Češi se obývají, že generativní AI v budoucnu povede ke snížení počtu pracovních míst

Povědomí o generativní umělé inteligenci má 35 procent Čechů ve věkové skupině 18 až 65 let. Dvojnásobně převládají muži. Mezi nejmladší generací do 25 let zná některý z nástrojů AI 68 procent dotázaných, naopak mezi seniory je to 12 procent. Některý nástroj generativní umělé inteligence, jako je ChatGPT, Gemini (Google Bard) nebo Midjourney, využilo 22 procent Čechů. Vyplývá to z průzkumu digitálních spotřebitelských trendů poradensko-technologické společnost Deloitte mezi 1000 respondentů.

Více než polovina respondentů si myslí, že generativní AI v budoucnu povede ke snížení počtu dostupných pracovních míst a necelá třetina Čechů se obává, že generativní umělá inteligence v budoucnu nahradí některé jejich povinnosti na pracovišti.

„Vzhledem k nedávnému nasazení těchto nástrojů, z nichž top čtyřka byla spuštěna teprve od listopadu 2022, je pětatřicetiprocentní informovanost v tomto směru úspěchem, před rokem by šlo o malé jednotky procent. Znalosti o generativní umělé inteligenci však v Česku mají spíše muži a osoby mladšího věku, což odpovídá tendencím, které v technologickém průmyslu existují již delší dobu. Snad se tento nepoměr postupně zlepší,” uvedl expert na telekomunikace v českém Deloitte Jan Kudlák.

Podle Kudláka je pro osvojení a používání generativní AI co největším množstvím uživatelů důležité, že většina stávajících nástrojů je zcela zdarma nebo má bezplatné verze, čímž jsou přístupné na jakémkoli chytrém telefonu nebo počítači a nic tak nebrání v jejich využívání. V budoucnu však očekává čím dál větší zpoplatnění již dostupných nástrojů i vznik zcela nových interních systémů uvnitř jednotlivých firem.

Z nedávného průzkumu Deloitte, který mapoval stav generativní umělé inteligence ve firmách, rovněž vyplynulo, že tři čtvrtiny podniků očekávají, že Gen AI do tří let změní jejich fungování. Více než půlka firem se pak obává, že její široké používání zvýší ekonomickou nerovnost a méně než polovina podniků dostatečně vzdělává zaměstnance o možnostech, přínosech a významu této technologické novinky.

„Firmy v Česku procházejí důležitou transformací zaměřenou na využití generativní umělé inteligence. Tato změna není jednoduchá, lidé i podniky v ní vidí významnou příležitost, ale i potenciální hrozbu pro ty, kteří se neadaptují. AI transformace není zaměřena pouze na technologický aspekt, ale zejména na lidi a změnu jejich myšlení. Například v Creative Dock dnes využívá GenAI na denní bázi 85 procent spolupracovníků. Tato technologie umožňuje dosahovat značných úspor a generovat nové obchodní příležitosti,“ dodala Lenka Libánská, která má v technologické firmě Creative Dock AI na starosti.

Exit mobile version