Životní cyklus populárních technologických buzzwords a 5 strategických technologií pro rok 2011

Je týden po Gartner Symposiu/ITxpo 2010 a nám na redakčním stole skončily dvě tradiční prognózy technologického trhu. Co nás v příštím roce čeká a nemine a jaká nová slůvka bychom se měli naučit skloňovat, abychom zůstali „in“ ? Jaká je míra technologického hype vs. Reálná šance jednotlivých technologií na adoptování kritickou masou společnosti? Více v následujícím článku.

Všechny technologie, které uvízly v hledáčku, mají jeden nutný společný jmenovatel, totiž alespoň latentní potenciál strategického dopadu na většinu společností v horizontu následujících tří let. Takové faktory zahrnují zaostávání za konkurencí vlivem pozdního přijetí, ztrátu tržních pozic a neadekvátní náklady na byznys. Pojdme se na ně postupně podívat.

Pět životních fází nových technologií

Podle Gartneru nové technologie procházejí z pohledu očekávaní a přijetí veřejností celkem pěti fázemi. První spočívá v nepřiměřeném očekávání, vystřízlivění a poklesu zájmu, znovupřijetí a konečně masovém prosazení (popřípadě ukončení) na trhu.
Letos se nachází většina nejčastěji skloňovaných technologií v druhé fázi, tedy v rovině přehnaných očekávání. Patří sem jak spotřební trh s 3D TV či tablety, bezdrátové dobíjení, tak technologie s celospolečenským dopadem – TELCO 4G standardy (v Evropě spouštěné LTE) pro širokopásmovou bezdrátovou komunikaci či privátní cloud.

Na vrcholu přehnaných očekávání se dnes nalézají informační streamy (Facebook news feed) a obecně pojaté mikroblogování, na vrcholu zájmu a těsně před druhou fází je naopak „klasický“ cloud computing. Na počátku první fáze nalezneme 3D tiskárny, terahertzové vlny, automobily, schopné se účastnit silničního provozu bez zásahu lidského řidiče a počítače, ovládané přímo mozkem.

Obdobím vystřízlivění prochází vedle mikroblogu také elektronické čtečky knih, uživatelem generovaná multimédia (Youtube) a veřejné virtuální světy a pravděpodobně již definitivně umírající broadbandové připojení přes power line. Naopak na konci třetí fáze jsou obchody s mobilními aplikacemi.
Fází opětovného zvyšování zájmu prochází elektronický papír, mikroplatební systémy a systémy pro rozpoznávání řeči, kterým dříve bránila v masovém rozšíření nedostatečná výpočetní kapacita domácích PC. A jak vypadá 10 nejlepších strategických technologií pro příští rok?

Cloud Computing

Služby Cloud computingu pokrývají extrémně široké spektrum, které sahá od plně veřejných až po uzavřené soukromé. V následujících třech letech nás čeká realizace plejády služeb, které se pohybují někde v meziprostoru těchto dvou extrémů. Prodejci se zaměří na nabídky balíčků nejrůznějších variant cloud implementací na klíč a budou úspěšně kanibalizovat jak softwarový, tak hardwarový trh. Největší boom by měl podle předpovědi cloud computing prožívat v roce 2012.

Mobilní aplikace a média Tablety

Gartner odhaduje, že do konce roku 2010 bude 1,2 miliardy lidí vlastnit telefony, schopné plnohodnotné konvergence mezi hlasem a datovými službami (převážně Internetem). Jinými slovy, ještě do konce roku bude více jak miliarda lidí vlastnit mobilní zařízení s plnohodnotnou zkušeností konvergence mobility a Webu a bude mít tuto zkušenost osobně zažitou. Smazává se rozdíl mezi mobilním telefonem a počítačem, chytré telefony mají v sobě výpočetní kapacitu pět let starých pevných počítačů a vzrůstající oblibu zažívají také zařízení někde na půli cesty (tablety). Ekosystém zařízení ve spojení s aplikacemi v online obchodech a nová uživatelská zkušenost, která zahrnuje pohyb, lokalizaci a další specifika spojená s chováním konkrétního uživatele jsou podle Gartnertu silnou výzvou pro společnosti, které staví svůj úspěch čistě na tradiční browser-based zkušenosti.

Sociální komunikace a spolupráce

Sociální média lze rozdělit na: (1) Sociální sítě, založené na správě profilů (uživatelských nebo produktových) jako je MySpace, Facebook či LinkedIn, stejně jako nejrůznější SNA algoritmy (Social Network Analysis), které se snaží využívat lidských vztahů za účelem získávání odborných znalostí, (2) platformy sociální spolupráce – sem spadají nejrůznější wiki, blogy, chat, intranety a platformy pro crowdsourcing. (3) Sociální vydavatelství – sem spadají servery, které pomáhají komunitám v sdružování určitého typu obsahu do snadno použitelné a komunitně přístupného úložiště (YouTube, Flickr). (4) Poslední kategorii tvoří nástroje sociální zpětné vazby (servery jako Digg, Del.icio.us, ale spadá sem dokonce i Amazon). Gartner předpovídá, že do roku 2016, budou všechny tyto technologie a přístupy integrovány do podnikových aplikací. Společnostem doporučuje spojovat s nimi řízení vztahů se zákazníky (CRM), vnitřní komunikaci a spolupráce, ale i strategické záležitosti.

Video

Video sice nepatří mezi nová média, naopak je to velmi dobře etablovaný mediální stařec, ale v poslední době prožívá ohromný boom coby komunikační standard v čistě nemediálních společnostech. Video obsah se dnes prolíná prakticky se všemi ostatními novými technologickými trendy, od digitální fotografie přes spotřební elektroniku, web a sociální sítě, koncept sjednocené komunikace, internetovou televizi až po nové způsoby využívání mobilního telefonu.

Podle Gartneru se video stane během následujících tří let nejběžnějším druhem komunikovaného obsahu vůbec a do dvou let bude tvořit 25 % obsahu, s nímž se v elektronických komunikacích budeme běžně setkávat.

Analytické nástroje nové generace

Neustále rostoucí výpočetní kapacita osobních počítačů a mobilních zařízení společně se zlepšováním připojení umožňuje posun v tom, jak podniky získávají, třídí a vyhodnocují informace. Dnes je relativně snadné spustit pomocí mobilního zařízeni poměrně složité vyhodnocovací procesy, simulace nebo modely předpovídat budoucí výsledky a provádět tak prognózy v reálném čase. Gartner říká, že za cenu výrazných změn ve stávající provozní infrastruktuře mohou společnosti dosahovat výrazně lepších obchodních výsledků.

Exit mobile version