• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Zlatý důl není v prodeji software, ale v datech, tvrdí specialista na open source

Pavel Houser
31. 5. 2011
| Články
GNU

Bohatství je v datech, ne v prodeji softwaru, tvrdí specialista na open source. Spoléhat nelze ani na příjmy z podpory a služeb. Má pravdu? Dostanou se dodavatelé softwaru na úroveň médií a reklamních agentur?

gold

Software lze nebo alespoň v minulosti jej určitě bylo možní úspěšně prodávat,
vždyť je zde Microsoft a jeho licenční politika. Jenže to by nás přesto nemělo svádět k představě, že
softwarový průmysl je nějaký zlatý důl.

Tvrdí to alespoň ve svém komentáři na The Register Matt Asay (dnes senior viceprezident Strobe
a emeritní člen Open Source Initiative, dříve COO Ubuntu/Canonical, jehož další komentář o Dellu a Microsoftu jsme přinesli již dříve.

Opravdu se na software zbohatnout nedá?

Asay vychází z údajů Stephena O’Gradyho, analytika společnosti
RedMonk. Pokud si vezmeme 20 největších softwarových firem a seřadíme
je příjmů, zjistíme, že v žebříčku Fortune 500 budou zaujímat
relativně nízká místa a žádná z nich se nedostane do první desítky. Co
je ještě zajímavější, softwarové firmy jsou velice konzervativní.
PriceWaterhouseCoopers sestavila žebříček 100 největších softwarových
společností, kde se ukázalo, že žádná z firem v první dvacítce není
mladší než 22 let. Ba naopak – jejich průměrný věk je 47 roků. Asay z
toho vyvozuje, že prodej softwaru není v rozporu i intuitivní
představou příliš lukrativní odvětví a i těm nejúspěšnějším trvá velmi
dlouho, než prorazí.

Zde lze samozřejmě namítnout, že:

  • V softwarovém průmyslu bývají větší marže než třeba v retailu.
    Kdybychom udělali žebříček firem ne podle příjmů/obratu, ale podle
    zisku, mohlo by to dopadnout jinak.
  • Softwarové firmy mladší než 22 let nemusely být vůbec neúspěšné, ale
    došlo k jejich akvizici, přičemž jejich zakladatelé/akcionáři si
    přišli na pěkné peníze.
red hat

Facebook a Google vs. Red Hat

Sledujme nicméně další Asayovu argumentaci. To, na čem lze vydělat,
není dnes podle něj software, ale spíše data o uživatelích. Jiné
možnosti? Dodavatelé open source softwaru, kteří chtějí prodávat
například poskytování podpory, ukazují, že takhle to také pořádně
nefunguje. Open source je skvělá věc z hlediska uživatelů, jimž
snižuje náklady, ovšem dodavatelé dokážou na svých zákaznících vydělat
jen velice skromně. Srovnejte, jak velký je dnes Red Hat v porovnání s
Googlem nebo Facebookem.

Tady se samozřejmě trochu zamotáváme do samotné terminologie. Google
samozřejmě do značné míry je softwarovou firmou a nějaký nějaký systém
musel nabídnout i Facebook, je to však pro ně pouze prostředkem, jak
dělat byznys, ne „produktem“. Dokonce by se možná dalo říct, že nejde
nejen o softwarové, ale ani o technologické společnosti.

Ruby on Rails jako inspirace

Možným příklad naznačující cestu má být osud frameworku (vývojové
platformy) Ruby on Rails. Původně byl vyvinut pro vnitřní potřeby
firmy 37Signals a pak uvolněn jako open source. Co s tím dál?
Společnosti MySQL či JBoss by nabízely v podobné situaci podporu a
služby, zde ale namísto toho vyvinuli BaseCamp (nástroj pro řízení
projektů) a nabídli ho formou předplatného. To je ale jen malá
modifikace, zhruba na úrovni modelu SaaS.

saas

Obchod s lidmi

Podstata nového přístupu, říká Asay, je spíše v tom, že jako uživatel
dostane člověk něco zadarmo – a protože za věc neplatíte, de facto
nejste zákazník, ale produkt; dodavatel totiž obchoduje s vámi, ve
smyslu s daty o vás. Ideální pak je, když se data nemusí pracně
sbírat, ale provozovatel služby přiměje uživatele, aby to, co mají
rádi nebo co nakupují, o sobě aktivně sdělovali sami.

