YouTube oslavilo pět let a dvě miliardy denně spuštěných videí

V únoru 2005 spustili tři zaměstnanci PayPalu pilotní běh první verze svého internetového serveru pro sdílení video souborů, v květnu téhož roku již běžel Youtube (beta) v takové podobě, která se od té dnešní liší pouze menším počtem funkcí.

Pět let provozu není jen malým předstupněm kulatého výročí, ale také důkazem, že průkopnický nápad s webovým video serverem byl trefou do černého. V době, kdy ještě nebyl broadband úplnou samozřejmostí a digitální videobsah byl spojován spíše s pirátskými P2P sítěmi, budil projekt s flashovým videem spíše nedůvěru a dojem nulového monetizačního potenciálu. Zatímco dvě miliardy shlédnutých videí za jediný den dávají zapravdu vizionářství autorů, monetizace serveru je vzhledem k historicky smíšenému obsahu (uživatelský vs. komerční) a velkým investicím ze strany Google stále ještě poněkud diskutabilní.

Trocha statistiky:

„Nikdy jsme nemohli předvídat, co nám přinese prvních pět let YouTube, a je velice těžké si představovat, jak bude vypadat pět let následujících. Přesto víme, že nás čeká ještě spousta práce. I když průměrný uživatel stráví na YouTube 15 minut denně, stále je to strašně málo v porovnání s televizí, kde to činí pět a půl hodiny. Musíme stránku změnit a poskytnout uživatelům ještě pádnější důvody, aby sledovali naše videa. Chceme jim poskytnout všechny nástroje a nezbytnou podporu, aby se z YouTube stala skutečně jejich komunita,“ prohlašuje Luděk Motyčka, Head of Marketing Google Česká republika. Google koupil server v roce 2006 za 1,65 miliardy dolarů (tehdy to dělalo v přepočtu asi 37 miliard Kč). V roce 2008 došlo k sérii lokalizací serveru do jazyků meších národů a v říjnu se dostalo i na češtinu. Ve stejném roce bylo také spuštěno experimentální HD vysílání.

Více k oslavám naleznete zde: www.youtube.com/fiveyear

Exit mobile version