Firmy v Česku integrují sociální sítě do svých komunikačních procesů

Více než polovina amerických podniků zakazuje svým zaměstnancům, aby si v pracovní době prohlíželi stránky sociálních sítí, jako jsou Facebook, MySpace nebo Twitter. Informace vycházejí z americké studie personální agentury Robert Half Technology, která byla zveřejněna tento týden. Podívali jsme se, jaká je situace v českých firmách.

Studii ukázala, že celých 54 procent vedoucích pracovníků vydalo striktní rozhodnutí o absolutním zákazu prohlížení těchto komunitních webů. Pro potřeby šetření bylo osloveno 1400 dotázaných vedoucích pracovníků.

Využití pro pracovní činnost

Celých 19 procent top managerů uvedlo, že zaměstnanci mají právo socio ware weby navštěvovat pouze v rámci svých pracovních povinností. Jedná se tedy hlavně o obchodní účely. Dalších 16 procent vedoucích pracovníků povoluje takovou činnost pro „omezenou privátní potřebu“. Našly se i firmy, které nenastavují žádná omezení v práci se sociálními weby. Je jich ale jen deset procent.

„Užívání komunitních webů může odvádět pozornost zaměstnanců od důležitých podnikových priorit, takže je pochopitelné, že některé společnosti k nim omezují přístup“ uvádí Dave Willmer, výkonný ředitel Robert Half Technology, ve svém prohlášení. Wilmer však ještě uvedl, že na některých pozicích se používání tohoto typu internetových stránek může stát účinným obchodním nástrojem, a možná právě proto každá pátá oslovená společnost umožňuje jejich použití pro účely spojené s prací.

Podpora firemnímu využití sítí v Česku

Komunitní sítě se těší rostoucímu zájmu také v České republice. Počty uživatelů po úspěchu profesionální sítě LinkedIn.com v současnosti rapidně rostou zejména službě Facebook.com. Podívali jsme se, jaká je situace v tuzemských firmách.

Markéta Kuklová, tisková mluvčí společnosti Microsoft, uvedla: „Naši zaměstnanci se při své práci neobejdou bez internetu, potřebují čerpat informace z různých zdrojů a často komunikovat s kolegy z ostatních poboček. Chtějí-li k tomu používat například Facebook nikdo jim v tom nebrání. Naopak, neboť v rámci sociálních sítí mohou získat zajímavé kontakty, komunikovat se zahraničními kolegy a sdílet tak své zkušenosti.“

Podle Martiny Kemrové, tiskové mluvčí společnosti T-Mobile, neexistuje u mobilního operátora žádná norma zakazující účast v sociálních sítích či jejich sledování. “Dosud jsme se nesetkali se závažným zneužitím interních informací v těchto médiích, naopak, zaměstnanci se otevřeně zapojují do diskusí uvádějících zavádějící příspěvky o společnosti.“

Mluvčí T-Mobile však připustila, že sledování komunitních sítí může zaměstnance odvádět od pracovních povinností. „Ale zatím převažují pozitivní jevy. Pro některé skupiny zaměstnanců je účast v komunitních webech dokonce nepsanou povinností (komunikace – Facebook, HR – LinkedIn),“ dodala Kemrová.

Pavel Šafránek, PR Manager Asseco Central Europe, řekl, že u nich ve firmě není zakázáno používat sociální sítě typu LinkedIn, Facebook nebo Twitter. Málo jsou však zatím využívány pro pracovní účely – zatím jen při marketingových výzkumech, komunikaci s veřejností nebo vyhledávání potenciálních zaměstnanců. “Výhody spatřujeme v tom, že jsou již poměrně rozšířené (zejména LinkedIn a Facebook). Nevýhodou je samozřejmě odvádění pozornosti od práce, pokud jsou využívány jen k soukromým účelům.“

Pracovní portál Monster.cz má v rámci interních HR pravidel upraveno soukromé používání počítačů nebo přístup k internetovým službám. “V současné době přístup k těmto službám přímo neblokujeme, ale sledujeme jejich případné zneužívání v pracovní době. Pro některé pracovní pozice např. péče podpory zákazníkům nebo obchodní tým je přístup plně otevřen jako další nástroj pro zvýšení efektivity pracovních procesů,“ komentoval problematiku sociálních sítích Jaroslav Macnar, marketingový ředitel Monster.cz.

V tuzemské pobočce operátora Vodafone nemají zaměstnanci zakázáno s Facebookem ani Twitterem pracovat, nicméně ne každý ho ale využívá. Podle Miroslava Čepického, mluvčího firmy, na některých pozicích, například na zákaznické lince nebo na prodejnách, nemají lidé na podobné věci čas. “Na druhém pólu jsou zaměstnanci, kteří mají Facebook nebo Twitter přímo v popisu práce. Vodafone má už více než rok vlastní Twitter kanál, který nyní sleduje zhruba 700 followerů, s nimiž intenzivně komunikujeme. Stejně tak jsme aktivní na Facebooku, který některá oddělení využívají i pro vzájemnou komunikaci nebo komunikaci se svými obchodními partnery,“ vysvětluje Čepický.

Dvě hodiny pracovní doby na Facebooku

Agentura Nucleus Research si v červenci letošního roku položila otázku, jak ovlivní použití komunitních sítí práci zaměstnanců? Ze zjištění vyplývá, že u pracovníků zaměstnaných ve firmách, kde je možnost volného použití sociálních sítí, klesla produktivita práce v průměru až o 1,5 %. Nejrozšířenější síť Facebook podle studie v pracovní době navštěvuje až 77 % respondentů ankety. Někdo v práci stráví komunikací na Facebooku až dvě hodiny denně.

Zdroj

Study: 54 Percent of Companies Ban Facebook, Twitter at Work
Facebook Costs Companies 1.5 Percent of Total Productivity

Přečtěte si také

Facebook má již 300 milionů uživatelů a začíná vydělávat
9 mýtů marketingu v sociálních sítích
Sociální sítě a jejich doposud nevyužitý potenciál

Exit mobile version