Výrobci satelitní navigace nejspíš čekají špatné časy

Tradičním výrobcům satelitních navigací klesají zisky kvůli rozmáhajícím se navigačním službám ve stále oblíbenějších smartphonech.


Nokia v lednu představila svůj projekt navigace zdarma.

Podle analytické společnosti comScore, která s informací přišla, je začíná být situace obzvlášť vážná především v Evropě, kde je stále větší procento telefonů distribuováno spolu s navigačními aplikacemi. Jen v rámci pěti největších evropských trhů, tedy Francie, Itálie, Německa, Španělska a Velké Británie, navigační software ve svých telefonech aktivně používalo na 21 milionů lidí. To je o neuvěřitelných 68% více, než o rok dříve. Zákazníků, kteří si koupili satelitní navigaci od některého z renomovaných výrobců, jsou sice miliony, tempo růstu je v této oblasti ale výrazně pomalejší. Pro ilustraci, v letech 2008 a 2009 se na zmíněných trzích prodalo 20,4 milionů kusů klasických navigací.

Nejvýraznějším průkopníkem satelitní navigace v mobilních telefonech je bezesporu finský výrobce Nokia. Ten v lednu letošního roku oznámil záměr zdarma většině svých zákazníků zpřístupnit jak navigační software, tak především podkladové mapy. Zdali se poskytování této služby zdarma firmě vrátilo v podobě zvýšených prodejů, nebylo do této chvíle zveřejněno.

Ve prospěch smartphonů hovoří několik faktorů. Především mobilní telefon má dnes prakticky každý, plus ceny těchto „chytrých telefonů“ během posledních let klesly natolik, že si je nyní může dovolit široké spektrum obyvatel. I při nízké ceně nabízí smartphony stále více kvalitní výbavy, mimo jiné právě také satelitní navigaci. Ta v posledním roce začala pronikat i do velmi levných zařízení, které atakují hranici několika tisíc korun.

Na druhou stranu jsou smartphony v mnoha ohledech také znevýhodněny. Jejich hlavní negativa přibližuje Tomáš Kudweis, obchodní a marketingový ředitel společnosti Mio Czech Republic: „Navigačním mobilům chybí k dokonalosti mnohé – postrádají velký displej, nevýhodou je i nízká hlasitost a horší ovládání, které se stává při řízení auta doslova nebezpečným,“ přibližuje výhody klasické navigace do automobilů Kudweis. „Díky plánované masivní podpoře navigace ze strany společnosti Nokia se navíc dá očekávat zvýšení zájmu o celý segment GPS navigací.“

Představa, že by smartphony vybavené navigačními aplikacemi mohly nahradit klasické satelitní navigace, je poměrně nepravděpodobná. S největší pravděpodobností ale v důsledku dalšího rozšiřování smartphonů lze očekávat snížení prodejů klasický satelitních navigací a následné snížení ziskovosti jejich výrobců. Ti tak budou donuceni dále zkvalitňovat své služby a produkty tak, aby jejich zařízení oproti levným smartphonům představovala důstojnou alternativu.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version