Česká obchodní inspekce: zákon porušilo 90 % kontrolovaných e-shopů

Pozornost inspektorů ČOI byla zaměřena na problémové internetové obchody, na jejichž praktiky upozorňovali spotřebitelé.
Česká obchodní inspekce v roce 2016 uskutečnila 1 197 kontrol a porušení právních předpisů zjistila téměř v 90%, což je přibližně o 5% více než v roce 2015.

V roce 2016 prodávající e-shopů nejvíce používali nekalé obchodní praktiky, neinformovali o uplatnění reklamace a neuváděli informace, které jim od února 2016 ukládá zákon, kdy spotřebitel musí být seznámen o subjektech mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.

„Vysoký poměr zjištěných nedostatků vyplývá, především ze skutečnosti, že pozornost inspektorů ČOI byla zaměřena na problémové internetové obchody, na jejichž praktiky a chování upozorňovali spotřebitelé, kteří se v průběhu celého roku na ČOI obraceli. Lze tedy předpokládat, že se nejedná o celkový stav elektronického obchodování v České republice,“ řekl ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce uskutečnila v průběhu roku 2016 celkem 1 197 kontrol, zaměřených především na plnění povinností vyplývajících prodávajícím a poskytovatelům služeb ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů.

Nejčastěji bylo zjištěno porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

v 1 030 případech se jednalo o používání nekalých obchodních praktik, které se mimo jiné týkaly klamavého jednání, neposkytnutí zákonem stanovených informací a zavádějících údajů (§§ 4 a 5, 5a)

ve 456 případech bylo zjištěno, že prodávající nedodržel povinnost informovat spotřebitele
o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)

ve 306 případech bylo porušeno ustanovení, které ukládá prodávajícímu povinnost informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (§ 14)

ve 355 případech se jednalo o porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele

V roce 2016 byly také prováděny kontroly zaměřené na porušování práv duševního vlastnictví při nabídce či prodeji výrobků prostřednictvím sítě internet. Porušení ustanovení § 8 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo zjištěno ve 33 kontrolách.

Druhým, nejčastěji porušovaným zákonem, byl zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole. V 67 případech bylo kvalifikováno porušení, kdy prodávající neumožnili kontrolnímu orgánu provedení kontroly, případně neposkytli potřebnou součinnost nebo nebyla z jejich strany splněna uložená opatření (§ 10 odst.2,3).

Exit mobile version