• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Vrátí vám peníze za operační systém?

itbiz
23. 4. 2007
| Články
Soud

Jeden ze zákazníků společnosti Dell vrátil nevyužitý operační systém Windows a MS Work. Tyto produkty byly přitom povinnou součástí dodávky stolního počítače. Firma zákazníkovi bez problémů vyplatila peníze. Pokusili jsme se vypátrat, jak by se zachovaly firmy v České republice.

Zkušenosti zákazníka vzbudily oprávněný rozruch, protože vstřícné jednání německého Dellu přesahuje ty nejodvážnější sny českých uživatelů softwaru, které by ani nenapadlo zkusit nepotřebné vybavení vrátit. Pojďme se tedy na celý případ podívat, řádně ho rozpitvat a zjistit, zda bylo jednání Dellu jen neobvyklým výstřelkem, nadstandardní službou zákazníkovi nebo pochybením.

Je potřeba zdůraznit, že je společnost Dell nejen prodejcem počítačů, ale také jejich výrobcem. Zákazník si pořídil počítač, který byl jedním z modelů společnosti. Do vztahu mezi prodejcem a zákazníkem tedy nevstupovala žádná jiná firma. Pouze společnost Dell nesla odpovědnost za to, že jako povinnou součást počítače prodávala operační systém Windows Vista. Bylo také pouze na ní, zda se rozhodla vyjít zákazníkovi vstříc a vrátit mu peníze za část „balíku“, který mu prodala.

Jiná situace nastává, pokud je prodejce pouze prostředníkem. Pozice „distributora“ zboží mezi výrobcem a zákazníkem mu dává mnohem menší možnosti vyjít zákazníkovi vstříc. Právě proto se většina výrobců snaží nabízet více variant počítačů s různými operačními systémy.

„Když prodáváme jiné značky, zákazník si může zakoupit notebook bez operačního systému. Nevím jestli je stejný postup možný u společnosti DELL. Je s podivem, že si zákazník kupuje zařízení s vědomím, že nechce jeho část. Je to stejné jako by se předem rozhodl nepoužívat USB porty a poté se dožadoval vrácení peněz za jejich nepoužívání. Při dnešním výběru má zákazník vždy možnost zakoupit zboží, které mu vyhovuje, a nedělat to obráceně,“ řekl nám Aleš Plašil ze společnosti Softcom Group s.r.o.

Více či méně tím vystihuje celou podstatu problému. Prodejce opravdu nenese vinu na tom, že si zákazník pořídil počítač s příslušenstvím, kterém nebude používat. Samozřejmě je nutné, aby prodejce předem poskytl dostatečné podklady k prodávanému zboží a zákazník tak nekupoval zajíce v pytli.

Náš zákazník, náš pán

Není tedy důvod, aby následně prodejce bral například zakoupený software zpět a vracel za něj zákazníkovi peníze. Operační systém je uveden na faktuře zvlášť anebo jako součást počítače. Systém může být dodáván v samostatném balení s tím, že si zákazník licenční štítek nalepí na počítač sám. Druhou možností je systém instalovaný v počítači z výroby, vázaný záznamem v BIOSU počítače a licenčním štítkem od výrobce.

Jestliže platí druhá varianta, je dokonce téměř nemožné, aby prodejce vracel zákazníkovi peníze zpět. Cena za operační systém není nikde uvedena a – přeženu-li to – prodejce by si musel cenu vymyslet. Z toho vyplývá, že pokud kupujeme počítač včetně operačního systému, nemůžeme jen tak svévolně trvat na vrácení peněz v případě, že ho nechceme používat. Udělala tedy společnost Dell chybu?

„Jednání zástupců společnosti Dell bylo zcela v pořádku. Základní princip soukromého práva, do kterého spadá tento právní vztah, lze stručně charakterizovat jako oprávnění všech subjektů se chovat podle své vůle a svobodně, pokud takové chování není v rozporu se zákonem. Právní režim jednání zmíněného německého spotřebitele a společnosti Dell lze vymezit jako smluvní vztah založený kupní smlouvou, jejímž předmětem byl počítač s operačním systémem Windows Vista,“ podala nám výklad advokátní kancelář Rowan Legal, která se zabývá právem v oblasti informačních technologií.

Stalo se tedy, že zákazník projevil zájem o částečné odstoupení od kupní smlouvy („v rozsahu operačního systému předmětného počítače“) a prodávající (společnost Dell) s tímto částečným odstoupením souhlasil. Kupní smlouva tedy zanikla v předmětné části navrácením peněz kupujícímu. Společnost Dell tedy nepochybila. Jen udělala něco, na co nejsme zvyklí. Firma přitom takto nemusela postupovat.

