ČOI: zákon porušilo 80 % kontrolovaných e-shopů

Česká obchodní inspekce i v období pandemie pokračovala v kontrolách internetových obchodů. Ve 3. čtvrtletí 2020 uskutečnila 160 kontrola a porušení zákona o ochraně spotřebitele zaznamenala ve 128 případech, což je 80 %. „Provozovatelé e-shopů nejčastěji opomíjejí informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů nebo neposkytují správné informace o reklamaci. Někteří prodávající se stále dopouštějí i nekalých obchodních praktik. ČOI plánuje v kontrolách pokračovat, neboť vzhledem k vývoji situace okolo koronaviru lze předpokládat, že obchodování on-line bude probíhat ve stále vyšších objemech,“ říká k výsledkům kontrol ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
Česká obchodní inspekce v období od 1. července do 30. září 2020 provedla kontrolní akci zaměřenou na provozovatele internetových obchodů. U nich kontrolovala dodržování zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších právních předpisů. ČOI uskutečnila 160 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve 128 případech (80,0 %).

Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl ve sledovaném období porušen nejčastěji a to ve  279 případech. Konkrétně se jednalo:
• v 66 případech prodávající porušil povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
• v 60 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (§ 14)
• v 60 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atp. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2)
• v 54 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2)
• v 10 případech byla porušena povinnost, která upravuje postup při uplatnění a řešení reklamací

Ve 3. čtvrtletí roku 2020 nabylo právní moci (v rámci kontroly internetového prodeje) 169 pokut v celkové výši 1 310 000 Kč. Nejvyšší pokuta, 100 000 Kč, byla pravomocně uložena společnosti Turbado.cz s.r.o. provozující www.czechcom.cz.

Exit mobile version