ČTÚ udělilo milionovou pokutu pro UPC

Český kabelový hegemon si pokutu vysloužil za použití klamavé obchodní praktiky. Tou měl úřad na mysli asi rok trvající situaci, kdy ISP nabízel balíčky svých produktů s uvedením slibu „jedinečná cena, která platí napořád“, přičemž od 1. ledna 2013 je přestal účtovat v původních garantovaných cenách.
Zajímavé je, že se jedná o jednu z nejvyšších pokut uloženou ČTÚ podnikateli v elektronických komunikacích za klamání spotřebitele (porušení zákazu nekalých obchodních praktik).

Úřadu vadí mimo jiné to, že spotřebitel uvedený v omyl nemá de facto žádné přímé prostředky ani možnosti, jak se klamavému jednání aktivně bránit. Jedinou možností spotřebitele při nedodržení ujednaných podmínek smlouvy je odstoupení od smlouvy, což sebou nese jistá rizika (v případě UPC například vymáhání zálohy za zapůjčený modem a na časovou náročnost).

UPC se ve správním řízení hájilo tvrzením, že svému závazku nemohla dostát vzhledem ke stoupajícím nákladům – nárůstu plateb za energie a poklesu ekonomické výkonnosti. Přestože by ani tyto okolnosti nemohly být důvodem k tomu, aby užitou klamavou obchodní praktiku ospravedlnily, ČTÚ v rámci šetření ze statistických dat zjistil, že ceny elektrické energie v roce 2012 naopak klesaly a ekonomické výsledky operátora byly v roce 2012 o 130 milionů korun lepší než v roce předchozím.

Exit mobile version