Americká tajná služba NSA má přístup k uživatelským datům v USA sídlících internetových firem

Tajná služba National Security Agency má přístup k uloženým informacím a osobním údajům uživatelů v USA sídlících internetových a cloudových službách, týká se to zejména dat cizinců.

Informaci přinesl poměrně seriózní deník The Washington Post na základě tajných dokumentů, které novinám údajně poskytl nejmenovaný agent NSA. Inteligenční bezpečnostní složka se k informacím dostává v rámci programu PRISM, který funguje od roku 2007 a je schválený americkým soudem.

Agentura má u zapojených společností přístup k uloženým datům, emailům, IM, ale také k real-time komunikaci například v rámci VoIP, nebo video hovorů. Přestože se komerční společnosti do uvedeného programu zapojují dobrovolně (zákon jim tuto povinnost zatím neukládá), pokud se nepodřídí, je prý na ně ze strany veřejných orgánů vyvíjen poměrně značný tlak.

Paradoxně lépe chráněni jsou v rámci programu občané USA, u nichž je potřeba ke zpřístupnění dat vedle technického přístupu ještě oficiálně požádat o soudní povolení, do dat cizinců je možné nahlížet prakticky libovolně.

První společností, která se do programu zapojila, byl nikterak překvapivě Microsoft (2007), který poskytuje data ze služeb jako je Live.com (dříve Hotmail) či Skype, o dva roky později se zapojilo například Yahoo, Facebook a Google včetně samostatně fungujícího Youtube (sledován je Gmail, hlasový a video chat, data v Google Drive, ale také vyhledávání či uložené fotografie). Od roku 2012 podléhá dohodě také Apple a připravuje se zapojení Dropboxu.

Samotné společnosti na dotaz týkající se zapojen do kontroverzního programu nejčastěji uvádějí, že data poskytují pouze na základě individuálních žádostí a to jen tehdy, když se ukáže požadavek jako oprávněný. „Google velmi dbá o bezpečnost dat svých uživatelů. Uživatelská data poskytuje vládě jen na základě platných právních norem, přičemž každá tato žádost je důkladně prověřena. Občas zaslechneme, že jsme pro vládu vytvořili jakási „zadní dvířka“ do našich systémů, ale Google v žádném případě taková „zadní dvířka“, která by umožňovala přístup k soukromým uživatelským datům, nemá, uvedla například PR manažerka českého Googlu, Janka Zichová.

Exit mobile version