Operační systém nevrátíte

Podobný názor zastává také Lukáš Křovák, produktový manažer Windows Client ze společnosti Microsoft: „Ukázka vstřícného přístupu k zákazníkovi. Nejedná se o žádné pochybení, ale jde o svobodné rozhodnutí výrobce počítače. Nicméně je zapotřebí si uvědomit možnost jednotlivých výrobců počítačů nastavit si tato pravidla podle vlastního rozhodnutí. Mohou mít tedy stanoveno pravidlo, že při prodeji počítače žádnou kompenzaci nenabízí. Zákazník by se měl o této možnosti raději informovat předem.“

Jestliže společnost Dell vyšla jednomu svému zákazníku vstříc, nemusí stejným způsobem postupovat u někoho dalšího. Takový postup je v souladu s právem. Pokud totiž zakoupený software funguje plně v souladu s jeho předpokládanými vlastnostmi, nejedná se o vadu. Kupující proto nemá nárok na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu. Zároveň musí nést odpovědnost za své jednání.

Je to podobné, jako nákup nového auta. Když si koupíme vůz, nelze po měsíci užívání nárokovat vrácení peněz za původní kola, protože jste si koupili (a dopředu jste to plánovali) nová a hezčí. Kupující je oprávněn se s prodávajícím dohodnout na podmínkách koupě. Jednou z takových podmínek může být i koupě vozu bez kol. Prodávající však není zákonem nucen na takové podmínky přistoupit.

Zákazník si neměl dopředu kupovat počítač, včetně operačního systému, který nechce využívat. Když tímto způsobem nakoupí, nemůže se zpětně a bez negativních okolností dovolávat toho, že operační systém nechce. Společnost Dell nebyla ze zákona povinna této žádosti vyhovět, ale přesto se tak rozhodla. Ulehčil jí to také fakt, že byla nejenom prodejcem, ale i výrobcem zboží.

Oslovili jsme marketingového ředitele Víta Šuberta, abychom zjistili, jak se na celou věc dívá společnost zastupující Dell v České republice. K události, která se odehrála v Německu, se sice nemohl vyjádřit, protože „k případu neznal všechny detaily“, nicméně nás informoval, že česká pobočka Dellu podobnou službu nenabízí a ani zatím žádný podobný požadavek na navrácení peněz za software neobdržela.

Doporučení je tedy následující: nespoléhejte na to, že by se něco takového mohlo podařit i vám. Vybírejte si zboží, o které opravdu máte zájem, a v podobných případech se pokuste s prodávajícím domluvit před samotným nákupem. Více šancí se domluvit máte u prodejce, který je také výrobcem zboží. Distributor opravdu nemá kapacity na to, aby pro vás vyjednával se svým dodavatelem speciální podmínky. Potvrzují to slova Martina Černíka ze společnosti AutoCont CZ, a. s.:

„Rozhodně nenabízíme zboží tak, aby zákazník byl nucen či diskriminován tím, zda vůbec a jaký operační systém si vybere či bude používat.“

Jak reklamovat software

Pokud se vám stane, že koupíte operační systém (nebo jiný software) a z náhlého popudu se ho rozhodnete vrátit, budou se vám hodit následující rady. „S vrácením operačního systému jsme se setkali. Zde je důležité rozlišit prodej OEM licence vázané na konkrétní HW, dále prodej retail produktů a také prodej licencí, které jsou součástí výrobků a tvoří neoddělitelný celek jako například zmiňovaný počítač,“ vysvětluje pohled prodejce Plašil.

Opět se tím vracíme k otázce licencí. V případě, že je software uveden zvlášť na faktuře nebo daňovém dokladu (jde tedy o COEM či „krabicovou verzi“) a nedojde k porušení originálního obalu, je možné software vrátit a prodejce nemá důvod nevzít ho zpět. Ve druhém případě, kdy je software již v ceně počítače (DOEM verze) a je již na počítači nainstalován, nelze reklamovat pouze software.
„Možné by bylo pouze vrácení celého zboží, tedy celého počítače včetně softwaru,“ potvrzuje Černík.

