohužel musíme být spíše skeptičtí. Ostatně spor Microsoftu s Evropskou komisí toho z pohledu uživatele kromě více či méně nesmyslných nařízení příliš nepřinesl.

Přečtěte si také

ANALÝZA: Google v hledáčku Evropské komise. Čeká nás další gigantický spor?

IT byznys: Google převzal DocVerse, výrobce konkurenčního software pro Microsoft

Google hrozí Číně: Cenzuru nebudeme tolerovat, raději odejdeme

Exit mobile version