APEK: v ČR rostla e-commerce o 17 %

E-commerce v Evropě dosáhla v roce 2018 obratů 547 miliard EUR, letos by měla růst o více než 13 %.
V loňském roce evropská e-commerce poprvé přesáhla hranici 500 miliard EUR obratů. Zatímco v roce 2017 činily 489 miliard EUR, vloni to bylo již 547. A letos můžeme čekat nárůst až k 620 miliardám. Z celých 66 % se na těchto obratech podílí západní Evropa, střední Evropa pak z 6 %. Ukazují to data z aktuálně vydané studie, kterou připravila nadnárodní asociace Ecommerce Europe. Za Českou republiku se na tvorbě podílela Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Stejně jako v minulých letech, také letos se European Ecommerce Report věnuje vývoji on-line obchodování v Evropě i jednotlivých zemích. „Díky této studii máme možnost porovnat jednotlivé trhy. Česká republika patří svým růstem e-commerce mezi ty státy EU, které se nadále dynamicky rozvíjí. Zatímco meziroční růst v Evropě jako celku přesáhl vloni 11 %, v ČR to bylo více než 17 %. Co do objemu ale máme samozřejmě stále kam růst,“ komentuje výsledky výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

České e-shopy se těší důvěře a oblibě místních zákazníků. Přeshraničně v rámci EU totiž nakupuje jen 19 % českých spotřebitelů, ze třetích zemí mimo Evropu si pak zboží v roce 2018 objednalo pouze 10 % Čechů. To je výrazně méně než například v Rakousku (81 % nakoupilo v EU) nebo Belgii (64 %) či Irsku (60 %). Mezi největší patrioty naopak patří například Poláci (12 % v rámci EU). „Přeshraniční nakupování ovlivňuje do značné míry samozřejmě poloha či jazyková bariéra. Přesto nás těší, že Češi tak rádi nakupují v českých e-shopech. Věřím, že naopak české internetové obchody mají velké předpoklady do zahraničí úspěšně prodávat,“ okomentoval Jan Vetyška.

V západní Evropě tvoří věková kategorie 65+ již téměř 20 % populace. Ve střední Evropě je to pak skoro 18 %. „Z našeho výzkumu prováděného v ČR v průběhu uplynulého roku vyplynulo, že alespoň jednou za půl roku zboží na internetu objedná 72 % uživatelů internetu ve věku 55+. Pro obchodníky má tedy tato skupina nakupujících do budoucna velký význam. Především v oblasti prodeje zboží denní spotřeby, potravin a dalšího malého zboží může v budoucnu dojít k dalšímu velkému boomu,“ doplňuje Jan Vetyška.

Exit mobile version