Do Black Friday mohou prodejci letos zahrnout méně zboží

Do tradiční slevové akce Black Friday neboli černého pátku mohou letos prodejci kvůli možnému nedostatku zboží podle nákupního rádce Heureka.cz zahrnout méně produktů než dříve. Pokud byli lidé zvyklí, že právě při těchto slevách nakupovali vánoční dárky, neměli by na to spoléhat. Internetoví prodejci by zase měli počítat s tím, že zákazníci pod vlivem otevřených kamenných obchodů či energetické krize budou utrácet méně. V závěru roku se dá očekávat jen minimální růst obratu e-shopů. ČTK to sdělil ředitel portálu Heureka.cz Jan Mayer.

V předvánočních nákupech letos nebude podle odhadů Heureky hrát akce Black Friday tak klíčovou roli jako v minulosti. „V celém regionu střední a východní Evropy vidíme, že vloni se strmý růst zájmu během Black Friday, vyjma trhů v Rumunsku a Maďarsku, prakticky nekonal. Lidé nákupy rozprostřeli do průběhu celého listopadu,“ uvedl Mayer.

Nedostatek čipů se podle Mayera už nyní projevuje v nabídce elektroniky, například u herních konzolí. Po celý rok byl podle něj také problém s dostupností grafických karet pro herní počítače, jejich ceny tak výrazně stouply. Potíže jsou podle něj ale třeba i v dostupnosti jízdních kol.

Ačkoliv Black Friday letos připadá na pátek 26. listopadu, některé e-shopy už akci podle zjištění ČTK zahájily. Mall.cz zboží ve slevě nabízí od 8. října. Některé snížení cen trvá jen několik hodin, jiné produkty nechává e-shop v akci delší dobu. Black Friday spustil dále třeba prodejce elektroniky Datart.

Z hlediska obratů v první polovině letošního roku internetoví prodejci vlivem protiepidemických opatření podle Mayera zaznamenali meziroční růst o 32 procent. Následně se ale tento trend podle něj prakticky zastavil. „V závěru roku čekáme podobná čísla jako v třetím čtvrtletí, tedy jen jednotky procent růstu obratu e-shopů nad loňským rokem. Vzhledem k tomu, že loňská sezona byla extrémní, i těch pár procent bude úspěch,“ dodal.

Naopak Asociace pro elektronickou komerci (APEK) předpovídá e-shopům bohaté Vánoce. Češi by v nich měli utratit nejméně 77 miliard korun. Loni v nich nakoupili zboží za 66 miliard korun, uvedl APEK dříve.

Exit mobile version