• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Webináře – nový nástroj pro online marketing a PR

itbiz
10. 6. 2009
| Články
Kravatak

Webinář je bezplatný seminář pořádaný přes Internet, a to v reálném čase s „živým“ přednášejícím. Jeho účelem je předat přínosné informace, které přitáhnou pozornost účastníků a umožní tak pořadateli představit své vlastní produkty a služby.

Einstein

Webináře umožňují firmám stát se odborníky v očích veřejnosti nebo zvýšit své prodeje. Všem zúčastněným stranám to navíc přináší značné úspory času a nákladů. Účastníci i pořadatelé se mohou se snadno připojit přímo z kanceláře nebo domova a nemusí nikam cestovat. Tím získávají možnost účasti také na akcích za normálních okolností nedostupných, například z důvodu velké vzdálenosti nebo časové náročnosti.
Spojení s účastníky probíhá přes internetový prohlížeč a jejich počet není nijak omezen. Běžně se webináře pořádají pro několik desítek účastníků, ovšem žádnou výjimkou nejsou ani stovky či dokonce tisíce posluchačů. Účastníci mohou vidět přednášejícího na obrazovce svého PC nebo notebooku a současně sledovat připravenou prezentaci, programy, videa či jiné dokumenty zveřejněné na jeho počítači. Dotazy se kladou prostřednictvím chatu nebo přímo s využitím mikrofonu. Jednotlivé části webináře lze doplnit nejrůznějšími anketami, které dokáží účastníky zapojit do dění a sejmou z nich nálepku pasivních posluchačů.

Proces přípravy a realizace webináře

V zahraničí jsou webináře často využívány jako „pozitivní“ marketingový nástroj. Pořadatel vytvoří kvalitní a poutavý obsah na problematiku, o kterou má daná cílová skupina zájem a na konci webináře vyzve účastníky k akci. Příkladem může být výzva ke stažení a otestování softwaru nebo nabídka individuální konzultace s expertem za poloviční cenu, pokud si ji objednají do konce týdne.

  1. Stanovení cílů

  2. Správně nadefinovaný cíl webináře je polovina úspěchu. Ten by měl pořadatel stanovit ještě před začátkem jakýchkoliv dalších příprav a pokud to je možné, měl by být také kvantifikovatelný. Teprve správné stanovení cíle umožňuje dobře zvolit cílovou skupinu.

    Příklady obecných cílů:

    • představit určité téma a stát se odborníkem v očích publika
    • předat praktické informace, které povedou k získání nových zákazníků
    • realizovat průzkum nebo získat zpětnou vazbu
    • předat současným zákazníkům informace o nových službách nebo produktech a naučit je s nimi pracovat

    Příklady konkrétních cílů:

    Pořadatel: personální agentura provozující pracovní server
    Cíl: získat 10 nových zákazníků
    Obsah webináře: tipy a doporučení, jak vybírat kvalitní zaměstnance a vést výběrové řízení. Na konci webináře se představí služby a produkty firmy.

    Pořadatel: softwarová firma
    Cíl: dosáhnout 100 stažení nové verze softwaru a následně získat zpětnou vazbu
    Obsah webináře: rady, jak snížit náklady a ušetřit čas s novými funkcemi softwaru XYZ

    Pořadatel: politická strana
    Cíl: vysvětlit nerozhodnutým voličům svůj volební program nebo oslovit „skalní“ příznivce s žádostí o pomoc při realizaci volební kampaně
    Obsah webináře: rozhovor představitele strany s moderátorem, proč volit stranu XYZ – představení volebního programu nebo plánu volební kampaně s možností seberealizace pro její příznivce

  3. Termín konání a obsah

  4. Příprava webináře by měla začít přibližně 4-6 týdnů před termínem konání. Během této doby lze vytvořit kvalitní obsah a udělat dostatečnou propagaci. Vlastní výběr termínu je nutné podřídit zamýšlené cílové skupině. Pro webináře zaměřené na pracovní oblast jsou nejlepší dopolední hodiny v průběhu pracovního týdne. Osobní témata je naopak lépe naplánovat na odpolední hodiny, kdy jsou již lidé doma z práce.

  5. Propagace

  6. V případě pravidelně konaných webinářů je vhodné vytvořit trvalou prezentaci na internetu podpořenou internetovým marketingem. Do takové prezentace již stačí pouze doplňovat aktuální termíny a obsah webinářů. Vlastní propagace konkrétního termínu by měla začít přibližně 2-3 týdny před konáním akce. Pokud se začne s propagací dříve, tak někteří lidé snadno zapomenou na motivaci, proč se na webinář přihlásili. Naopak při pozdější propagaci se nemusí podařit dosáhnout požadovaného počtu účastníků.

