Společnost DataScript s.r.o., odborné vzdělávací a tréninkové centrum, zastoupená lektorkou Lindou Štucbartovou, se zúčastnila listopadové konference Negocia v Paříži. Příspěvek Lindy Štucbartové o budování vyjednávací kultury s cílem zvýšit výkonnost a efektivitu organizace si vyslechlo 250 účastníků konference, kteří se do francouzské metropole sjeli celkem z 24 zemí.
Konferenci Negocia pořádá stejnojmenná organizace, společně s pařížskou obchodní a průmyslovou komorou, každé dva roky. Konference se těší velmi dobré pověsti, kromě odborníků na vyjednávání je tradičně navštěvována rovněž zástupci poradenských firem, představiteli velkých nadnárodních korporací, právníky, diplomaty, studenty a v neposlední řadě i laickou veřejností.
„Tématem konference byl nový přístup k obchodním vztahům a přednášející se soustředili jak na teoretické analýzy vztahů mezi vyjednáváním a obchodními praktikami, tak na konkrétní případové studie,“ dodává Linda Štucbartová, lektorka společnosti DataScript. „Účastníci konference se shodují v tom, že do vzdělávání investují spíše globální korporace, ačkoliv dobře strukturovaný vzdělávací program může zvýšit efektivitu i malého a středního podniku a tak podpořit jeho konkurenceschopnost.“
Tři základní kameny firemního vzdělávání
Samotné kurzy vyjednávání často nepřinesou očekávaný výsledek bez doplnění o trénink komunikačních dovedností a Key Account Managementu.
Komunikační dovednosti jsou často nedoceňovány, v rámci vyjednávacího procesu mají však daleko větší vliv na výsledek než negociační taktiky samotné. To potvrdil i jeden z hlavních přednášejících na konferenci, profesor vyjednávání Pervez Ghauri z King´s College ve Velké Británii. Jeho příspěvek se týkal významu neverbální komunikace, zejména řeči těla. Je zajímavé, že na rozdíl od naučených kulturních gest, je řeč těla stejná a toto poznání může ve velké míře ovlivnit fenomén mezikulturní komunikace, bez které se nelze v dnešním globálním světě obejít.
Třetím základním kamenem vzdělávání zaměstnanců je Key Account Management. Trénink Key Account Managementu se zaměřuje na podstatu vztahového obchodu a uvádí do praxe tzv. přístup oboustranných výhod. Tento přístup, v literatuře označovaný jako mutual gains approach, nahradil běžně proklamovaný win-win princip, který nelze úspěšně aplikovat v situacích, kdy je jedna z vyjednávajících stran od počátku v nevýhodném postavení.
„Ve společnosti Servodata procházejí zaměstnanci kurzy vyjednávání, komunikačních dovedností a Key Account Managementu již od roku 2006. Získané dovednosti pak využívají nejen při jednání s našimi zákazníky a obchodními partnery, ale jsou rovněž schopni vyjednat lepší podmínky kontraktů s našimi dodavateli,“ dodává Rostislav Jirkal, generální ředitel společnosti Servodata. „Také díky tomu jsme během pěti let zvýšili obrat naší společnosti o dvě třetiny a jsme schopni konkurovat i velkým nadnárodním korporacím.“
Školicí a tréninkové středisko DataScript poskytuje kromě technologických školení k produktům předních světových výrobců softwaru také specializovaná školení soft-skills. Mezi nejoblíbenější patří tréninky negociačních a komunikačních dovedností, mezikulturní komunikace a etikety a protokolu. Dále v nabídce DataScriptu naleznete aktuální témata jako je leadership, koučování a Key Account Management. DataScript zákazníkům vždy nabídne školení na základě konkrétních potřeb, při použití nejmodernějších vzdělávacích přístupů. Silnou stránkou DataScriptu je znalost prostředí IT, což umožňuje přiblížit školení i firmám z tohoto specifického trhu. Lektoři se soustředí především na praktický nácvik a osvojení si zásadních dovedností, zvyšujících konkurenceschopnost v globálním prostředí.