ISP Aliance: Směrnice o autorských právech může zdražit on-line služby

Směrnice například počítá s výjimkou pro recese a parodie, v praxi ale neexistuje technologie, která by je uměla poznat.
Nová evropská autorskoprávní směrnice může kvůli technickým a administrativním nákladům zdražit on-line služby. Kvůli novým povinnostem, které směrnice přináší všem uživatelům cizích děl, a také kvůli přísnější kontrole obsahu ze strany sociálních sítí, nejspíš firmám přibude administrativa spojená s marketingem a on-line prezentací. Na dnešní tiskové konferenci to uvedli zástupci ISP Alliance, která sdružuje české firmy z řad poskytovatelů internetového připojení a telekomunikačních služeb.

Evropský parlament návrh směrnice o autorském právu schválil v prvním čtení loni v září, vydavatelé tisku i autoři to tehdy označili za krok, který povede ke spravedlivému odměňování tvůrců obsahu na internetu. Internetové firmy, které jejich tvorbu přebírají, se s nimi dosud o reklamní příjmy nemusely dělit.

O směrnici má hlasovat Evropský parlament v nejbližších dnech. Celkové dopady na české i evropské prostředí je podle expertů těžké odhadnout, poslední studie pochází z roku 2016, kdy směrnice měla podstatně jinou podobu. Pokud ji europoslanci schválí, bude navíc běžet dvouletá lhůta, během které budou členské státy muset přijmout vlastní podrobnou úpravu.

Kancelář eLegal dnes uvedla, že pokud zdraží reklama na sociálních sítích, 64 procent největších firem raději sníží výdaje na jiný typ reklamy, včetně tisku nebo venkovní inzerce. Naopak 69 procent představitelů menších firem uvedlo, že by výdaje nenavýšili a museli by omezit rozsah prezentace na sociálních sítích. „Pokud by autorskoprávní směrnice prošla v současné podobě, tak nové povinnosti padnou na všechny, kdo používají autorská díla, která pro ně vytvořil někdo jiný, například fotky, videa nebo grafiku,“ uvedla Petra Dolejšová z advokátní kanceláře eLegal.

Poskytovatelé on-line služeb budou muset zavést filtry, které mají kontrolovat nahrávaný obsah. „Plná implementace směrnice může znamenat potřebu technických řešení, která budou stát čas a peníze, ale přitom z principu ani nemůžou být dostatečně účinná. Navíc budou znamenat zvýšenou administrativní zátěž. Někdo to bude muset zaplatit – a jako vždy u regulací to nebude nikdo jiný, než zákazníci,“ uvedl mluvčí ISP Alliance Rostislav Kocman.

Změny pocítí podle aliance i marketéři, kteří se věnují prezentaci na sociálních sítích. Pokud budou chtít na firemním facebookovém profilu sdílet články, budou muset vybírat jen z těch, ke kterým má Facebook licenci. Složitější bude také vkládání ostatního obsahu, i kdyby byl právně v pořádku. Nové filtry na sociálních sítích totiž nemusejí dokonale rozeznat, co uživatel nahrává. Směrnice počítá s výjimkou pro recese a parodie, v praxi ale neexistuje technologie, která by je uměla poznat.

Podle právníka advokátní kanceláře Taylor Wessing ČR Martina Loučky je otázkou, do jaké míry budou tyto náklady poskytovatelé on-line služeb přenášet na uživatele. Zejména v kontextu služeb, které jsou nyní poskytovány zdarma a nelze očekávat vysokou motivaci uživatelů využívat je i v placené podobě.

„Stejně tak je třeba dívat se i na výjimky z povinnosti zavádět filtrační mechanismy, které se podle aktuálního znění směrnice nevztahují mimo jiné na platformy pro elektronickou komunikaci, B2B cloudové služby či služby ukládání obsahu v cloudu pro osobní potřeby uživatelů. Nemělo by tedy hrozit, že by automaticky zdražila všechna cloudová úložiště, které využívají firmy či jedinci pro své interní potřeby,“ dodal.

Exit mobile version