Nová spotřebitelská studie IBM odhalila, že spotřebitelé jsou sice ochotní sdílet s firmami své osobní informace, ale výměnou za to očekávají hodnotné výhody.
Přes všechny bezpečnostní kauzy spojené se soukromím uživatelů ve srovnání s minulým rokem se zastoupení spotřebitelů, kteří jsou ochotní sdílet s prodejci současnou polohu skrze GPS, téměř zdvojnásobilo a dosáhlo 36 %. 32 % spotřebitelů je ochotno s obchodníky sdílet odkazy na své profily na sociálních sítích a 38 % by jim poskytlo své číslo na mobil.
Přestože naprostá většina prodejců uvádí jako svůj cíl omnichannel retailing (tedy prodej pomocí mobilních, online i tradičních obchodních kanálů k zajištění propojeného a osobního přístupu k zákazníkům), zákazníci sami o něj přímo nežádají. Jednoduše očekávají, že budou moci využít technologie ve všech oblastech života. Studie zjistila, že následující prvky jsou pro zákazníky nejdůležitější (v uvedeném pořadí):
- Konzistence cen napříč různými nákupními kanály.
- Možnost dopravit zákazníkovi domů zboží, které právě není skladem.
- Možnost sledování stavu objednávky.
- Konzistentní sortiment napříč různými nákupními kanály.
- Možnost vrátit zboží zakoupené online v prodejně.
Spotřebitelé čím dál více nakupují online. V roce 2013 84 % respondentů uvedlo, že provedli svůj poslední nákup (mimo potravin) v kamenném obchodě. V tomto roce se jejich počet snížil na 72 %. Překvapivě za tímto trendem nestojí „showrooming” – proces, kdy si spotřebitel zboží prohlédne v obchodě, ale nákup provede na internetu. Přestože takto postupovalo více respondentů než loni (8 % namísto loňských šesti), jen 30 % všech online nákupů vycházelo z showroomingu, což představuje oproti loňským 50 % výrazný pokles. 70 % online nákupů provedli nakupující, kteří směřovali přímo na web.
Průzkumu se zúčastnilo přes 30 000 spotřebitelů z celého světa.