Češi elektronickou komunikaci s úřady zanedbávají

Nedávno zveřejněná data Českého statistického úřadu odhalila, že pouze 28 % obyvatel České republiky využilo loni ke komunikaci s veřejnou správou internet. V naprosté většině těchto případů lidé jen hledali na stránkách úřadů informace.
Česká republika v tomto směru pokulhává za ostatními evropskými zeměmi a v šetření skončila šestá od konce. Lépe si vedli například Slováci nebo Kypřané. Nejčastěji komunikují s úřady elektronickou cestou Dánové, kteří internet využijí v 85 % případů. Dostupné formuláře on-line podalo pouze 7 % jednotlivců.

Na vině jsou často samotné úřady, které elektronickou komunikaci často příliš nepreferují a podle toho pak vypadá i jejich nabídka, to potvrzují také někteří implementátoři: „Zajištění elektronické komunikace s úřady má dvě roviny. Tou první je samotná funkčnost řešení, druhou je pak snadnost jeho používání. Často se setkáváme s případy, kdy například na stránkách chybí snadno dostupný odkaz pro stažení elektronických formulářů,“ objasňuje Lenka Uzun ze společnosti Servodata.

Například možnost stáhnout si žádost o sociální dávky poskytuje na svých stránkách pouze 37 % obcí s rozšířenou působností, formulář o změně adresy pak jen 14 %. Možnost on-line vyplnění a odeslání formuláře na svých stránkách nabízí prozatím pouze sedmina obecních úřadů v republice.

Podle ČSÚ nejvíce využívají internet ve vztahu k veřejné správě jednotlivci ve věkové skupině 25-44 let, kdy alespoň základní informace na stránkách úřadů vyhledává 45 % z nich. Z jednotlivých vzdělanostních skupin je nejvíce uživatelů internetu ve vztahu k úřadům mezi vysokoškoláky. Těch se státní správou komunikuje elektronicky více jak polovina. Naopak u lidí se základním vzdělání jsou to pouhá 4 %.

Více používají internet ke komunikaci s úřady české firmy. K vyhledávání důležitých informací ve vztahu se státní správou jej využívá přes 90 %. Téměř všechny podniky nad 250 zaměstnanců vyplňují on-line formuláře týkající se činnosti firmy, jako například k přiznání k dani z přidaného hodnoty nebo k dani z příjmu. Česká republika je v této oblasti šestá nejlepší v Evropě. Podle ČSÚ v roce 2012 zasílalo dokumenty organizacím veřejné správy prostřednictvím datové schránky 64 % podniků. Nejčastěji (90 %) takto komunikují podniky s více než 250 zaměstnanci.

Úřady v České republice tak pokulhávají za Evropou především v komunikaci s běžnými občany. Změnit by to mohl například dokument s názvem Strategický rámec rozvoje eGovernmentu 2014+, který v současnosti připravuje Ministerstvo vnitra.

Exit mobile version