Evropská Komise chce víc digitálních dovedností a inovací na školách

Komise to oznámila ve středu prostřednictvím nového akčního plánu na podporu inovací a digitálních dovedností na školách a univerzitách.

Více než 60 % devítiletých dětí v EU stále navštěvuje školy, které nejsou digitálně vybaveny. Nový akční plán chce proto tuto situaci vyřešit, plán se vztahuje na všechny stupně vzdělávání včetně univerzitního. Součástí plánu je portál Open Education Europa, který studentům, pedagogickým pracovníkům i vzdělávacím institucím umožní bezplatně sdílet vzdělávací materiály k volnému použití. Podle EK se nové digitální dovednosti stanou do roku 2020 nezbytným předpokladem pro 90 % pracovních míst.

Podle unijního průzkumu v zemích EU digitální učebnice, software pro procvičování, vysílání a podcasty, simulace či výukové hry nikdy nepoužívá 50–80 % studentů. Většina učitelů základních a středních škol se nepovažuje za „zdatné v digitální oblasti“ nebo za schopné účinně vyučovat digitální dovednosti. Další školení věnované využívání informačních a komunikačních technologií by přivítalo 70 % vyučujících. Nejčastěji mají přístup k internetu ve škole žáci v Lotyšsku, Litvě a České republice (přes 90 %), což je dvakrát více než v Řecku a Chorvatsku (45 %).

S problémy v digitální oblasti se potýkají i vysoké školy.
Vzhledem k tomu, že by se v nadcházejících desetiletích měl počet studentů v EU podstatně zvýšit, je třeba, aby univerzity své tradiční způsoby výuky upravily a zajistily kombinaci metod učení založených na přímé práci se studenty a metod spočívajících ve využívání internetu, jako jsou otevřené internetové kurzy (MOOC, Massive Open Online Courses), které umožní jednotlivcům přístup k vzdělávání kdekoliv, kdykoliv a s pomocí jakéhokoliv zařízení. Řada univerzit však na tuto změnu není připravena.

Exit mobile version