Centrální registr vozidel nezklamal: zkolaboval i dnes ráno

Centrální registr vozidel od ATS-Telcomu, firmy kterou si ministerstvo dopravy vybralo bez výběrového řízení a navzdory absenci zkušeností s podobným projektem, ve středu ráno opět zkolaboval.

Přihlášení do CRV volně přístupné z Internetu.

Problémy ministerstvo přesouvá na hlavu policejního prezidia, přesto je přinejmenším úsměvné, že tatáž firma, která do dneška nedokázala správně zprovoznit registr vozidel, má od veřejné správy další zakázku. Pro Ministerstvo obrany by měla dodat bezpečnostní technologie (řešení proti kybernetickým útokům) asi za 56 milionů, tentokrát již alespoň po proběhnutém výběrovém řízení.

„Centrální registr vozidel ve středu ráno opět zkolaboval. Problémy jsou na straně policejního prezidia,“ prohlásil Martin Novák, mluvčí ministerstva. „Zřejmě se opakovala situace z minulých dní, kdy jejich systém nevydržel nápor dat,“ dodal Novák.

I když nezapočítáme stabilní nestabilitu registru posledních dvou týdnů, má centrální registr odstávku mnohem delší, než je v nerozvojové zemi západního typu akceptovatelné. Celý registr byl mimo provoz již od prvních červencových dnů, kdy se do něj nahrávala a zabezpečovala všechna data.

Registr v té době přecházel ze správy ministerstva vnitra na ministerstvo dopravy. Události posledních dní jsou tak pro občany další nepříjemná kapka. Z evidence ministerstva vnitra se převádělo 14,5 milionu záznamů o 7,5 milionu aktivních vozidel, která jezdí po českých silnicích. Vedle toho bylo také proškoleno 330 úředníků z celkových 1400, kteří se evidencí vozidel zabývají.

Nový centrální registr vozidel měl být původně přehlednější a měl umožnit například registraci značek na přání nebo převod registračních značek mezi vozidly jednoho majitele. Hlavním důvodem přechodu bylo napojení na základní registry, policii a evidenci kradených aut v zahraničí, právě tento bod se stal jednou z pomyslných Achillových pat „vícenohého“ registru.

Registr má hlavně kapacitní problémy, nejhorší je situace ve chvíli, kdy se do něj přihlásí uživatelé po celé republice, odpoledne s úbytkem zatížení hlavní obtíže mizí. Magistrát hlavního města proto již stačil doporučit ministerstvu přechod na směnný provoz.

„Podle mého názoru bude hodně dlouho trvat, než se ten systém rozběhne. Asi je jasné, že nyní neutáhne všechny účastníky,“ prohlašuje vedoucí odboru dopravně správních agend pražského magistrátu Josef Mihalík. „Systém nebyl tak kvalitní, aby všechno pojal. Ministerstvo sice říká, že problémem byla stará chybějící data, která se teď musí opravovat. Ale abychom zadávali data registrace jako 1. 1. 01 (státní svátek) anebo neuváděli hmotnost vozidla, to ne. Data tam byla, jenom je nový systém nepřevzal správně,“ dodal.

Exit mobile version