Česko si mírně pohoršilo ve srovnání hovorného v rámci OECD

Česko si proti loňsku mírně pohoršilo v žebříčcích srovnávajících ceny volání a připojení k internetu v zemích OECD. Největší propad ČR zaznamenala v případě více volajících uživatelů. Vyplývá to z analýzy společnosti Strategy Analytics, kterou zveřejnil ČTÚ.

Telefónica O2 (Foto: Karel Wolf)

Nejvíce si Česko v absolutních hodnotách pohoršilo u koše 300 hovorů s jedním GB dat, kde v žebříčku pokleslo o šest míst z 11. na 17. místo, a u 900 hovorů a 900 hovorů se dvěma GB přenášených dat, kde došlo shodně k poklesu o čtyři místa z 11., respektive z 18. místa.

Zvýšení cen u části spotřebních košů neeliminovalo ani oslabení kurzu koruny po intervenci České národní banky, která srazila hodnotu měny přibližně o pět procent.

„Měřeno kurzem podle parity kupní síly jsou výsledky České republiky ve srovnání s květnem 2013 o několik pozic horší a jsou doprovázeny růstem cen spotřebních košů,“ podotkl předseda Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) Jaromír Novák. Nejvíce zdražily koše s 300 a 900 hovory, kde se cena zvýšila až o tři dolary, tedy přes 60 Kč.

Podle ČTÚ je potřeba mít na paměti limity srovnání, které jsou dané například samotným složením spotřebních košů. Teoreticky se i malou změnou v podobě koše dá docílit znatelně odlišných výsledků.

Tuzemští operátoři i ČTÚ v minulosti čelili kvůli vysokým cenám v porovnání s jinými zeměmi kritice. Česko se umísťovalo až ve spodní části žebříčků. Zlom nastal po zavedení levnějších neomezených tarifů loni na jaře, které posunuly tuzemsko mezi evropský průměr.

Exit mobile version