Akcie Alibaby zažily úspěšný debut, vzrostly o 37 procent

Akcie největšího čínského internetového prodejce Alibaba Group Holding zažily dnes veleúspěšný debut na newyorské burze NYSE. Díky mimořádnému zájmu investorů jejich kurz nakonec vzrostl o více než 37 procent nad emisní cenu 68 dolarů.
Firma uvedla své akcie na burzu poté, co uskutečnila největší primární emisi v historii akciových trhů.

Internetový gigant a jeho podílníci získali prodejem hlavního balíku akcií 21,8 miliardy dolarů (zhruba 467 miliard Kč), což byl rekord amerického trhu. Podle šéfa NYSE Scotta Cutlea ale upisovatelé uplatnili opční právo na dodatečných 48 milionů akcií, takže celková velikost emise Alibaby se vyhoupne na zhruba 25 miliard dolarů. Největší světovou primární emisí vůbec byl dosud prodej akcií čínské finanční společnosti Agricultural Bank of China z roku 2010 v hodnotě 22,1 miliardy dolarů.

„Je to největší primární nabídka, jakou kdy svět zažil, takže na parketu panuje oslavná nálada,“ řekl agentuře Reuters Benedict Willis, který řídí na parketu NYSE operace makléřské firmy Sunrise Securities.

Akcie Alibaby, které vstoupily na NYSE se symbolem BABA, zahájily vzestupem na 92,70 dolaru a poté se vyhouply proti emisní ceně až o 46 procent na 99 dolarů. Jejich kurz uzavřel na 93,44 USD s přírůstkem 37,5 procenta.

Tržní hodnota společnosti se emisní cenou 68 dolarů dostala na 167,6 miliardy dolarů, což bylo zhruba na úrovni kapitalizace největšího amerického internetového prodejce Amazon. Vzestupem kurzu akcií o zhruba třetinu už ale zřetelně překonala největší sociální síť Facebook, jejíž hodnota se nyní pohybuje kolem 200 miliard USD.

Ve Spojených státech držela dosud primát emise akcií finanční společnosti Visa za 19,7 miliardy USD, rovněž z roku 2010. Dosavadní rekord mezi primárními emisemi technologických firem držel Facebook, který v roce 2012 získal 16 miliard dolarů.

O úpis akcií Alibaby je velký zájem i mezi českými investory. „Zhruba hodinu a půl před startem obchodování v USA evidujeme objednávky klientů v přepočtu za více než 20 milionů korun,“ řekl ČTK hlavní makléř Brokerjet ČS Martin Urban. Zájem však podle něj bude ještě vyšší, protože spousta investorů zatím vyčkává, jakým směrem se akcie svůj první obchodní den vydají. Investoři si dobře uvědomují dlouhodobý potenciál expanze Alibaby i mimo čínský trh, dodal. „Zájem je veliký, u nás řádově v milionech dolarů,“ doplnil analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík.

Firma Alibaba, ve které vlastní téměř čtvrtinový podíl americká internetová společnost Yahoo, oznámila záměr vstoupit na newyorskou burzu koncem června. Čínský podnikatel Jack Ma, bývalý učitel angličtiny, který Alibabu před 15 lety založil ve svém bytě, chce výnos z prodeje akcií využít k expanzi ve Spojených státech a v Evropě. V Číně se už Alibaba na celkových tržbách z internetového prodeje podílí 80 procenty.

„Chceme být větší než Wal-Mart,“ řekl Jack Ma pro CNBC krátce poté, co zazvoněním na zvonec otevřel dnešní obchodování na NYSE. „Doufáme, že si lidé budou za 15 let říkat, že toto je firma typu Microsoftu, IBM nebo Wal-Martu, které formovaly a změnily svět,“ dodal šéf Alibaby.

Alibaba, coby internetový obchod, dala newyorské burze přednost před Hongkongem i americkým trhem Nasdaq, kde se obvykle obchodují technologické tituly. Nasdaq si pošramotil pověst při předloňské primární emisi Facebooku, kterou poznamenaly technické problémy. Hongkongu se firma vyhnula kvůli tamním přísným pravidlům pro rovný přístup k akcionářům.

Newyorská burza před vstupem akcií Alibaby rozsáhle testovala své systémy, aby zajistila hladký průběh očekávaného silného obchodování. I tak se ale akcie firmy kvůli obrovskému návalu objednávek začaly obchodovat až zhruba dvě a půl hodiny po otevření burzy. Její akcie požadovali investoři, na něž se v primární nabídce nedostalo, a asi čtyři desítky finančních institucí objednávaly akcie za miliardu dolarů nebo více.

Díky velké publicitě se po akciích čínského giganta začali na poslední chvíli mohutně shánět i drobní investoři, podle pondělního průzkumu Thomson Reuters přitom o této firmě nikdy neslyšelo 88 procent Američanů.

Exit mobile version