Elektronická evidence tržeb bude nejdříve pro restaurace a hotely

Ministerstvo financí zavede elektronickou evidenci tržeb postupně. Od ledna 2016 by se měla týkat restaurací a hotelů, od července 2016 podnikatelů v maloobchodu a velkoobchodu. O zařazení dalších, například nejmenších živnostníků, ministerstvo rozhodne na základě analýzy, a to od roku 2017.
Úřad uvažuje o vrácení 15procentní sazby DPH na restaurační služby, které nyní podléhají 21procentní sazbě. Na tiskové konferenci Asociace malých a středních podniků a živnostníků to dnes uvedla náměstkyně ministra Simona Hornochová.

Ministerstvo čeká, že po úplném zavedení elektronické evidence tržeb by mohl rozpočet získat navíc deset miliard korun ročně. „Za rok 2016 to ovšem bude jen zhruba polovina,“ uvedla Hornochová. Dodala, že zavedení systému povede k tomu, že řada firem se nově stane plátcem DPH. Cílem opatření je zabránit daňovým únikům a zlepšit výběr daní. „Je prakticky nemožné mít kamennou prodejnu a nebýt plátcem DPH, což se dnes děje,“ dodala Hornochová.

Zároveň úřad počítá s tím, že drobným živnostníkům kvůli zavedení evidence tržeb a potřebě pořídit si systémy pro tuto službu zavede paušální slevu na dani.

Ministr financí Andrej Babiš (ANO) označil za přijatelný i návrh, že by podnikatelé s provozovnou do 150 metrů čtverečních mohli využívat 80procentní výdajový paušál. Dnes mají 60procentní paušál.

Asociace hotelů a restaurací vítá myšlenku na navrácení 15procentní sazby DPH na restaurační služby. „Doufáme, že to začne platit společně s elektronickou evidencí tržeb, to znamená roku 2016,“ uvedl prezident asociace Václav Stárek.

Podle plánů ministerstva by od roku 2016 pokladny obchodníků měly být napojeny na internet a informace o každé přijaté platbě by okamžitě dostávaly finanční úřady. Podnikatel by tak měl datovou zprávu o transakci zaslat finanční správě, která pošle podnikateli zpět potvrzení s unikátním kódem účtenky o přijetí transakce. Podnikatel pak účtenku vytiskne a zákazník by měl povinnost ji převzít. Výhodou podle ministerstva je, že není nutné certifikovat zařízení ani programy a celý systém lze provozovat na běžných zařízeních.

Nyní je podle Hornochové návrh zákona o evidenci tržeb ve vnitřním připomínkovém řízení. V lednu jej ministerstvo pošle k připomínkám veřejnosti, schválen by měl být zhruba v červnu 2015. Kompletní technické řešení systému by mělo ministerstvo oznámit na přelomu února a března.

„Chceme otevřené technické řešení, které bude jednoduché, zhruba na úrovni znalostí pro ovládání internetového bankovnictví, a využitelné na každém zařízení připojeném k internetu,“ uvedla náměstkyně. Podle ní půjde využít k evidenci i bankovní terminály pro placení kartami.

Ministerstvo počítá se zvláštním režimem i pro podnikatele bez internetového připojení. Ti budou muset elektronicky evidovat tržby a finanční správě je zasílat jednou týdně.

Exit mobile version