Banky pro reporting potřebují data, polovina ale nemá smlouvy SLA

Více než polovina českých bank musela v posledních pěti letech přistoupit k výměně reportingového nástroje třetí strany nebo o takové změně uvažovala.
Za poslední tři roky se zvýšil počet sestavovaných regulatorních reportů o 351 % ročně. Další nárůst regulace a poptávka regulátora po denních transakčních datech straší téměř všechny tuzemské banky. Vyplývá to z výsledků průzkumu Regulatory Benchmark, který provedla KPMG Česká republika.

„Rozsah a míra detailu reportovaných dat exponenciálně roste. Termíny odeslání výkazů regulátorovi jsou pevně dané, reportingovým týmům ale zkracuje čas na jejich sestavení dodání a následná konsolidace všech potřebných dat, nemluvě o řešení problémů s datovou kvalitou,“ komentuje výsledky Marta Kelnerová, senior manažerka KPMG.

Z průzkumu vyplývá, že polovina z oslovených bankovních institucí nemá uzavřenou dohodu o úrovni poskytovaných služeb (tzv. SLA/OLA) s útvary poskytujícími data pro zajištění regulatorního reportingu. Pouze 55 % oslovených bankovních institucí má zdokumentovaný proces zpracování a transformace dat v takové kvalitě, aby mohly samostatně analyzovat datové problémy. U malých a středních bankovních institucí je jich ještě méně – 22 %.

Dvě pětiny bank regulatorní reporty automatizují, ostatní na zvýšení míry automatizace pracují. Posílit míru automatizace reportů plánují bez výjimky všechny oslovené instituce. 56 % z nich chce primárně automatizovat oblast pro přípravu dat – např. náhradu manuálních výpočtů. Jako největší překážku, která brání plné automatizaci regulatorního reportingu, uvedly banky nedostupnost dat v centrálním úložišti a příliš vysoké celkové náklady ve srovnání s očekávanými přínosy automatizace.

„Sestavení a automatizace nových regulatorních reportů je velice náročná, proto je nutná součinnost IT útvarů nebo externích dodavatelů, což vyžaduje významné investice,“ uvádí Marta Kelnerová. Technologická řešení se však podle oslovených bank neobejdou bez komplikací. Více než polovina z nich musela v posledních pěti letech přistoupit k výměně reportingového nástroje třetí strany nebo o takové změně uvažovala. Nejčastějším důvodem byla nevyhovující kvalita používaného softwaru, nedostatečná podpora a malé metodické znalosti. Hlavní důvod, proč banky ke změně nakonec nepřistoupily, byl omezený výběr kvalitních dodavatelů na českém trhu.

Nemění se jen požadavky na podobu reportů, mění se i nároky na profil zaměstnance. Podle KPMG se kromě vlastního účetnictví/regulačních předpisů, Excelu a angličtiny dnes požaduje i znalost SQL a schopnost samostatně provádět analýzy dat.

Exit mobile version