Vánoční glosa: zastavte se na chvíli

Darek

Přemýšlel jsem, že jako výhled na příští rok napíši něco světoborného a převratného, co nás během následujících dvanácti měsíců potká v internetovém světě nebo byznysu. Asi bych psal něco o dalším rozvoji sociálních sítí, posilování některých značek, pravděpodobných fúzích, rozvoji internetových platebních systémů a liberalizaci mobilního internetu. Není to zase tak těžké vidět.


Tomáš Jindříšek
foto: Z.Šmajlerová, HN

Jeden můj kamarád, kolega z branže, například predikoval pro rok 2008 prodej portálu Centrum.cz a vidíte, trefil to. Pravdou ovšem je, co to pro nás změnilo. Nic moc. Druhý přítel již dva roky předvídal finanční krizi a je tu. Co z toho vyplývá? Kromě toho, že mám chytré kamarády? Rok dva dopředu něco odhadnout ještě není takový problém, ale když jdeme dál, zjišťujeme, jaký nedostatek informací máme a jak špatní jsme vizionáři. Běh dějin a vývoj totiž kašle na naše malá přání a očekávání.

Například v první polovině dvacátého století slavný autor science fiction Robert Heinlein popsal, jak na začátku jednadvacátého století budou lidé létat do vzdáleného vesmíru, na druhou stranu všichni obyvatelé těchto budoucích světů používali logaritmická pravítka. Tento slavný snílek nedokázal předpovědět vznik obyčejné kalkulačky. Jeho následovníci o několik desetiletí později zase chybně popisovali, jak se masově rozšíří roboti, jako inteligentní souputníci a otroci lidí, naopak prakticky nikdo v té době nepředpověděl globální nástup celosvětové počítačové sítě ani mobilních telefonů.

V praxi se velmi často prosadí technické řešení, které není ve své kategorii nejlepší, ani nejlevnější, ale kombinace správného kapitálu, energie a faktoru náhody zajistí jeho přežití a rozšíření obdobně jako vývoj druhů v Darwinově evoluční teorii.

Občas přemítám, co by se stalo, kdyby se mé patnáct let staré já dostalo do současnosti a mohlo se procházet třeba čtvrt hodiny po ulicích mé rodné Prahy. Na první pohled ne zas tak patrná změna. Možná více obchodních galerií, občas ve starém oprýskaném kolejišti vystylovaná tramvaj Porsche, ale jinak zas ne tak velký rozdíl. Ale už na ten druhý pohled. Všichni v kapsách mobilní telefony, éter zaplavuje neviditelné WIFI a lidé v klidu pojídají pokrmy z celého světa, což by je před těmi patnácti lety příliš nenapadlo. Co tím chci říci? Změny jsou plíživé a nedějí se revolucí. Ty malé nejsme schopni často ani postřehnout, ale často tyto nenápadné banality všedního dne mají dalekosáhlé důsledky pro celkový výhled.

Je skvělé se na chvilku zastavit a pozorovat to. Čas kolem Vánoc je na to ideální. Užijte si to a vše dobré do toho následujícího roku.

Profil

Autor je ředitel agentury OgilvyInteractive. Pravidelně přednáší a publikuje o Internetu a nových formách marketingu, je členem řady odborných komisí. Ve volných chvílích offline se profesionálně věnuje kavárenskému povalečství.

Exit mobile version