Síla firemní komunikace ve využití Internetu

Význam internetu v komunikačních strategiích firem prudce roste. To bylo jedno z hlavních témat nedávné konference Forum Media. Tentokrát i nejzavilejší stoupenci tradiční komunikace vycítili, že web už dávno dospěl a má co nabídnout. Vědí to spotřebitelé, kteří denně zapínají počítač, píšou emaily, chatují přes „Ajsko“, mají alespoň stovku kámošů na „Libku“, Spolužácích nebo na Facebooku, zábavu si najdou na YouTube nebo na Streamu a občas přihodí na Aukru. A vědí to firmy.


Eva Štípková, manažerka interaktivního marketingu
Vodafone

Význam internetu pro firmy stále roste

Internet pro firmy už není jen nástěnka, na kterou občas připíchnou nějaký ten banner. Přicházejí na to, že online svět nabízí řadu nástrojů, které lze šikovně využít v komunikaci k uživateli nebo – ještě lépe – s uživatelem.

Jak ukazují nedávno zveřejněná čísla projektu AdMonitoring (SPIR), ve Vodafonu jsme internetem okouzleni. V investicích do online reklamy v měsíci říjnu 2008 jasně vedeme (12,52 mil. Kč) před Sazkou (8,72 mil. Kč) na druhém a Českou spořitelnou (5,69 mil. Kč) na třetím místě. Pravidelně diskutujeme s uživateli a ptáme se na jejich chování v síti. Sledujeme nejnovější trendy a technologie a hledáme pro ně využití v komunikaci našich produktů a služeb. Konkrétní nástroje vybíráme podle nadefinovaných cílů a příjemců komunikace. Interaktivní část komunikace vytváříme v kontextu celkové kampaně a průběžně ji integrujeme s dalšími komunikačními kanály. A trvale se snažíme přicházet se svěžími nápady.

Jedním z důkazů mohou být třeba aktuální vánoční stránky www.internetdomobilu.cz. Vedle videoprezentace nabídky, simulace mobilního internetu ve vybraných telefonech, slovního fotbálku, k němuž můžete soupeře vyzvat i prostřednictvím mobilu, a řady dalších vylepšení tady narazíte i na speciální vánoční pohlednici. Ta je postavena na technologii „text-to-speach“ švédské společnosti Acapela, která umožňuje převod psaného textu do mluvené řeči. Prostě napíšete přání v libovolném znění a zbytek necháte třeba na jelenovi, který je „ústně“ vyřídí příjemci. Pokud chcete tuhle bláznivou specialitku vyzkoušet, můžete tak učinit jedině u Vodafonu.

„Děláme vlny“ jako první korporátní blog

Být první je v případě internetu zásadní. Proto se neustále snažíme nabídnout uživatelům inovativní řešení, aplikace a formy komunikace, které nás odliší od konkurence. V listopadu 2007 jsme jako první telekomunikační operátor spustili korporátní blog „Děláme vlny“, protože jsme chtěli navázat přímý dialog s našimi zákazníky i zákazníky konkurence. A protože blogování sluší naší značce a blog je velmi efektivní nástroj komunikace, který navíc pomáhá zvyšovat relevanci vodafonních webů ve vyhledávačích. Během jediného roku fungování blog navštívilo dobrého půl milionu unikátních návštěvníků, kteří přispěli více než 5 600 komentáři. Téměř tři stovky příspěvků publikovaly desítky autorů z řad zaměstnanců Vodafonu.


Vodafone jako první operátor spustil firemní blog

Základním kamenem blogu je obsah. Nové sekce vznikají průběžně a odrážejí naše aktuální potřeby. Uživatelé se vracejí pro informace o službách a produktech, diskutují se zástupci Vodafonu, ale i mezi sebou navzájem, přicházejí soutěžit nebo se jinak pobavit. Zvykli si na to, že blog žije, je bezprostřední a mluví s nimi o poznání méně formálně než korporátní web. Z pohledu Vodafonu jsou možnosti využití blogu velmi široké. Od zveřejňování informací ve velmi krátkém čase, přes rychlou realizaci průzkumů až po představení zajímavých osobností neformální cestou nebo dokonce k šíření virálního obsahu. Zákazníci se mohou svobodně vyjádřit k našim službám a produktům nebo zde zanechat podněty na jakékoliv téma.

Roční práce s blogem v nás vypěstovala i několik zásad.

– Prostřednictvím blogu promlouvají konkrétní jména, nikoliv „anonymní“ korporace.
– Autorským příspěvkům necháváme punc pisatele, články nepřepisujeme do unifikované mluvy.
– Interně je blogování otevřeno komukoliv, žádné síto pro výběr autorů neexistuje. Kdo má co říct, je vítán.
– Jsme maximálně otevření – dbáme na upřímnost, opravdovost a autentičnost příspěvků.
Kritiky ze strany uživatelů si vážíme. Příspěvky zásadně nemažeme. Aktivním přispěvatelům nasloucháme a reagujeme na jejich podněty.
– Nejdůležitější je ovšem při vedení blogu nepřetržitý dialog s uživateli a pružné reagování na jejich komentáře pokud možno v rozsahu hodin

Úspěch koncepce Webu 2.0

Zkušenosti s blogováním jsou pro nás k nezaplacení. Koncepce Webu 2.0 se nám navíc osvědčila nejen v korporátní komunikaci, ale i v dalších oblastech. Vodafone Techforum pomáhá našim zákazníkům řešit specifické problémy s nastavením telefonů a služeb. Na názory uživatelů se ptáme v anketách na stránkách „Co vy na to?“. VIP platformu „Jak to vidím“ využíváme pro provádění výzkumů a k online diskusím s vybraným vzorkem panelistů. Multimediální obsah zbrusu nové internetové verze našeho zákaznického magazínu ČILICHILI spravujeme s využitím samostatného YouTube kanálu…

Co bude dál? Vnikneme nepozorovaně do sociálních sítí, kam se dnes mohutně stahuje mladá internetová populace i pozornost firem a inzerentů? To si řekneme zase příště. Pro začátek si zkuste na Facebooku vyhledat profil Karla Žabáka.

Autorka článku pracuje jako manažerka interaktivního marketingu společnosti Vodafone Czech Republic

Exit mobile version