Banky více využívají roboty, hlavně pro automatizované činnosti

Česká spořitelna díky robotům ušetří až 11 000 hodin práce zaměstnanců za měsíc.
Banky stále více využívají roboty, především na automatizované a opakující se činnosti, které nevyžadují složité rozhodování. Vyplývá to z ankety ČTK mezi bankami. Role člověka při kontaktu se zákazníkem je ale podle bank stále nezastupitelná. Roboty v bankovnictví jsou především automatizované softwarové systémy.

ČSOB má celkem 50 robotů. Podle banky roboti rychleji a přesněji provádějí rutinní a opakované činnosti při transakcích a kontrolách. Uvolňují tak ruce zaměstnancům, kteří mají více času na obsluhu klientů. „Role zaměstnanců ale zůstává nezastupitelná, na klientských pracovištích bude mezilidský kontakt nadále nepostradatelný,“ uvedla vrchní ředitelka pro IT v ČSOB Marcela Suchánková.

Raiffeisenbank má pět softwarových robotů. Zaměřují se zejména na administrativní činnosti a jednoduché účetní operace, řekla ČTK mluvčí banky Petra Kopecká. Od technologie si banka slibujeme především to, že se bude moci soustředit na činnosti s vyšší přidanou hodnotou. „V důsledku rostoucího portfolia klientů a nových regulatorních požadavků na bankovní sektor nám roste objem administrativních činností, které musíme zpracovat,“ dodala.

Česká spořitelna začala roboty nasazovat v roce 2017, díky nim ušetří až 11.000 hodin práce zaměstnanců za měsíc. Celkem jde o 16 robotů, kteří uskuteční tři desítky výpočetních procesů, jako jsou předčasné splacení hypotečního úvěru, mimořádné splátky hypotéky, firemní audity nebo požadavky na individuální nabídky z webových srovnávačů. „Vedle vývoje vlastních robotů investuje i do nasazování chatbotů, ty využíváme interně v klientském centru i při náboru zaměstnanců,“ upozornil mluvčí spořitelny Filip Hrubý. Chatbot je počítačový program, který simuluje lidskou konverzaci nebo chatování skrze umělou inteligenci.

UniCredit Bank využívá roboty například při zakládání účtů. ČSOB nyní provádí první testy souběžné práce robota a člověka na jednom procesu. Robot a člověk si při tom buď práci předávají v reálném čase, nebo roboti předpřipravují kroky pro člověka pomocí zpracování přirozeného jazyka, kdy se roboti učí porozumět volnému textu nebo dokumentu, dodal zakladatel inteligentní automatizace v ČSOB Tomáš Přibyla.

Automatické systémy prostupují celou bankou, od schvalovacích procesů až třeba po datové sestavy pro účtárnu, doplnila mluvčí Air Bank Jana Karasová. Důvodů je podle ní řada, například úspora kapacit, snížení chybovosti, eliminace ruční manuální práce a s tím související rychlejší zpracování dat.

Exit mobile version