Lidé podle Ericssonu rizika sociálních sítí stále podceňují

Pořád více a více lidí každý den bez ostychu sdílí na sociálních sítích své osobní údaje, může za to zejména rostoucí celosvětová obliba chytrých telefonů, prostřednictvím, kterých se data sdílejí extrémně pohodlně. Ericsson ConsumerLab provedl v loňském roce průzkum informovanosti, postojů a chování spotřebitelů v oblasti ochrany soukromí, důvěry a bezpečnosti při používání internetu, výsledky jsou lehcealarmující..

Sdílení dat skrze sociální sítě a lokalizační aplikace

Spotřebitelé sdílejí na sociálních sítích, jako jsou např. Facebook, Google+ nebo Twitter, (popřípadě místní sítě, např. Orkut v Indii) ohromné množství informací o své osobě. Celých 63 % dotázaných v průzkumu uvedlo, že se denně přihlašují do některé sociální sítě. Sdílení informací se stalo každodenní zvyklostí a že cestu k tomu vydláždily sociální sítě. Technologie přinášejí stále další a další inovace a spotřebitelé se tomu rychle přizpůsobují a osvojují si tyto nové a snadné možnosti, jak se na Internetu prezentovat. Jednotlivci se stávají stále otevřenějšími a zvou jiné lidi na akce, kam by je před érou sociálních sítí nepozvali.

„Lidé prohlašují, že jsou dnes otevřenější a sdílejí více informací, než kolik by si ještě před pár lety dokázali představit nebo odhadnout. Sociální sítě se vyvíjejí v něco více než v pouhou volnočasovou zábavu – stávají se z nich nástroje, které lidé používají k utváření své vlastní identity,“ tvrdí studie nazvaná Ochrana soukromí spotřebitelů v online světě [PDF, anglicky], která se zaměřuje na uživatele internetu v USA, Indii, Spojeném království, Německu a Švédsku.

V minulosti bylo naše soukromí automaticky „chráněno“, protože v praxi bylo složité získat informace o druhých lidech. Dnes, kdy jsou na internetu snadno dostupné tuny informací o naší osobě, vyvstane otázka ochrany soukromí ve chvíli, kdy se ocitneme v situaci, ve které je naše soukromí ohroženo. Podle Ryana Cala je nutné přijmout lepší zákony na ochranu soukromí, současně je však přesvědčen, že existuje prostor pro trh s komerčními službami chránícími spotřebitele.

Vzniká tak zajímavý paradox: „Když jsme položili přímou otázku, tak všichni spotřebitelé prohlásili, že soukromí je pro ně důležité. Srovnáním s jinými tématy a potřebami však vznikl trochu jiný obrázek. Většina dotázaných spotřebitelů si je vědoma problémů s ochranou soukromí na internetu, avšak pouze menší část z nich to vnímá jako vážný problém,“ říká zpráva. „Současně je pro mnoho lidí nepříjemné sdělovat ostatním členům jejich sociální sítě místo, kde se v danou chvíli nacházejí. Přestože si jsou spotřebitelé vědomi hrozeb a problémů, buď se domnívají, že jim samotným žádné riziko nehrozí, nebo jsou jednoduše přesvědčeni, že výhody internetu převažují nad rizikem narušení soukromí,“ můžeme se dočíst tamtéž.
Lidé si jsou dle svých slov také vědomi, že firmy jsou oprávněny používat jejich údaje – min. 80 % dotázaných se domnívá, že firmy nabízející online služby mají přístup k jejich osobním údajům a mohou je používat ke komerčním účelům. Nedochází jim však souvislost mezi jejich osobními údaji, například v e-mailech, a cílenými reklamami objevujícími se na obrazovce počítače.

Joseph Turow, profesor komunikace na Annenbergově vysoké škole komunikace při pensylvánské univerzitě, je popisuje jako spotřebitele, kteří nepropojí tečky tak, aby vznikl výsledný obrázek. „Neuvědomují si, že jejich osobní údaje se používají způsobem, který oni sami považují za nepřijatelný.“ Tvrdí, že lidé si obecně neuvědomují, co znamená extrakce dat, kdy jakákoliv firma si o vás dokáže vytvořit úplný obrázek ze všech dílků roztroušených na webu a využije jej například k přizpůsobení reklam vašemu profilu na sociální síti.

Exit mobile version