    Doporučené způsoby propagace:

    • oslovení současných zákazníků
    • emailová kampaň
    • reklamní bannery
    • PPC reklama
    • trvalá internetová prezentace s kvalitními zpětnými odkazy a SEO

  7. Realizace webináře

  8. Webinář se koná v tzv. virtuální místnosti, která je zřízena v den konání a po jeho ukončení se automaticky uzavře. Z tohoto důvodu je nezbytné účastníkům zaslat den před webinářem přihlašovací údaje společně s odkazem na virtuální místnost. Webinář by měl začít vždy přesně ve stanovenou dobu. Jen málokdy se totiž stává, že se zúčastní skutečně všichni přihlášení a na opozdilé tedy nemá smysl čekat. Běžně se bezplatných webinářů zúčastní pouze 50 až 70% z celkového počtu přihlášených. S těmito čísly je vhodné počítat již od začátku a brát to jako fakt. Odráží to normální životní situace, kdy jeden zapomene, druhému nefunguje auto a třetí musel zařídit něco důležitějšího.
    V úvodu webináře je nutné vysvětlit celý jeho průběh a taktéž upozornit na opatření v případě výpadku účastníka. Obvyklá délka webináře je 60 – 90 minut, z toho by mělo být vyhrazeno na dotazy 20-30% času. Po ukončení webináře je doporučené od účastníků získat zpětnou vazbu nejlépe prostřednictvím automatického dotazníku. Pořadatel tak získá cenné informace o potenciálních zákaznících nebo místech, které by se měly při pořádání následujícího webináře zlepšit.

Technické řešení pro webináře

Webináře lze realizovat pomocí řady online systémů. Pořadatel se musí rozhodnout, jestli systém zakoupí a instaluje na vlastním serveru, nebo si jej pronajme v podobě tzv. SaaS – software jako služba (software as a service). Nejčastěji se využívají systémy Adobe Acrobat Connect Pro, Webex od společnosti Cisco, Citrix a jejich GoToWebinar a řada dalších. Každý z těchto systémů má své přednosti i nevýhody a volbu systému je lépe přenechat odborníkům. Ti by měli být schopni nejen poradit při výběru nejvhodnější systému, ale především poskytnout kompletní podporu s realizací vlastního webináře.

Ukázka prostředí pro pořádání webinářů

Pořadatelé webinářů

Webináře, webcasty a online školení pořádá tisíce subjektů po celém světě. Pro představu jen několik příkladů z české republiky i zahraničí.

Příklady v ČR

Portál Workline.cz – odborníci na pořádání a propagaci webinářů a online školení. Široká nabídka webinářů a online školení pořádaných v České republice.

Google – webináře, jak využít Google Adwords a Google Analytics pro zvyšování návštěvnosti a zlepšování návratnosti investic

Příklady v zahraničí

TMC NET – komunita pro IT a komunikační technologie
International institute for Learning – projektové řízení, Microsoft Office Project, Lean Six Sigma, business Analysis, Microsoft Excel
Webex webináře – desítky témat z různých oblastí realizovaných i budoucích webinářů

Názory účastníků webinářů

„Webinář byl pro mě velice přínosný. Určitě je to krok správným směrem. Jednak je to dnes dostupné pro velkou většinu lidí, kteří nejen hledají nové příležitosti, ale mohou se aktivně vzdělávat z domova. Zejména mám na mysli lidi silně tělesně postižené anebo jinak handicapované, kteří nemohou z jakýchkoliv důvodů pracovat jiným způsobem než komunikací po internetu. Pro ostatní je to příležitost navazovat jak osobní, tak i obchodní kontakty ke zviditelnění svých produktů a služeb. Možnosti, kterých se nabízí k využití, je nevyčerpatelné množství a nelze je ani všechny popsat.“
Ing. Radovan Juhász
předseda představenstva Družstvo SEKO

„Webináře považuji za velmi zajímavou a aktuální formu vzdělávání. Přednášející byl dobře slyšet, díky interaktivním anketám mi nedělalo problémy udržet pozornost. Zaujaly mě také možnosti sdílet různý obsah (prezentace, webové stránky) a na obrazovce přesouvat okna podle potřeby. Líbí se mi i marketingový potenciál webinářů – lze je využít jako ukázku lektorské práce nebo upoutávku na fyzické školení či poradenské služby. A to nemluvím o referencích. Když to shrnu, webináře bych doporučila nejen velkým firmám, ale především drobným podnikatelům a živnostníkům – je to jednoduché, levné, moderní a není potřeba kvůli tomu vstávat ze židle…“
Mgr. Magdaléna Čevelová
marketingová poradkyně a lektorka

