Autonomně řízené auto vyvíjejí i v Brně

Taxíky budou desetkrát levnější. Uber řidiče v podstatě nechce.
Autonomně řízené auto, které zvládne jet bez řidiče, vyvíjejí i ve firmě Artin v Brně. Před 12 lety začal tým pracovat s malým autíčkem pro děti, nyní už v garáži tři roky stojí „dospělý“ vůz osázený moderními technologiemi a senzory. Rozdíl proti Googlu či Tesle je podle Jana Najvárka v rozpočtu, řekl ČTK. I Brňané jsou na technologické špičce v oboru, mají však jen miliony korun proti desítkám milionů dolarů v amerických firmách.

„Naším cílem proto není vzhledem k finančním možnostem nabízet automobilkám celé auto, ale podílet se na vývoji některých technologií a systémů, které tato auta používají a které jsou využitelné i v jiných odvětvích. Už nyní například spolupracujeme s některými dodavateli v automobilovém průmyslu, kteří vyrábějí asistenční systémy,“ řekl Najvárek.

Naposledy vývojový tým zvítězil ve výzvě, v níž byl úkol co nejlépe pomocí kamery lokalizovat auto vůči okolnímu prostředí. Díky tomu dostal možnost setkat se s otcem myšlenky autonomně řízeného auta Sebastianem Thrunem.

Desetičlenný tým se začal dávat dohromady v roce 2005, kdy bylo auto bez řidiče ještě sci-fi. „My jsme o tom začali mluvit, protože v USA byla vypsaná první soutěž, kdo ujede bez řidiče 150 kilometrů v poušti. Nepodařilo se to nikomu,“ zavzpomínal Najvárkův kolega Tomáš Ondráček. Nyní už jezdí v provozu stovky testovacích aut.

Různých otevřených výzev a soutěží je v současnosti spousta. V Artinu se do nich zapojují co nejvíce, aby udrželi krok se špičkou. „Vyvíjí se při nich různé dílčí technologie, které jsou pro celkový koncept autonomního vozidla potřeba,“ řekl Ondráček.

Jelikož spolupráce s automobilkami je kvůli ochraně know-how velmi obtížná, přizpůsobují vývojáři své potřebě standardní sériový vůz. Mají na něm připevněný lidar, což je laserový radar snímající okolní prostředí, dále kameru, radar a další senzory a snímače. Informace od nich se scházejí v palubním systému a ten podle nich auto řídí.

Podle Ondráčka je klíčovým úkolem doladit technologie tak, aby se auto udrželo na silnici, i když se to zdá jako banalita.

Podle Najvárka už není otázka, zda auta bez řidiče vyjedou, ale kdy se tak stane. Následovat bude revoluce v otázce přepravy a vlastnictví aut. „Už se nevyplatí auto vlastnit, taxíky budou podle jedné studie desetkrát levnější. Vzniknout takzvaní mobility operátoři, kteří budou provozovat auta. Je to cíl Uberu, který řidiče v podstatě nechce,“ řekl Najvárek.

Jelikož Artin vyvíjí systémy pro banky či mobilní operátory, chystá se nabízet systémy i pro mobility operátory. „Cítíme na tomto budoucím trhu příležitost,“ řekl Najvárek.

Podle něj zmizí masy zaparkovaných aut, stejně jako s nástupem mobilů zmizely telefonní budky. „Auto obvykle 95 procent času stojí a ztrácí na hodnotě. Autonomní auta budou mnohem více vytížená. Najedou třeba půl milionu kilometrů za tři roky a i díky rychlejší obměně půjde vývoj mnohem rychleji,“ předpokládá Najvárek.

Exit mobile version