Souhlasí s ním i Lukáš Křovák: „V případě OEM licence je nutné konzultovat s prodejcem počítače, zda umožňuje vrácení pouze operačního systému, a jaké jsou jeho podmínky pro případné vrácení. Zákazník může být také odmítnut, protože kupoval počítač s operačním systémem a souhlasil s nákupem jako celkem. Počítač bez operačního systému nefunguje a je tedy zapotřebí ho tam mít. Prodejce tedy prodává produkt jako hardware a software. V případě, že neumožňuje konfiguraci systému před prodejem, není možné požadovat kompenzaci za jednotlivé části. U krabicové verze existuje možnost vrácení produktu, nicméně produkt musí být vrácen hned po zakoupení, v případě, že uživatel nesouhlasí s licenčními podmínkami. Opět záleží na prodejci, zda vyjde zákazníkovi vstříc, což nemusí.“

Velmi důležité pro vrácení jakéhokoliv softwaru je neporušení původního obalu. Pokud obal poškodíte či prostě otevřete, můžete zboží vrátit jen v případě, že má nějaké vady. „Pokud tedy má předmět koupě vady, má v případě odstranitelné vady kupující nárok na bezplatné, včasné a řádně odstranění vady nebo na výměnu věci či její součásti. Není-li výše uvedený postup možný, má kupující nárok na přiměřenou slevu z ceny věci nebo odstoupení od kupní smlouvy. V případě neodstranitelné vady má kupující nárok na výměnu věci nebo odstoupení od smlouvy,“ vysvětlují právníci z Rowan Legal.

Můj názor

Společnost Dell v Německu se zachovala vskutku vstřícně, ale z mého pohledu možná až trochu moc. Pokud chtěl zákazník počítač bez operačního systému, měl si takový vybrat. Pokud by se s prodejcem domluvil před koupí, bylo by to asi také rozumější. Věřím, že někdy člověk narazí na počítač, který mu
přesně vyhovuje, až třeba na jednu maličkost. V takovém případě mi ale přijde lepší požádat prodejce o dodání sestavy bez tohoto komponentu, což řada firem umožní. Rozhodně by asi nebylo v pořádku, kdyby bylo možné běžně vracet použitý (už jednou nainstalovaný) software, u kterého je velká možnost vytvoření pirátské kopie a její další distribuce.

Nákup v pavučině

Trochu jiná situace je při nákupu na dálku, což je v nejčastějším případě přes internet. Zde zákon bere v potaz, že zákazník nemá možnost si zboží prohlédnout a osahat. Spotřebitel má právo podle § 53 Občanského zákoníku od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu do 14 dnů od převzetí plnění (doručení zboží). Pokud dodavatel nepředal spotřebiteli informace, které je povinen předat písemně nebo obdobným způsobem, prodlužuje se lhůta pro odstoupení o tři měsíce.

Zákon však obsahuje jednu výjimku, která se shodou okolností týká našeho problému. Spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy na dodávku audio a video nahrávek a počítačových programů, porušil-li jejich originální obal. Z toho vyplývá, že pokud spotřebitel zakoupil software a rozbalil originální balení, ztrácí možnost odstoupení od smlouvy bez udání důvodu. Ustanovení o odpovědnosti prodávajícího za vady tím však nejsou dotčena.

Proč mají audio a video nahrávky a počítačové programy v zákoníku vlastní odstavec? Tušíte správně – problémem je pirátství. Dobře to vystihuje Lukáš Křovák: „Software a další média mají jako zboží trochu odlišný charakter. Uživatel si teoreticky může udělat nelegální kopii nebo používat produkt i po navrácení zboží.“

Za vším hledej piráty

Je pochopitelné, že nebezpečí a rozsah počítačového pirátství ovlivňuje možnosti a ochotu prodejců vycházet zákazníkům vstříc při žádostech o navrácení či reklamacích softwaru. Šanci ovšem máte i v případě, že se při nákupu spletete. „Dojde-li k nějakému spornému případu, můžeme se jej vždy individuálně snažit vyřešit – ovšem v případě, že nerozbalí pečeť. Pak už jsou šance na vrácení mizivé,“ vysvětluje Martin Černík.

Pokud tedy zakoupíte software a neporušíte jeho obal, můžete ho vrátit. V případě nákupu přes internet tak můžete učinit bez udání důvodu do 14 dnů. Při nákupu v kamenném obchodě je to věcí dohody s prodávajícím, který by ovšem bez dostatečného odůvodnění neměl mít problém přijmout software zpět a vrátit vám peníze.

Jestliže poškodíte obal, je to to samé, jako byste si software nainstalovali na počítač a používali. Vrátit ho tudíž nemůžete. Na reklamaci máte právo jen tehdy, když software vykazuje vady. Závada může být v některé funkci nebo se může jednat o poškozené médium a software nejde nainstalovat.

