Digitální a informační agentura má usnadnit digitalizaci státní správy

Zdroj: Pixabay

Výběr informací o Digitální a informační agentuře (DIA; zákon o jejím vzniku včera podepsal prezident Miloš Zeman):

– Digitální a informační agentura, která vznikne k 1. lednu 2023, bude novým ústředním orgánem státní správy s vlastním rozpočtem, v jejím čele bude stát ředitel, kterého jmenuje a odvolává vláda. Právo nominovat šéfa DIA bude mít jeden z členů vlády zastávající místo předsedy Rady vlády pro informační společnost. V současnosti je předsedou této rady ministr pro místní rozvoj a místopředseda vlády pro digitalizaci Ivan Bartoš (Piráti). Právě Bartoš také předkládal letos schválený zákon o Digitální a informační agentuře.

– Vláda už 23. listopadu jmenovala ředitele Správy základních registrů Michala Peška zmocněncem ke zřízení DIA, jeho úkolem je řídit formální kroky, které budou předcházet vzniku agentury. Funkce zmocněnce automaticky zanikne ve chvíli, kdy bude vybrán první ředitel agentury. Výběrové řízení ohlásil už v listopadu na sociálních sítích ministr Bartoš, za což si vysloužil kritiku během projednávání normy v Senátu.

– Ústavně-právní výbor horní komory dokonce neúspěšně navrhoval, aby Senát vyzval Bartoše k anulování výběrového řízení. Výběrové řízení měl ministr podle výboru vyhlásit až po vydání novely ve Sbírce zákonů minimálně na stránkách MMR. Místopředseda výboru Michael Canov (SLK) dokonce označil Bartošův postup za pohrdání Parlamentem i vládou, neboť nebylo jasné, zda a v jaké podobě bude vznik DIA schválen. Bartoš se hájil tím, že výběr by nebyl závazný.

– Nová agentura, která naplno začne fungovat od začátku dubna, má mimo jiné od ministerstva vnitra převzít správu základních registrů, ale také Czech Pointu nebo Portálu občana. Jejím úkolem je také propojit informační systémy veřejné správy a zajistit nadresortní sdílení digitálních služeb. Pod správou DIA už v roce 2023 vzniknou nové služby, které jsou určeny přímo občanům. Už za rok by měli mít k dispozici elektronickou peněženku (tzv. eDokladovku).

– Podle Bartoše agentura umožní efektivní sdílení informací mezi státními organizacemi i prosazování jednotných řešení napříč státní správou. Od vzniku agentury si ministr slibuje úspory v nákladech na lidi i na informační technologie. „Nebude to masivní státní úřad, ale spíše organizační změna, kde se soustředí agendy,“ řekl Bartoš v říjnu poslancům během schvalování zákon. DIA by podle něj měla být malá a úsporná.

– Vytvoření agentury si vyžádá 168 nových pracovních pozic, 187 zaměstnanců má převzít z ministerstva vnitra. Roční náklady na ně a další výdaje jako služby, konzultace či programové vybavení by měly činit 300 milionů korun. Ministr uvedl, že z jeho pohledu je agentura investicí, která se vrátí, vzhledem k předpokládaným úsporám se očekává návrat vložených peněz do 18 až 24 měsíců.

– Činnost agentury by měla usnadnit také komunikaci lidí s úřady. Úkolem DIA totiž bude také dohled nad sdílením údajů mezi systémy jednotlivých ministerstev tak, aby úřady následně nechtěly po občanovi nic navíc. Měly by dokázat využít informace, které už stát má, byť jimi disponuje jiné ministerstvo. Díky sdílení informací by například ubylo formulářů, jež musí člověk vyplňovat. Týkat by se to mělo například daňových přiznání, ale i formulářů vyplňovaných při podávání žádostí o dávky sociální podpory.

– Podle důvodové zprávy je jedním z podnětů ke vzniku centrální Digitální a informační agentury současný stav, kdy jsou výdaje na informační technologie rozdrobené a neexistuje žádný ucelený přehled o výdajích napříč veřejnou správou. Nevyhovující je podle předkladatelů také stav sdílených služeb, kdy například základní registry slouží všem správním úřadům včetně samospráv, ale zároveň jsou jednou z podřízených organizací ministerstva vnitra a jsou financovány z jeho rozpočtové kapitoly.

– Součástí DIA budou také takzvaná kompetenční centra, která se zaměří na udržitelnost informačních systémů, jejich rozvoj a zejména na sdílení odborných znalostí. Právě tato centra sdruží experty na informační technologie, kteří budou fungovat jako jakási „zásahová jednotka“, připravena pomoci úřadům, ministerstvům a dalším státním institucím s digitalizačními projekty. Jedním z úkolů Digitální a informační agentury bude také vzdělávání úředníků státní správy v digitalizaci.

– Vznik agentury není přijímán jednoznačně pozitivně, kritiku vzbudilo například tempo, s jakým byly připraveny příslušné legislativní změny. První informace o chystané DIA se na veřejnosti objevily v polovině letošního května, vláda návrh zákona schválila v polovině srpna a ve Sněmovně jej původně chtěla projednat zrychleně bez projednání ve výborech. Na začátku září to ale zablokovala hnutí ANO a SPD, a zákon o vzniku DIA tak nakonec prošel běžnými třemi sněmovními čteními.

– „Není nám jasné, jaké jsou vazby k ministerstvu vnitra, není nám jasný význam agentury,“ zdůvodnila veto na schválení zákona bez projednání ve výborech předsedkyně poslanců ANO Alena Schillerová. Poslanec ANO Robert Králíček připustil, že záměr vlády je správný a že vládní zmocněnec pro digitalizaci nebyl s ohledem na jeho pravomoci nejlepším řešením. Za problém ale označil formu agentury.

– Výhrady se vyskytly i odjinud, například Svaz průmyslu a dopravy jako jednu z překážek uváděl nábor expertů. „Z našich zkušeností víme, jak složité je sehnat IT odborníky do soukromého sektoru, natož do státní instituce. Tito lidé na trhu nejsou. Tato představa je naprosto utopistická,“ citovaly jeho stanovisko Hospodářské noviny. Bartoš souhlasil s tím, že získávání lidí je náročné, že část zaměstnanců agentury se ale bude pouze přesouvat v rámci změn ve státní správě, především z ministerstva vnitra.

– Legislativní návrh kritizovaly i odbory, které poukazovaly na jeho chaotickou přípravu. „Předložený materiál byl obsahově a ostatně i jazykově velmi nekvalitní, z mnoha chyb lze zmínit například absenci jakékoliv zmínky o odboru eGovernmentu,“ citovaly HN předsedu odborů ministerstva vnitra Radomíra Šimka. Bartoš ovšem odmítl tvrzení, že lidé z vnitra, kteří mají do nové agentury přejít, nemají dostatek informací. Návrh zákona byl podle něj připraven dobře, pracovalo na něm zhruba 80 lidí přes sedm měsíců.

Exit mobile version