Samozřejmě, že i tento přístup má své problémy, existuje zde totiž
poměrně vysoká bariéra. Z prodeje pár krabic lze snad žít, ale než
získáte dost uživatelů a dat o nich, aby to bylo pro někoho jiného
zajímavé, chvíli to potrvá a není snadné dosáhnout příslušného
„prahu“. Nakonec tak uvedený trend může vést k další koncentraci trhu.
Samozřejmě, že i zde se najde místo pro prodej softwaru. Data mají
hodnotu na základě dalšího zpracování, takže prodávat se dál budou
třeba nástroje pro Business Intelligence. Jistěže nezmizí ani ostatní
specializovaný software.

Zahrada, ve které se cestičky rozvětvují

Skutečný zlatý důl, tvrdí Assay, ale znamená postavit data přímo do jádra podnikání. Nefunguje to ale jen tak, že nabídnete něco zadarmo a necháte v okénku běhat reklamy, kdepak.

Jednou z cest je prostě pokládat software za nákladovou položku a vydělávat na prodeji
hardwaru (Apple). Za další, Google a Facebook s jejich obchodním modelem mohou čekat problémy, až na ně dopadnou tvrdší regulační opatření (antimonopolní apod.). Konec konců právě to kdysi zastavilo IBM nebo Microsoft a nebýt nekonečných právních tahanic a regulací,
mohli být prodejci softwaru ještě mnohem úspěšnější a dnes ještě mocnější.

Ať tak či onak, Asay nabídl pohled, který, až zřejmě záměrně vyostřený, určitě stojí za zamyšlení.

Rubriky: ByznysOperační systémyPodnikový software

Související příspěvky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří
Zprávičky

Google investuje 2,4 miliardy dolarů do technologie AI od start-upu Windsurf

12. 7. 2025
Zprávičky

Muskova xAI chce další peníze od investorů při ohodnocení na 200 miliard dolarů

12. 7. 2025
Kryptoměny a jejich ekonomika
Zprávičky

Bitcoin pokračuje v růstu na další rekordy, překonal hranici 118 000 dolarů

11. 7. 2025
Český T-Mobile vyčleňuje vysílače do samostatné firmy
Zprávičky

Na Slovensku skončila největší elektronická aukce mobilních frekvencí

10. 7. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Google investuje 2,4 miliardy dolarů do technologie AI od start-upu Windsurf

ČTK
12. 7. 2025

Společnost Google ze skupiny Alphabet zaplatí asi 2,4 miliardy USD (50,64 miliardy Kč) za

Muskova xAI chce další peníze od investorů při ohodnocení na 200 miliard dolarů

ČTK
12. 7. 2025

Americká společnost xAI miliardáře Elona Muska plánuje vybrat peníze od investorů v novém kole

Kryptoměny a jejich ekonomika

Bitcoin pokračuje v růstu na další rekordy, překonal hranici 118 000 dolarů

ČTK
11. 7. 2025

Cena bitcoinu dnes pokračuje v prudkém růstu. Kolem 8:30 SELČ se vyšplhala na další

Hackeři ukradli data 5,7 milionu zákazníků australských aerolinek Qantas

ČTK
11. 7. 2025

Hackeři v rámci rozsáhlého kybernetického útoku z minulého týdne ukradli data 5,7 milionu zákazníků

Meta lákala zaměstnance OpenAI na bonus ve výši 100 milionů dolarů

Muskova společnost xAI představila novou verzi chatbota Grok 4

ČTK
11. 7. 2025

Americká společnost xAI miliardáře Elona Muska představila nový model chatbota Grok 4. Ten má

Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení

Ministerstvo vnitra odhalilo kybernetický útok, údaje občanů neunikly

ČTK
10. 7. 2025

Ministerstvo vnitra odhalilo kybernetický útok na jeden ze systémů úřadu, oznámil dnes na tiskové

Český T-Mobile vyčleňuje vysílače do samostatné firmy

Na Slovensku skončila největší elektronická aukce mobilních frekvencí

ČTK
10. 7. 2025

Na Slovensku včera skončila největší elektronická aukce mobilních frekvencí v historii země. Vynesla rekordní

Vláda zakázala používat ve státní správě produkty čínské společnosti DeepSeek

ČTK
9. 7. 2025

Vláda zakázala používat ve státní správě jakékoli produkty čínské společnosti DeepSeek. Rozhodla tak na

Tiskové zprávy

Společnost QNAP představuje myQNAPcloud One Beta

Acer slaví několikanásobné ocenění cenou Red Dot Product Design Awards 2025

Acer for Business EMEA překonává růst trhu

Nejnovější modely Acer Chromebook Plus nyní s 12měsíčním balíčkem Google AI Pro včetně služby NotebookLM zdarma

ANECT mění vedení společnosti a posiluje management

Optimize by Acer: nejnovější evoluce v oblasti podnikových záručních podmínek

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Slovník

Linkbuilding

Quality inspector

CATI

Nejpopulárnější články

Žádný obsah není dostupný

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.