Profil autora

Michal Martoch získal zkušenosti s online komunikací v mezinárodních společnostech Procter & Gamble a Hyundai. V současné době řídí společnost Idealine Solutions, která se mimo jiné zabývá poradenstvím a zaváděním řešení pro online školení, kurzy a přednášky přes Internet. Pro bližší představení celé problematiky práce, komunikace a školení online spustila firma na podzim 2008 portál Workline.

Rubriky: Internet

Související příspěvky

Zprávičky

EK předběžně shledala, že TikTok a Meta porušují pravidla transparentnosti

27. 10. 2025
SpaceX vynesla další sérii 60 družic sítě Starlink
Zprávičky

Thales, Airbus a Leonardo spojí vesmírné aktivity, budou konkurovat Starlinku

24. 10. 2025
Zprávičky

OpenAI spouští prohlížeč s umělou inteligencí Atlas, chce konkurovat Googlu

22. 10. 2025
Zprávičky

Internet zasáhl globální výpadek cloudu od Amazonu

20. 10. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

„Pětadevadesátky“ od Microsoftu byly revolucí ve světě počítačů

Bill Gates má 70

ČTK
28. 10. 2025

Spoluzakladatel softwarového gigantu Microsoft Bill Gates se díky svým vizím, nápadům a pracovitosti vypracoval

Europol volá po jednotné reakci EU proti podvodům s falešnou identitou

ČTK
27. 10. 2025

Evropská policejní agentura Europol vyzvala ke koordinované evropské reakci na takzvaný spoofing, což je

EK předběžně shledala, že TikTok a Meta porušují pravidla transparentnosti

ČTK
27. 10. 2025

Evropská komise předběžně shledala, že společnosti Tiktok a Meta porušují povinnost transparentnosti podle evropského

SpaceX vynesla další sérii 60 družic sítě Starlink

Thales, Airbus a Leonardo spojí vesmírné aktivity, budou konkurovat Starlinku

ČTK
24. 10. 2025

Italská skupina Leonardo, francouzská firma Thales a evropský výrobce Airbus se dohodly na spojení

Umělá inteligence ve 45 % odpovědí zkresluje zpravodajský obsah

ČTK
24. 10. 2025

Umělá inteligence (AI) v odpovědích na dotazy uživatelů ve 45 procentech případů zkresluje zpravodajský

Malware se maskuje za aplikaci ČNB, útočníci pak pomocí NFC technologie vybírají peníze z bankomatů

Pavel Houser
24. 10. 2025

Útočník je ve stejném čase fyzicky u bankomatu nebo platebního terminálu. Specialisté společnosti ESET

Volkswagen nevyloučil omezení výroby kvůli nedostatku čipů

ČTK
23. 10. 2025

Automobilový koncern Volkswagen nevyloučil, že bude muset kvůli problémům s dodávkami čipů od nizozemské

Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení

Kyberútok na automobilku JLR stál podle odhadů britskou ekonomiku 1,9 mld. liber

ČTK
23. 10. 2025

Srpnový kybernetický útok na britskou automobilku Jaguar Land Rover (JLR), kterou vlastní indická společnost

Tiskové zprávy

Bezpečné postupy pro vyřazení softwaru a možnosti odkupu

NetApp a Red Hat urychlují modernizaci IT pomocí Red Hat OpenShift Virtualization

Méně dat, více automatizace. EG.D po modernizaci podnikového systému míří k využití AI

Canon ocenil výherce osmého ročníku soutěže Kopírka hledá kancelář

Workshop FEIM 2025 představí nové směry v elektronice pro průmysl 4.0 a medicínu 4.0

Zyxel Networks pomáhá organizacím s implementací směrnice NIS2 a zvyšuje jejich kybernetickou odolnost

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Kalendář

Lis 11
Celý den

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Christian Klein, generální ředitel SAP

Digitální suverenita nestojí na ideálech, ale na konkrétních výsledcích

Christian Klein
23. 10. 2025

Diskuse o digitální suverenitě nabývá na celém světě na intenzitě. V dnešní době geopolitické nejistoty a...

Slovník

Click fraud

Property finance credit manager

Lead

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.