30 let QR kódů – od automobilových součástek k online platbám

Pixabay License

Za vznikem QR kódu stál tým pod vedením japonského inženýra Masahira Hary ze společnosti pro výrobu automobilových součástek Denso.

Výběr informací o QR kódu, který byl poprvé použit 14. března 1994:

– QR kód (z anglického Quick Response, tedy rychlá reakce) je maticový dvourozměrný kód, který slouží jako prostředek pro automatizovaný sběr dat. Má podobu mřížky čtvercového tvaru s různými vzory a dokáže v sobě zakódovat daleko větší množství dat, než klasický čárový kód EAN. Kód se skládá z více informačních vrstev, které jsou zakódovaný v horizontálním i vertikálním směru a používají různé algoritmy. Vzhledem k snadnosti jeho vytvoření i používání je populární v celé řadě odvětví, od reklamy a marketingu přes cestovní ruch či vzdělávání a jeho prostřednictvím je možné i platit. Lze jej číst například pomocí chytrých mobilních telefonů vybavených fotoaparátem a příslušnou aplikací.

– Za vznikem QR kódu stál tým pod vedením japonského inženýra Masahira Hary ze společnosti pro výrobu automobilových součástek Denso. Při tvorbě vizuální podoby kódu se nechal inspirovat černými a bílými žetony, které se používají při nejstarší deskové hře na světě nazvané go. Cílem bylo nahradit zastaralé čárové kódy novými, které by se daly efektivněji a rychleji využít při výrobním procesu v automobilovém průmyslu. Společnost Denso QR kód poskytla k volnému užívání a tím se postupně rozšířil po celém světě.

– QR kód má kapacitu 7089 číslic nebo 4296 znaků textu a může obsahovat zhruba stokrát více dat než čárový kód. K jeho výhodám dále patří zejména snadnost jeho vytvoření, lze ho načíst ze všech stran a k přečtení informací nevadí ani jeho případné poškození. Nemusí být pouze černobílý, ale může být vyveden i kontrastních barvách a obsahovat například logo firmy. V roce 2000 byl přijat jako součást mezinárodních standardů Mezinárodní organizací pro standardizaci (ISO) a o dva roky později se v Japonsku objevil první mobilní telefon se zabudovanou čtečkou QR kódů. K populárním aplikacím pro tvorbu QR kódů patří například zdarma přístupný QR Code Generator.

– QR kódy poskytují například informace o výrobcích, používají se pro načtení informací na vstupenkách či letenkách, v gastronomii pro objednání jídla či při online průzkumu o spokojenosti zákazníků s poskytnutým zbožím nebo službou.

– Výrazněji se rozšířily v období pandemie koronaviru, kdy se lidé prokazovali papírovým certifikátem s QR kódem nebo pomocí mobilní aplikace Tečka. QR kód na certifikátu obsahuje zašifrované informace o identifikaci osoby a také o provedeném testu či očkování proti covidu.

– Podle informací z platformy Beaconstac byl v roce 2022 zaznamenán globální nárůst nově vytvořených QR kódů o 238 procent oproti předchozímu roku. Nejčastěji se podle údajů z aplikace QR Tiger využívá QR kód jako odkaz na webovou adresu (48 procent), dále jako prostředek k zobrazení souborů (24 procent) a k vytvoření virtuální vizitky (13 procent).

– Podle serveru websiteplanet.com si v roce 2023 celosvětově alespoň jednou měsíčně naskenovalo QR kód 44 procent uživatelů internetu. Největší podíl internetových uživatelů, kteří alespoň jednou měsíčně použijí QR kódy má Hongkong (59 procent uživatelů), následovaný Tchaj-wanem (56,1 procenta) a Čínou (55,6 procenta).

– QR kód je možné využít i k jednoduchému a rychlému odeslání e-mailu, SMS zprávě i k připojení k wi-fi. Velmi populární možností je platba prostřednictvím QR kódu, podle odhadů dosáhla globální hodnota plateb prostřednictvím QR kódu v roce 2022 téměř 10 miliard dolarů.

– Podle průzkumu, který loni v květnu uskutečnila agentura NMS Market Research pro Raiffeisenbank mezi tisícovkou respondentů, je platba pomocí QR kódu nejvyužívanější moderní bankovní technologií. Využívá ji až 44 procent Čechů. Následuje platba mobilem (33 procent) a stejnou měrou je zastoupeno i přihlašování do mobilního bankovnictví otiskem prstu. Podobné inovace jsou však podle průzkumu oblíbené hlavně u mladých Čechů, pro ty starší je příjemnější spravovat své bankovní účty tak, jak byli doposud zvyklí.

– QR kódy jsou ale stále častěji zneužívány hackery, pro které jsou prostředkem k provádění kybernetických útoků a podvodů. Kódy mohou směřovat například na falešné stránky, kde hackeři sbírají přihlašovací údaje lidí. Například podle společnosti Check Point Software Technologies, která se zabývá kyberbezpečností, v Česku počet podvodů využívající QR kódy od loňského srpna do září vzrostl o 587 procent.

Exit mobile version