Globální prodeje notebooků letos spadnou přes 15 %

To alespoň tvrdí v dnešním vydání asijský insiderský deník Digitimes, na základě vlastního výzkumu mezi výrobci.
Světové prodeje notebooků se podle původních odhadů měly v letošním roce meziročně propadnout „pouze“ o 13,7 procenta, nově byl odhad revidován na 15,4 %. Jedná se o historické minimum, co se týče dynamiky poklesu.

Odhady se zhoršily navzdory tomu, že druhý kvartál roku přinesl nárůst prodejů o 1,8 %, prodejci i výrobci totiž čekali s uvedením jarních novinek více. Krize vládne zejména v koncovém segmentu, kdy současný stav trhu zákazníky nemotivuje k nákupům. Děje se tak navzdory masivní vlně kampaní, která sahá od výrobců čipů jako je AMD a Intel, tak u značkových dodavatelů koncového hardware, kteří se snaží dohnat ztráty dalším stlačováním cen, ale i na straně dodavatelů software (Microsoft a jeho kampaň zaměřená na malá dotyková zařízení).

ODM výrobci (dodavatelé nebrandovaného hardware na klíč) si navíc musejí ke ztrátám připočítat také přesun části výroby Lenova pod vlastní fabriku (jedná se asi o jeden milion notebooků) a podobný krok Samsungu, který ukončil spolupráci s taiwanskými ODM výrobci. Pro ně se tak jedná o 19,5 % pokles prodeje, tím se jejich podíl na světových trzích s přenosnými počítači zmenšil na rovných 85 procenta. Situaci zde zachraňuje HP, které zvýšilo objednávky hardware od taiwanských ODM dodavatelů Quanta a Inventec.

Co se týče značkových prodejců z top 10, kvartální nárůst prodejů zaznamenalo pouze Lenovo a Dell, jinak relativně úspěšný Samsung například spadl o 0.3%. Výraznější propady naopak zaznamenala Toshiba a Apple.

Exit mobile version