Dvě pětiny Čechů letos jako loni nakoupily v Číně

Zhruba dvě pětiny Čechů letos nakupovaly v internetových obchodech v Číně. I přes koronavirovou epidemii byl jejich počet obdobný jako v předchozích letech. V evropských e-shopech letos nakupovalo 31 procent lidí a v USA 11 procent. Vyplývá to z on-line průzkumu firem Seznam.cz a Eset mezi více než 900 respondenty.

Obecně na internetu letos nakoupilo 99 procent Čechů. Při výběru obchodu rozhoduje v 67 procentech bezpečnost nákupu, ve 49 procentech předchozí zkušenost a dobré jméno či značka. Nejlevnější obchod si vybere jen třetina uživatelů. S krádeží při platbě přes internet se v letošním roce setkalo šest procent dotázaných.

Nejpopulárnějším zařízením pro nákupy zůstávají notebooky, které využívá 64 procent lidí, což je proti loňsku mírný pokles. Naopak podíl chytrých telefonů jako prostředku pro internetové nákupy se zvýšil o deset procentních bodů na 58 procent. Na stolním počítači nakupuje on-line zhruba polovina uživatelů.

„Při nákupech on-line je důležité zařízení adekvátně chránit bezpečnostním programem. Ten ale nevyužívá celá třetina uživatelů mobilních telefonů a desetina uživatelů notebooků. Přitom podvodných obchodů, které mohou uživatele připravit o osobní údaje či peníze, eviduje Česká obchodní inspekce již téměř tisíc,“ uvedl technický ředitel Esetu Miroslav Dvořák.

Využití platebních metod letos vesměs stagnovalo. Platbu při osobním vyzvednutí volilo 62 procent lidí, převod z účtu 56 procent a služby jako Paypal použilo 24 procent zákazníků. Dobírka meziročně klesla o osm procentních bodů na 60 procent.

Pro bezpečné placení kartou on-line doporučují experti prověřit zabezpečení platební brány a e-shopu. Na kartě je pak vhodné nastavit si limit počtu transakcí, stejně jako jejich výši. „Osobně bych doporučil mít pro platby on-line oddělenou kartu, na které nemáte přístup ke všem svým financím. Bezpečnosti placení on-line výrazně napomohla také nová pravidla z roku 2019, kdy banky musí povinně ověřit uživatele transakce dalším faktorem – většinou se tak děje pomocí aplikace nebo SMS kódu,“ dodal Dvořák.

Obraty tuzemských internetových obchodů za předvánoční období by podle Asociace pro elektronickou komerci letos mohly být kolem 65 miliard korun. Znamenalo by to meziroční růst o více než čtvrtinu.

Exit mobile version