Rubriky: Právo

Související příspěvky

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB
Zprávičky

Google zaplatí státu Texas 1,4 miliardy USD kvůli shromažďování osobních údajů

11. 5. 2025
Zprávičky

Brusel žaluje pět zemí EU včetně Česka za nedostatečné provádění nařízení DSA (aktualizováno)

7. 5. 2025
Zprávičky

Novozélandský premiér navrhuje zákazat sociální média pro osoby mladší 16 let

6. 5. 2025
Zprávičky

TikTok dostal v EU pokutu 530 milionů eur za nedostatky při ochraně dat

2. 5. 2025

Zprávičky

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB

Google zaplatí státu Texas 1,4 miliardy USD kvůli shromažďování osobních údajů

ČTK
11. 5. 2025

Americký internetový gigant Google se dohodl, že zaplatí státu Texas 1,375 miliardy dolarů (přes

Průzkum: Většina českých investorů o kryptoměny neprojevuje velký zájem

ČTK
10. 5. 2025

Většina českých investorů neprojevuje o kryptoměny, zejména bitcoin, velký zájem a klesá i důvěra

Kryptoměny a jejich ekonomika

Cena bitcoinu se vrátila nad hranici 100 000 dolarů

ČTK
9. 5. 2025

Cena nejznámější kryptoměny bitcoin se včera poprvé od února vrátila nad hranici 100.000 dolarů

Trump chce zrušit Bidenovo omezení na vývoz pokročilých čipů

ČTK
8. 5. 2025

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa plánuje zrušit omezení vývozu pokročilých počítačových polovodičů, které zavedl

Brusel žaluje pět zemí EU včetně Česka za nedostatečné provádění nařízení DSA (aktualizováno)

ČTK
7. 5. 2025

Evropská komise (EK) se rozhodla zažalovat Českou republiku, Španělsko, Kypr, Polsko a Portugalsko za

Antivirová společnost Gen Digital zvýšila celoroční provozní zisk o 45 %

ČTK
7. 5. 2025

Antivirová společnost Gen Digital, která vznikla spojením české firmy Avast s americkou NortonLifeLock, ve

Prodej amerického komunikačního vybavení Česku se týká kryptografických zařízení

ČTK
7. 5. 2025

Prodej vojenského komunikačního vybavení České republice v hodnotě 181 milionů dolarů (zhruba čtyři miliardy

Německo postihl rozsáhlý výpadek komunikačního systému pro policii či hasiče

ČTK
6. 5. 2025

Německo dnes podle agentury DPA postihl rozsáhlý výpadek šifrovaného komunikačního systému využívaného policií, hasiči,

Tiskové zprávy

Partnerství společností Nutanix a Pure Storage přinese zákazníkům větší možnosti volby díky novému integrovanému řešení pro kritické pracovní úlohy

Speciální polep Ferrari pro Miami: technologie a design v podání HP

Nadace Mission 44 Lewise Hamiltona a HP podpoří dovednosti mladých v oblasti přírodních a technických věd

Během posledních 48 hodin zachytila VZP rozeslání až 100 tisíc podvodných e-mailů

S barefooty chce dobýt svět. Be Lenka proto nasazuje systém od SAP, který rok ladila s českým ACTUM Digital

Synology oznamuje DiskStation DS925+ a rozšiřující jednotku DX525

Zpráva dne

Nešlehejte vejce ale Windows 11 na Goodofer24 jen za €20.00!

Nešlehejte vejce ale Windows 11 na Goodofer24 jen za €20.00!

Redakce
15. 4. 2025

Ať už máte PC se starším systémem Windows, nebo si stavíte PC podle vašich...

Videa ITBiz.cz

Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Kvě 13
Celý den

Cloud Computing Conference

Kvě 27
Celý den

Kontajnery v praxi

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Benefit značky

WordPerfect

Assessment centre

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Týden na ITBiz: Fujitsu a Riken hlásí milník v kvantových počítačích
  • Na Kennedyho středisku otestovali v terénu techniku pro přesné přistávání na Měsíci
  • DNA ze starověkého sýra ukazuje evoluci laktobacilů

RSS AbcLinuxu RSS

  • Vývoj renderovacího jádra Servo za uplynulé dva měsíce
  • Raspberry Pi Connect 2.5
  • 1272 projektů (vývojářů) přijatých do Google Summer of Code 2025

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.