Češi jsou k budoucnosti vlastního podnikání skeptičtí

Při plánování byznysu a investic do technologií převažuje u malých a středních firem intuice. Své investice do IT chce navýšit pouze 26 % českých firem.

Jen 30 % českých malých a středních podniků má písemný plán na více než šest měsíců. Hlavními důvody neexistence dlouhodobějšího plánu je soustředění na krátkodobé priority, spoléhání na intuici nebo to, že plánování komplikuje nestabilita hotovostních toků.

Pouze čtvrtina (26 %) malých a středních českých firem hodlá podle průzkumu Microsoftu v nejbližších letech navýšit investice do IT, přestože více než polovina těchto firem není se současnou úrovní investic spokojena. 29 % to v úmyslu nemá a téměř polovina (46 %) zatím neví.

„Naznačuje to, že malé a střední firmy chápou, že moderní technologie jsou kritické pro jejich budoucí růst, ale nemají jasno v tom, na co se strategicky zaměřit,“ soudí Ondřej Novodvorský, ředitel pro malé a střední firmy Microsoft Česká republika a Slovensko. „Je to vidět i na způsobu, jak o investicích do technologií rozhodují.“

Microsoft provedl průzkum mezi 13 000 malými a středními podniky ve 20 evropských zemích. O svém vztahu k technologiím vypovídalo i 1000 firem z ČR.

Průzkum ukázal, že když dojde na byznys, Češi nevidí svou budoucnost nijak zvlášť optimisticky. Důvěru v něj má jen 41 % majitelů a zaměstnanců českých firem do 250 zaměstnanců. Z mezinárodního srovnání Češi vycházejí jako druzí největší skeptici hned po Řecku (24 %), daleko za sousedními zeměmi, jako je Polsko (73 %), Německo (69 %) či Slovensko (66 %).

To, že firma do IT investuje příliš málo, si myslí 51 % respondentů z ČR, opak si myslí 6 %. Přesto v příštích letech plánuje navýšit své investice do IT pouze 26 % českých firem. Jen 14 % českých firem se přitom rozhoduje o svých investicích do technologií strategicky na pravidelných poradách o trendech na trhu a potřebách firmy. To je nejméně v Evropě.

Pro čtyři české firmy z deseti znamená digitální transformace především přechod z „papíru“ na digitální formy práce (39 %). Téměř polovina (46 %) respondentů si pod digitální transformací představí automatizaci základních oblastí – tedy procesu řízení vztahů se zákazníky, aplikací či služeb pro finance, účetnictví a sledování skladových zásob či nástroje pro analýzu obchodních a tržních dat. To je na úrovni evropského průměru (50 %). Pro necelou čtvrtinu českých firem je digitalizace spojená s možností zaměstnanců pracovat odkudkoli (22 %).

Exit mobile version