Aleš Špidla: Státní správa nevnímá riziko kybernetických hrozeb

Státní správa nevnímá závažnost rizika kybernetických hrozeb. Na dnešní tiskové konferenci Národního centra bezpečnějšího internetu to uvedl Aleš Špidla.
Z technologického hlediska jsou podle něj instituce vybaveny dobře, nemají ale v této oblasti dostatek specialistů. Podle Špidly ohrožují bezpečnost státního kyberprostoru i časté změny na vedoucích postech.

„Velkým problémem je nevnímání rizika. Když jdete přes ulici, podvědomě vnímáte, že vás může přejet auto. Pohyb na informační dálnici bohužel i u lídrů institucí není vnímán jako něco, co by mohlo přinést nějakou hrozbu,“ řekl Špidla, který byl ředitelem odboru kybernetické bezpečnosti ministerstva vnitra a spolupracoval na věcném záměru zákona o kybernetické bezpečnosti, který bude účinný od 1. ledna.

„Technologie, které mají co do činění s informační a kybernetickou bezpečností tam sice jsou, ale nejsou používány. Protože chybí procesy a k těm procesům chybí lidé, kteří by je vykonávali,“ podotkl. Ministerstva a další státní instituce si podle něj nedokážou udržet mladé odborníky, protože jim málo platí.

Bezpečnostním rizikem jsou podle odborníka i časté změny na vedoucích místech – i z hlediska toho, že co se jednou ohledně zajištění kybernetické bezpečnosti domluví, příště už neplatí.

Špidla zdůraznil, že kybernetická hrozba může vést k rozkolísání společnosti. „Představte si, že bude napaden informační systém, který je zodpovědný za výplaty dávek, a výplaty se zastaví,“ nastínil. „Ve státním kyberprostoru jsou informace o každém z nás, i citlivé informace, obchodní tajemství a podobně,“ upozornil. Riziko kybernetické hrozby podle něj sice nelze zcela eliminovat, je ho však možné minimalizovat.

Dále se domnívá, že stát klade v oblasti kybernetické bezpečnosti malý důraz na vzdělávání. Zmínil, že brněnská Masarykova univerzita začala připravovat k této problematice specializovaný obor, podle něj by si ale tato záležitost zasloužila vytvoření komplexního vzdělávacího systému. Věří, že s výukou kybernetické bezpečnosti – samozřejmě v přiměřené podobě – by se mělo začínat už v mateřských školách.

Exit mobile version