EU posílila práva nakupujících na Internetu

Evropská unie se závěrem roku 2013 zavedla nová pravidla pro nákupy v zemích Unie, hlavním důsledkem je posílení práv nakupující. Naopak hybatelem změny jsou množící se problémy během reklamací u internetových nákupů.

Evropský parlament (Foto: ITbiz.cz)

Nová pravidla byla zavedena v prosinci ve všech 28 členských státech, v praxi díky nim dochází zejména k posílení práv spotřebitelů z EU při nákupech na v e-shopech a online aukcích. První změnou je fakt, že si dle nových pravidel můžete během 14 dnů od nákupu zboží on-line, po telefonu nebo prostřednictvím zásilkové služby nákup rozmyslet a zboží vrátit bez udání důvodu. Výše uvedená lhůta na rozmyšlenou platí v celé EU.

Určitou nepříjemností pro obchodníky je fakt, že musí spotřebiteli v takovémto případě vrátit do 14 dnů peníze, včetně poštovného či jiných nákladů na doručení. Tomu se může teoreticky vyhnout tím, že dopředu bude již před nákupem viditelně na webu i v objednávce deklarovat, že náklady na vrácení zboží nese zákazník. Obchodníci také nově musí jasně uvádět celkové náklady na koupi výrobku nebo služby, jakékoli skryté příplatky jsou důvodem k odstoupení od smlouvy nebo podání žaloby na obchodníka.

Dále začal platit zákaz předem zaškrtnutých políček – praxe, která existovala zejména při on-line nákupu letenek a kvůli které jste si například nechtěně přikoupili i cestovní pojištění. Mění se také maximální hranice pro poplatky za platbu kreditní kartou, obchodník smí účtovat maximálně tolik, kolik tvoří jeho skutečné náklady při použití tohoto platebního kanálu.

Nový soubor práv spotřebitelů nahrazuje 4 předchozí směrnice. Schválen byl již v roce 2011. Členské země EU pak měly dva roky na to, aby směrnici o právech spotřebitelů transponovaly do svého vnitrostátního práva.

Exit mobile version